6 lutego br. Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) poinformował o zakończeniu badania rynku dotyczącego możliwości pozyskania dla niemieckich wojsk lądowych kołowych haubic kal. 155 mm. Brano pod uwagę w zasadzie jeden system, ale oferowany na dwóch platformach, mianowicie RCH 155 AGM na podwoziu GTK Boxer 8×8 od Krauss Maffei-Wegmann (KMW) i Radhaubitze na podwoziu ciężarowym RMMV HX3 od Rheinmetall Landsysteme GmbH (RLS), część Rheinmetall AG.
RCH 155 AGM na podwoziu GTK Boxer 8×8 / Zdjęcie: KMW
Badanie rynku było prowadzone w ramach programu Zukünftiges System Indirektes Feuer mittlere Reichweite (ZukSysIndF mRw), czyli Przyszły System Ognia Pośredniego Średniego Zasięgu. Ma to być kołowa, samobieżna i opancerzona haubica kalibru 155 mm/L52. Podstawowe wymogi operacyjne opracowano na podstawie doświadczeń z gąsienicową haubicą samobieżną PzH 2000 (Panzerhaubitze 2000) i jej głównym systemem uzbrojenia. Ponadto, BAAINBw wymagała dwuosobowej załogi oraz krajowego podwozia. Stąd badanie rynku zawężono do systemów oferowanych przez KMW i Rheinmetall AG.
Badanie rynku wykazało również, że z dwóch rozważanych systemów tylko RCH 155 AGM od KMW ma już wystarczająco wysoki poziom dojrzałości technologicznej, aby można było przeprowadzić praktyczne testy (mobilności i siły ognia). Rheinmetall Landsysteme nie jest obecnie w stanie dostarczyć prototypu, który pozwoliłby na przeprowadzenie strzelań. Z tego powodu, zgodnie z harmonogramem programu, obecnie możliwe jest rozpoczęcie testów tylko z RCH 155 AGM od KMW. Decyzja została podjęta 19 stycznia br.
Ponadto, w związku z zalecanym rozważeniem potencjalnego partnera do współpracy, czyli Wielką Brytanią, istnieje dalszy wymóg operacyjny, zgodnie z którym żadne rozwiązanie oparte na ciężarówce nie może być uważane za podwozie dla haubicy. Umowa o współpracy z Wielką Brytanią obejmuje tymczasowe wypożyczenie prototypu do testów, w tym przeszkolonego personel oraz dostarczenie dokumentacji dotyczącej RCH 155 AGM. Wielka Brytania poszukuje następcy 155-mm gąsienicowych haubic AS90 w ramach programu Mobile Fires. Ponadto, podwozie oferowanego RCH 155 AGM, czyli GTK Boxer 8×8, będzie kompatybilne z transporterami opancerzonymi tego typu, które zostały zakupione dla British Army (Koncepcja brytyjskiego bezzałogowego działa samobieżnego, Inauguracja montażu brytyjskich Boxerów).
155-mm kołowa haubica Radhaubitze w układzie napędowym 10×10 ze zmodyfikowanym modułem RCH 155 AGM od Rheinmetall AG, która została odrzucona przez BAAINBw / Zdjęcie: Rheinmetall AG
RCH 155 AGM (Remote Controlled Howitzer 155 Artillerie-Geschütz-Modul) to w zasadzie system wieżowy, który może być integrowany z różnymi podwoziami. Bazowym jest oferowany przez KMW GTK Boxer 8×8, ale w maju 2021 Rheinmetall AG zaprezentowała 155-mm kołową haubicą Radhaubitze w układzie napędowym 10×10 ze zmodyfikowanym modułem RCH 155 AGM (Premiera RMMV HX3).
To w pełni zautomatyzowana haubica o długości 52 kalibrów i donośności maksymalnej do 54 km przy zastosowaniu amunicji kierowanej (Vulcano czy Excalibur) z przewożonym zapasem amunicji do 30 sztuk. Szybkostrzelność wynosi 9 pocisków na minutę. W zależności od podwozia, maksymalna masa bojowa systemu wynosi mniej niż 39 ton (dla GTK Boxer 8×8). Co istotne, RCH 155 AGM wykorzystuje haubicę opracowaną przez Rheinmetall AG.
Jak dotąd, na zakup 18 haubic RCH 155 AGM zdecydowała się tylko Ukraina, o czym informował 18 września ub. r. niemiecki dziennik Die Welt. Ponadto KMW bierze udział z tym systemem uzbrojenia w szwajcarskim przetargu na następcę 155-mm haubic samobieżnych M109L47 KAWEST WE (Ukraina kupiła niemieckie haubice RCH 155 AGM, Potencjalni następcy szwajcarskich haubic M109).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.