W środę, 31 lipca 2024, amerykańskie agencje prasowe Bloomberg i Associated Press, powołujące się na źródła rządowe, jako pierwsze poinformowały, że długo oczekiwane samoloty wielozadaniowe F-16 w końcu dotarły do Ukrainy. Pojawiły się także pierwsze fotografie.
Ukraiński F-16, który został sfotografowany nad Ratuszem we Lwowie / Zdjęcie: Internet/media ukraińskie via X/Telegram
Agencje prasowe otrzymały potwierdzenie od anonimowych urzędników amerykańskiej administracji, że Ukraina otrzymała kilka samolotów. Co ciekawe, terminem rozpoczęcia dostaw, który uzgodniono ze stroną ukraińską był koniec lipca, więc go dotrzymano.
Źródła dodały również, że obecnie nie wiadomo, czy samoloty zostaną natychmiast oddane do użytku, czy też ich wejście do służby będzie wymagało więcej czasu. Z drugiej strony, według brytyjskiego dziennika The Telegraph, samoloty już miały wykonać pierwsze misje bojowe, ale w zakresie obrony powietrznej, a zapytany o potwierdzenie urzędnik ukraińskich wojsk lotniczych nie zaprzeczył temu.
Wyraźniejsza fotografia, przedstawiająca F-16 bez znaków przynależności państwowej (nieuzbrojony, tylko z podwieszanymi zbiornikami paliwa), który też miał zostać sfotografowany w rejonie Lwowa / Zdjęcie: Dumskaja via Telegram
Agencja prasowa Reuters także uzyskała później oficjalne potwierdzenie rozpoczęcia dostaw, tak samo jak minister spraw zagranicznych Litwy Gabrelius Landsbergis:
F-16s in Ukraine. Another impossible thing turned out to be totally possible.
— Gabrielius Landsbergis🇱🇹 (@GLandsbergis) July 31, 2024
Dzień wcześniej pojawiło się nagranie wideo z domniemanym lotem nad Ukrainą, ale nie da się go obiektywnie potwierdzić.
Possible F-16 sighting over Ukraine!
Tough to confirm from this video but it definitely sounds like one and the outline matches.. Pretty cool!
Slava Ukraini🇺🇦 pic.twitter.com/83mNuu65R2
— 🇺🇦BostonBrian🇺🇸🦅 (@BostonBrian23) July 30, 2024
Przypomnijmy, że do tej pory Ukraina otrzymała deklaracje z czterech państw na przekazanie 95 F-16: 19 egzemplarzy z Danii, 24 z Królestwa Niderlandów 22 z Norwegii oraz 30 z Belgii. Wkrótce do nich może dołączyć Grecja, która według doniesień medialnych ma przekazać 32 samoloty (Media: Grecja przekaże Ukrainie 32 samoloty F-16, Belgia przekaże Ukrainie 30 samolotów F-16, Zgoda USA na przekazanie Ukrainie 65 samolotów F-16).
Wczoraj brytyjski dziennik The Times poinformował, że Ukraina otrzymała pierwsze 6 samolotów z Królestwa Niderlandów, tak jak obiecała poprzednia minister obrony Kajsa Ollongren, a kolejne będą z Danii. Oczywiście i te informacje nie zostały oficjalnie potwierdzone przez władze ukraińskie, ani państw zachodnich.
We wtorek, amerykański dziennik The Wall Street Journal poinformował, że ukraińskie samoloty zostaną uzbrojone w pociski rakietowe produkcji amerykańskie i inne zaawansowane uzbrojenie. Wśród nich wymienia się pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder oraz rakietowe pociski przeciwradiolokacyjne AGM-88 HARM, które wcześniej trafiły na uzbrojenie ukraińskich MiG-29 oraz Su-27 i od sierpnia 2022 są używane w działaniach bojowych.
Ukraiński personel latający i naziemny ma szkolić się obecnie w USA, Wielkiej Brytanii, Danii oraz w Rumunii. Programy te są koordynowane przez koalicję sił powietrznych Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy, której przewodzą Dania, Królestwo Niderlandów i Stany Zjednoczone (pozostałe państwa to Wielka Brytania, Francja, Belgia, Kanada, Luksemburg, Szwecja, Portugalia, Polska i Rumunia).
Wkrótce do ukraińskiego arsenału mają trafić eks-francuskie Dassault Mirage 2000-5F (na razie w nieznanej liczbie, ale według doniesień dziennika La Tribune, Paryż może przekazać tylko 6 z 26 posiadanych egzemplarzy), a według mediów – także 5 eks-argentyńskich samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé.
Poważnym atutem będą też dwa samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia S 100D Argus FSR-890/Saab 340B AEW-300, których przekazanie ogłosiła ostatnio Szwecja (zamiast wcześniej deklarowanych Saab JAS 39C/D Gripen).
Prezydent Rosji Władimir Putin ostrzegł wcześniej, że każda zachodnia baza lotnicza (w domyśle w państwach takich jak Polska czy Rumunia), na której znajdą się F-16 przeznaczone dla Ukrainy i skąd będą prowadzone działania przeciwko Rosji, będzie uważana za uzasadniony cel dla sił rosyjskich.
AKTUALIZACJA
W niedzielę, 4 sierpnia 2024, podczas obchodów Dnia Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Ukrainy (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny, PS ZSU) w niewymienionej z nazwy bazie lotniczej prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski oficjalnie zaprezentował pierwsze ukraińskie F-16:
We are now in a new phase of development for the Air Force of the Armed Forces of Ukraine. We have done a lot to transition the Ukrainian Air Force to a new aviation standard – Western combat aviation. From the beginning of this war, we have been talking with our partners about… pic.twitter.com/z21yTU0Hjo
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) August 4, 2024
F-16 UAF 🫡 pic.twitter.com/y58BJioqIO
— Ukrainian Air Force (@KpsZSU) August 4, 2024
Official Statement: F-16s in Ukraine! pic.twitter.com/llTh7QQoy5
— Ukrainian Air Force (@KpsZSU) August 4, 2024
August 4 – Ukrainian Air Force Day! pic.twitter.com/rZBJMIedLC
— Ukrainian Air Force (@KpsZSU) August 4, 2024
Ми зробили можливим те, що було нашою амбіцією, нашою оборонною потребою, а тепер F-16 – це справді реальність, реальність у нашому небі.
🇺🇦🇺🇦🇺🇦 pic.twitter.com/Ezhbv7LgM8
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) August 5, 2024
Co ciekawe, według niektórych analiz dostarczona pierwsza partia samolotów nie pochodzi z donacji niderlandzkiej, jak twierdzą media, a duńskiej:
The jets on the ground have the same IFF antennae as those found on the F-16ADF, the AN/APX-109 (circled red). The ADF also has a bulge in the tail, covered by the camouflage netting on the Ukrainian jet (green). This aircraft also features the pre-MLU upgrade landing lights. pic.twitter.com/Qph3Fz9ckG
— FighterJetNerd (@FighterJetNerd) August 5, 2024
As I said the Ukrainian F-16 with ADF antennae has the old landing light, present on every pre-MLU upgrade F-16. The presence of the normal Bird Slicer antennae on the ex-RDAF F-16A’s indicate they were upgraded with the MLU upgrade, which added them, and thus these are F-16AM’s. pic.twitter.com/4o2DYoXDgD
— FighterJetNerd (@FighterJetNerd) August 5, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.