W czwartek, 19 października, niemiecki portal branżowy Soldat & Technik (S&T) poinformował, że Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) wybrał 155-mm kołowe haubice RCH 155 AGM na podwoziu GTK Boxer 8×8 od Krauss Maffei-Wegmann (KMW). Jest to wynik badania rynku w ramach programu Zukünftiges System Indirektes Feuer mittlere Reichweite (ZukSysIndF mRw), czyli Przyszły System Ognia Pośredniego Średniego Zasięgu, które zakończono 19 stycznia br. i rozpoczęcia testów RCH 155 AGM (Bundeswehra przetestuje kołową haubicę RCH 155 AGM).
RCH 155 AGM na podwoziu GTK Boxer 8×8
Co ciekawe, o ile Bundeswehra wyraziła zapotrzebowanie na pozyskanie 168 haubic kołowych, to ustawodawca zarezerwował na zakup jedynie 1,3-1,4 mld EUR (5,79-6,24 mld zł), co według wyliczeń specjalistów wystarczy na pozyskanie około 50 egzemplarzy dział. Według doniesień, umowa z KMW ma zostać sygnowana w pierwszym kwartale 2024, a dostawy są oczekiwane przez zamawiającego na lata 2026-2031.
Wcześniej, bo w latach 2025-2026 do wojsk lądowych (Heer) trafią łącznie 22 gąsienicowe 155-mm haubice samobieżne Panzerhaubitze 2000 (PzH 2000), zamówione w dwóch partiach: 10 dział 30 marca i 12 dział 25 maja br. (Jeszcze 12 haubic PzH 2000 dla Niemiec, Niemcy zamówiły dodatkowe PzH 2000).
Przypomnijmy, że program ZukSysIndF mRw zakłada pozyskanie kołowej, samobieżnej i opancerzonej haubicy kalibru 155 mm/L52. Podstawowe wymogi operacyjne opracowano na podstawie doświadczeń ze wspomnianą PzH 2000 i jej głównym systemem uzbrojenia. Ponadto, BAAINBw wymagała dwuosobowej załogi oraz krajowego podwozia.
Ponadto, w związku z zalecanym rozważeniem potencjalnego partnera do współpracy, czyli Wielką Brytanią, istnieje dalszy wymóg operacyjny, zgodnie z którym żadne rozwiązanie oparte na ciężarówce nie może być uważane za podwozie dla haubicy. Umowa o współpracy z Wielką Brytanią obejmuje tymczasowe wypożyczenie prototypu do testów, w tym przeszkolonego personel oraz dostarczenie dokumentacji dotyczącej RCH 155 AGM. Wielka Brytania poszukuje następcy 155-mm gąsienicowych haubic AS90 w ramach programu Mobile Fires. Ponadto, podwozie oferowanego RCH 155 AGM, czyli GTK Boxer 8×8, będzie kompatybilne z transporterami opancerzonymi tego typu, które zostały zakupione dla British Army (Koncepcja brytyjskiego bezzałogowego działa samobieżnego, Inauguracja montażu brytyjskich Boxerów).
RCH 155 AGM
RCH 155 AGM (Remote Controlled Howitzer 155 Artillerie-Geschütz-Modul) to w zasadzie system wieżowy, który może być integrowany z różnymi podwoziami. Bazowym jest oferowany przez KMW GTK Boxer 8×8, ale w maju 2021 Rheinmetall AG zaprezentowała 155-mm kołową haubicą Radhaubitze w układzie napędowym 10×10 ze zmodyfikowanym modułem RCH 155 AGM (Premiera RMMV HX3).
To w pełni zautomatyzowana haubica o długości 52 kalibrów i donośności maksymalnej do 54 km przy zastosowaniu amunicji kierowanej (Leonardo Vulcano 155 GLR czy M982 Excalibur) z przewożonym zapasem amunicji do 30 sztuk (wraz ze 144 modułowymi ładunkami miotającymi). Szybkostrzelność wynosi 9 pocisków na minutę. W zależności od podwozia, maksymalna masa bojowa systemu wynosi mniej niż 39 ton (dla GTK Boxer 8×8). Co istotne, RCH 155 AGM wykorzystuje haubicę opracowaną przez Rheinmetall AG.
Jak dotąd, na zakup 18 haubic RCH 155 AGM zdecydowała się tylko Ukraina, o czym informował 18 września ub. r. niemiecki dziennik Die Welt – w bieżącym roku zakup ten włączono do finansowania przez Berlin jako pomoc wojskową Kijowowi. Ponadto, KMW bierze udział z tym systemem uzbrojenia w szwajcarskim przetargu na następcę 155-mm haubic samobieżnych M109L47 KAWEST WE (Największy niemiecki pakiet uzbrojenia dla Ukrainy od początku wojny, Ukraina kupiła niemieckie haubice RCH 155 AGM, Potencjalni następcy szwajcarskich haubic M109).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.