2 lipca z okazji 20-lecia powstania laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory), działającego przy ministerstwie obrony Wielkiej Brytanii, lokalna spółka QinetiQ zaprezentowała opracowywaną na zlecenie rządu koncepcję bezzałogowego działa samobieżnego LFP (Lightweight Fire Platform).
Brytyjska spółka QinetiQ pracuje na zlecenie laboratorium DSTL przy ministerstwie obrony nad koncepcją bezzałogowego działa samobieżnego LFP / Grafika: QinetiQ
Bardzo ogólny rysunek demonstratora technologii LFP pochodzi z prezentacji, którą zorganizowało dla brytyjskich mediów branżowych laboratorium DSTL. System uzbrojenia, który mógłby zostać opracowany na jego bazie zastąpiłby w brytyjskich wojskach lądowych (British Army) 105-mm haubice holowane L118 Light Gun.
Zgodnie z opublikowanymi informacjami, koncepcja jest opracowywana w ramach trzyletniej fazy studium wykonawczego, które zakłada opracowanie bezzałogowej, autonomicznej platformy samobieżnej o napędzie elektrycznym lub hybrydowym. Ma charakteryzować się zwiększonym zasięgiem rażenia, celnością i skutecznością prowadzenia ognia pośredniego, a niewielka masa i gabaryty mają pozwolić na ułatwienia związane z transportem i rozmieszczaniem uzbrojenia na polu walki. Uzbrojenie główne ma być zasilane za pomocą w pełni automatycznego systemu ładowania. Zgodnie ze schematem pojazd ma być czterokołowy, z których każde ma mieć własny silnik.
A spot of info on the UK dstl pre-concept phase analysis of a Lightweight Fire Platform (LFP) in the Close Support Artillery workstream, considering unmanned successors to the 105 mm L118 Light Gun. #artillerytwitter pic.twitter.com/d9KW9UX1Nb
— Jon Hawkes (@JonHawkes275) July 2, 2021
Prezentacja z okazji 20-lecia DSTL w niezwykły sposób łączy się z informacją Royal Horse Artillery 7th Parachute Regiment z 16 października 2020, gdy informowano, że przedstawiciele laboratorium odwiedzili pułk w związku z programem, wówczas noszącym oznaczenie Future Lightweight Fires Platform, będącym częścią inicjatywy modernizacji środków artyleryjskich bliskiego zasięgu o nazwie Close Support Fires. Zakłada ona, że pierwsze elementy systemu uzbrojenia nowej generacji miałyby wejść do służby już od 2026 (zgodnie z dokumentem resortu obrony pt. Defense Equipment Plan z 2019).
As part of the Reg’s spt to the development of the Future Lightweight Fires Platform, we were pleased this week to host a Senior Engr from the Defence Science and Technology Labs (DSTL) to discuss ammo and the log spt chain. Some of the potential platform options are looking 👌. pic.twitter.com/0EbWo0R4mg
— 7 Para RHA (@Airbornegunners) October 16, 2020
Modernizacja i robotyzacja British Army
105-mm haubice holowane L118 Light Gun weszły na uzbrojenie British Army w 1976. Jej zmodyfikowana wersja, L119, służy do szkolenia. Na wyposażeniu pułków artylerii znajduje się około 126 haubic tego typu.
Jeśli chodzi o modernizację brytyjskiej artylerii lufowej, to poszukiwany jest również następca 155-mm armatohaubic samobieżnych AS-90 w ramach programu Mobile Fires. 27 maja br. pojawiły się informacje, że południowokoreańska spółka Hanwha Defense chciałaby zaoferować British Army zmodernizowaną ahs K9A2 Thunder, wyposażoną w automat ładowania, z udziałem lokalnego przemysłu. Kilkadziesiąt AS-90 znajdują się obecnie na wyposażeniu 1st Regiment Royal Horse Artillery, stacjonującego w barakach Assaye w Larkhill oraz 19th Regiment Royal Artillery (The Highland Gunners) w barakach Tidworth w Wiltshire (Powstanie bezzałogowa wersja ahs K9 Thunder).
Koncepcja wdrożenia platformy samobieżnej do pododdziałów artylerii jest elementem realizowanych programów robotyzacji w brytyjskich wojskach lądowych. W przypadku pododdziałów piechoty realizowana jest obecnie inicjatywa Robotic Platoon Vehicle. W ramach pierwszego etapu (Spiral 1) testowano cztery niemieckie pojazdy bezzałogowe Rheinmetall Mission Master SP, dwa amerykańskie MUTT 8×8 (Multi-Utility Tactical Transport), dostarczone przez brytyjski oddział General Dynamics Land Systems-United Kingdom (GDLS-UK) i cztery australijskie MAPS (Mission Adaptable Platform System) od Marlborough. Do drugiego etapu (Spiral 2) zamówiono cztery dodatkowe Mission Master – Fire Support (Kolejne roboty Rheinmetall Mission Master dla Wielkiej Brytanii).
Równolegle realizowany jest program JTARR (Joint Tactical Autonomous Resupply and Replenishment), w ramach którego, w marcu ub. r. DSTL zamówiło pięć bezzałogowców, w tym trzy kołowe HORIBA MIRA Viking 6×6 i dwa gąsienicowe QinetiQ Titan (Brytyjczycy przetestują lądowe bezzałogowce).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.