W środę, 7 maja 2025, dowództwo szkolenia specjalnego (Special Training Command) unijnej misji EUMAM UA (European Union Military Assistance Mission in support of Ukraine) poinformowało w mediach społecznościowych, że ukraińscy żołnierze rozpoczęli kursy na pojazdach do szkolenia kierowców kołowych (Driver Training Vehicle, DTV) transporterów opancerzonych GTK Boxer w Niemczech.
Boxer DTV / Zdjęcie poglądowe: KNDS Deutschland
Boxer DTV to specjalistyczna wersja zaprojektowana tak, aby pod względem masy bojowej, zachowania podczas jazdy i osiągów terenowych odpowiadać bazowemu kołowemu transporterowi opancerzonemu GTK Boxer w układzie napędowym 8×8. DTV składa się ze standardowego modułu napędowego Boxer połączonego z modułem misji zmodyfikowanym na potrzeby szkolenia kierowców. Pojazd mieści łącznie pięć osób: kierowcę-stażystę, instruktora, drugiego obserwatora lub egzaminatora siedzącego obok instruktora oraz dwóch dodatkowych członków załogi umieszczonych z tyłu modułu misyjnego. Instruktor i towarzyszący mu członek załogi są umieszczeni w podwyższonej, przeszklonej kabinie, aby zapewnić niezakłócony widok na otoczenie i manewry pojazdu.
Boxer DTV ma zduplikowany zestaw kierowniczy na stanowisku instruktora, umożliwiający pełne monitorowanie jazdy i interwencję w razie potrzeby. Systemy lusterek i zintegrowane kamery obsługują pełną obserwację 360 stopni, co poprawia nadzór i warunki szkolenia. Kabina jest wyposażona w system łączności wewnętrznej do komunikacji pomiędzy instruktorem, kierowcą i dodatkową załogą.
Są to pojazdy przeznaczone wyłącznie do szkolenia kierowców wszystkich pojazdów GTK Boxer i wersji specjalistycznych bazujących na tej platformie. W przypadku Sił Zbrojnych Ukrainy będą to dwa warianty w liczbie:
- 54 egzemplarzy 155-mm haubic kołowych RCH 155 AGM (Remote Controlled Howitzer 155 Artillerie-Geschütz-Modul);
- 9 egzemplarzy kołowych bojowych wozów piechoty GTK Boxer z bezzałogowym systemem wieżowym RCT30 (pochodzącym z gąsienicowych bwp SPz Puma), czyli nieoficjalnie oznaczonych jako PuBo (Puma Boxer).
Przypomnijmy, że 13 stycznia br. w zakładach niemieckiej spółki KNDS Deutschland (część niemiecko-francuskiej grupy KNDS) w Kassel w kraju związkowym Hesja, federalny minister obrony Niemiec Boris Pistorius symbolicznie przekazał ambasadorowi Ukrainy w Berlinie Ołeksijowi Makiejewowi pierwszą z zafundowanych przez rząd w Berlinie haubic kołowych.
Informowano wówczas, że dostawy do Ukrainy rozpoczną się w kwietniu, a pierwsza tegoroczna partia obejmie pięć egzemplarzy (jak dotąd nie było publicznego potwierdzenia pierwszych dostaw – przyp. red.).
Pierwsze 18 haubic zostało zamówionych w KNDS Deutschland przez ukraiński rząd 17 września 2022, a później rząd w Berlinie ogłosił, że sfinansuje ten zakup wart 216 mln EUR. Kolejnych 18 haubic zostało ogłoszonych 16 lutego 2024 podczas inauguracji 60. Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa. Niedługo po tym ostatnia partia 18 haubic została zamówiona przez Berlin dla Ukrainy, zgodnie z informacją KNDS Deutschland z 18 czerwca 2024. Pozwoli to na przezbrojenie trzech dywizjonów artylerii lufowej.
RCH 155 AGM z w pełni zautomatyzowaną haubicą o długości 52 kalibrów i donośności maksymalnej do 54 km przy zastosowaniu amunicji kierowanej (Vulcano czy Excalibur) z przewożonym zapasem amunicji do 30 sztuk. Szybkostrzelność wynosi 9 pocisków na minutę. W zależności od podwozia, maksymalna masa bojowa systemu wynosi mniej niż 39 ton (dla GTK Boxer). System wejdzie na uzbrojenie w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Katarze i Szwajcarii (jest też obecnie oferowany w USA).
Także 13 stycznia br. niemiecki magazyn branżowy Hartpunkt informował, powołując się na dyrektora generalnego spółki KNDS Deutschland Ralfa Ketzela, że Ukraina ma otrzymać również 9 egzemplarzy kbwp GTK Boxer z bezzałogowym systemem wieżowym RCT30.
13 maja 2024 ten sam magazyn informował, że rząd w Berlinie sam jest zainteresowany pojazdami w takiej konfiguracji, które uzupełniłyby już zamówione Boxer HWC (Heavy Weapons Carrier), zwane też Schwerer Waffenträger Infanterie (sWaTrInf). Styczniowa informacja Ketzela potwierdza doniesienia medialne z połowy 2023 o zainteresowaniu takimi pojazdami przez Ukrainę. Miałyby pełnić rolę wsparcia dla haubic na tym samym podwoziu jako Kommandobegleitfahrzeug, co można przetłumaczyć jako wozy dowódczo-eskortowe.
Mobility meets firepower:🇺🇦soldiers receive driver training from 🇩🇪 on the GTK Boxer, a carrier platform for various weapon systems, under #EUMAM_UA.
Maneuvering such high-tech systems requires skill, precision, and confidence, because this training saves lives. #StandWithUkraine pic.twitter.com/JoKwUIENOK— Special Training Command (@STC_EUMAM_UA) May 7, 2025