We wtorek, 19 listopada 2024, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Republiki Korei pakietu modernizacyjnego floty samolotów wielozadaniowych Boeing F-15K Slam Eagle za maksymalnie 6,2 mld USD (25,53 mld zł) (Korea Płd. ze zgodą na podwojenie floty E-737 Peace Eye).
Zdjęcie: Daehanminguk Gong-gun
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Seulu wnioskował o możliwość pozyskania wyposażenia i usług do modernizacji 59 samolotów F-15K Slam Eagle, w tym: 96 nowych komputerów misji ADCP II, 70 radarów AN/APG-82(v)1 z anteną AESA, 70 zestawów cyfrowego systemu walki radioelektronicznej EPAWSS i 70 układów ostrzegających o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-57 CMWS (Boeing i MHI zmodernizują F-15J).
Ponadto, w pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): zestawy systemu planowania misji (JMPS) z unikalnymi komponentami, jawne systemy numerów identyfikacyjnych CPIN, nahełmowe systemy celowania z wyświetlaczami, główne modyfikacje i wsparcie eksploatacji, komponenty, części i akcesoria do samolotów, części zamienne, materiały eksploatacyjne, akcesoria oraz wsparcie napraw i zwrotów, pomoce i urządzenia szkoleniowe, oprogramowanie do uzbrojenia i wsparcie oprogramowania, dostawy i wsparcie oprogramowania niejawnego i jawnego, publikacje niejawne i jawne oraz dokumentacja techniczna, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, wsparcie w zakresie tankowania w powietrzu, wsparcie w zakresie dostaw i transportu samolotów, wsparcie w zakresie infrastruktury i konstrukcji, badania i ankiety, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego świadczone przez rząd USA i wykonawców umowy (Boeing, Raytheon i BAE Systems) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.
Przypomnijmy, że 28 grudnia 2023 południowokoreańska agencja prasowa Yonhap informowała, że komitet DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działający przy urzędzie zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) zatwierdził plany modernizacji floty samolotów F-15K oraz zakup kolejnych samolotów transportowo-tankujących (prawdopodobnie dwóch).
Informowano, że program modernizacji F-15K ma kosztować do 3,46 bln KRW/2,73 mld USD (wówczas 11,96 mld zł) i zostać zrealizowany w latach 2024-2034. Jak widać wycena pakietu znacznie przekracza założenia strony koreańskiej, choć należy podkreśli, że DSCA zawsze publikuje wartość maksymalną, która potem ulega redukcji na drodze negocjacji międzyrządowych.
Program ma na celu zwiększenie zdolności bojowych i przeżywalności na polu walki. Wśród modyfikacji wskazuje się wymianę pokładowej stacji radiolokacyjnej AN/APG-63(V)1 na nowy radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, integrację nowego systemu WRE i samoobrony, nowej awioniki i zmodyfikowaną kabinę z komputerem misji ADCP II, a piloci otrzymają nowe celowniki nahełmowe. Zatem wiele rozwiązań pochodzących z najnowszych amerykańskich F-15EX Eagle II.
Do 2012 wojska lotnicze Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun, ROKAF) otrzymały 61 samolotów F-15K Slam Eagle, z których dwa utracono w katastrofach w 2006 i 2018. Dzięki trwającej dekadę modernizacji nadal będą stanowić kluczowy element siły uderzeniowej lotnictwa w przyszłości, obok F-35A Lightning II (odebrano 39 z 40 egzemplarzy, zamówiono też 20 kolejnych, ale zamiast planowanych 25), KF-16C/D Block 52 (łącznie 118 egz.), modernizowanych do standardu zbliżonego do F-16V (równoważny dla nowych F-16C/D Block 70/72) oraz planowanych do wdrożenia KF-21 Boramae w liczbie nawet 120 egz. (uruchomiono produkcję małoseryjną pierwszych 20). W połowie br. wycofano wszystkie 19 egzemplarzy F-4E Phantom II, a do 2030 zostaną wycofane KF-5E/F Tiger II (obecnie 61 egz.).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.