W czwartek, 6 czerwca 2024, prezydent Francji Emmanuel Macron udzielił wywiadu telewizjom TF1 i France 24 z okazji uroczystości 80. rocznicy lądowania Aliantów w Normandii, na które zaprosił wielu gości (w tym m.in. prezydenta RP Andrzeja Dudę i Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego). Z ust francuskiej głowy państwa padła deklaracja o planie przekazania walczącej Ukrainie samolotów wielozadaniowych Dassault Mirage 2000-5.
Zdjęcie: Technical Sgt. Bob Sommer, USAF
Jutro (7 czerwca – przyp. red.) nawiążemy nową współpracę i ogłosimy transfer na Ukrainę myśliwców Mirage 2000-5 wyprodukowanych przez francuskiego producenta Dassault (Aviation) i przeszkolimy ukraińskich pilotów we Francji – oświadczył Emmanuel Macron.
Ambasada USA w Paryżu poinformowała w oświadczeniu dla mediów, że Prezydent Macron… ogłosił rozpoczęcie nowego programu współpracy z Ukrainą, który obejmuje przeszkolenie 4500 ukraińskich żołnierzy, szkolenie pilotów i transfer myśliwców Mirage 2000. Pokój nie może być równoznaczny z kapitulacją Ukrainy. Pierwsze szkolenia miałyby zakończyć się do końca 2024.
Przypomnijmy, że po raz pierwszy o ewentualnej możliwości przekazania samolotów bojowych przez Francję powiedział 25 stycznia 2023 Thomas Gassilloud, przewodniczący Komisji Obrony Narodowej i Sił Zbrojnych Zgromadzenia Narodowego Francji (Commission de la Défense nationale et des Forces armées) podczas spotkania w Londynie z ówczesnymi ministrem obrony Wielkiej Brytanii Benem Wallace’em i podsekretarzem stanu sił zbrojnych Jamesem Heappey’em.
Interview sur TF1 et France 2. https://t.co/cut847MWQB
— Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron) June 6, 2024
Tymczasem dziś, prezydent Zełenski spotka się w Paryżu z ministrem sił zbrojnych Sebastienem Lecornu. Jak podaje Ministerstwo Sił Zbrojnych, spotka się także z szefostwem spółek obronnych KNDS France, Thales, MBDA, Dassault Aviation i Arquus, a także weźmie udział w podpisaniu listu intencyjnego z KNDS France w sprawie utworzenia przedstawicielstwa w Ukrainie.
Francuskie wojska lotnicze i kosmiczne (Armée de l’air et de l’espace) dysponują ok. 30 samolotami wielozadaniowymi Dassault Mirage 2000-5F, które weszły do służby na początku lat 2000., jako głęboka modernizacja starszych wersji Mirage 2000 i mają różnić się od eksportowych Mirage 2000-5 m.in. dzięki zastosowaniu krajowych systemów samoobrony (Indonezja rezygnuje z Mirage 2000-5 i zamawia ostatnią partię Rafale, Używane Mirage 2000 dla Indii, Mirage 2000N wycofane ze służby).
Według aktualnych planów Mirage 2000-5F mają zostać wycofane z końcem lat 2020. lub na początku 2030., stopniowo zastępowane przez najnowocześniejsze Dassault Rafale F4. Niewykluczone, że Ukraina może otrzymać samoloty nie z jednostek liniowych, a już wycofane i zmagazynowane – lecz ich ewentualna liczba nie jest znana (Francja zamówiła kolejne zmodernizowane Rafale F4).
Paryż mógłby też odkupić samoloty tego typu od innych państw, które także je wycofują lub planują wycofać, np. z Grecji czy Tajwanu. Jednocześnie Francja zaprzeczyła doniesieniom o planach odkupienia od Zjednoczonych Emiratów Arabskich samolotów Mirage 2000-9, gdyż te trafią do Maroka (Media: Zgoda na sprzedaż emirackich Mirage 2000-9 do Maroka).
Mirage 2000-5F są wyposażone w zmodernizowane dopplerowskie stacje radiolokacyjne serii RDY z mechanicznym skanowaniem, współpracujące z pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze MBDA MICA, zastąpiono większość wyświetlaczy w kabinie kilkoma dużymi wielofunkcyjnymi wyświetlaczami i zmodernizowano interfejs zarządzania uzbrojeniem w celu wykorzystania zasobników celowniczych i szerokiej gamy kierowanego uzbrojenia klasy powietrze-ziemia. W porównaniu ze starszymi radiolokatorami RDI i RDM. RDY ma możliwość jednoczesnego śledzenia większej liczby celów i ulepszone funkcjonalności powietrze-ziemia.
Francja może dostarczyć te samoloty wraz z szeroką gamą uzbrojenia lotniczego, takiego jak wspomniane pociski MICA, ale może zostać dostosowany do przenoszenia uzbrojenia, które już Paryż przekazał Ukrainie – czyli pocisków manewrujących MBDA SCALP-EG czy bombami kierowanymi Safran AASM Hammer.
W kontekście szkoleń ukraińskich pilotów, wiele wskazuje na to, że te już się rozpoczęło. 18 maja br. pojawiło się bowiem nagranie wideo ze szkolenia Ukraińców na samolotach szkolno-szturmowych Dassault/Dornier Alpha Jet.
A very short sequence of future 🇺🇦 F-16 pilots training on the Alpha Jet. pic.twitter.com/mVuPGqzdJn
— French Aid to Ukraine 🇨🇵 🤜🤛 🇺🇦 (@aidefranceukr) May 18, 2024
Mirage 2000-5F będą drugim typem zachodniego samolotu bojowego, po F-16, których na dzień dzisiejszy Ukraina ma otrzymać maksymalnie 95 egzemplarzy: 19 z Danii, 24 z Królestwa Niderlandów 22 z Norwegii oraz 30 z Belgii (Belgia przekaże Ukrainie 30 samolotów F-16, Zgoda USA na przekazanie Ukrainie 65 samolotów F-16).
Wcześniej Szwecja planowała dostarczenie Ukrainie samolotów wielozadaniowych Saab JAS 39C Gripen, ale ostatecznie na prośbę sojuszników wstrzymała ten proces. Pozostałe kraje koalicji nalegały, abyśmy zaczekali z systemem Gripen. Ma to związek z faktem, że obecnie skupiamy się na wprowadzeniu systemu F-16 – powiedział ostatnio minister obrony Szwecji Pål Jonson. W zamian jednak, rząd w Sztokholmie przekaże dwa samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C, które będą cennym zasobem, równie kluczowym jak samoloty bojowe.