11 i 13 kwietnia 2024, marokański dziennik As-Sahifa i hiszpański La Razón poinformowały, powołując się na swoje źródła, że po czterech latach zastoju Francja miała wydać zgodę na sprzedaż przez Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) trzydziestu samolotów bojowych Dassault Mirage 2000-9 do Maroka (Indonezja rezygnuje z Mirage 2000-5 i zamawia ostatnią partię Rafale).
Medium marokańskie informuje, że 10 kwietnia br. doszło do spotkania w Paryżu ministrów spraw zagranicznych Francji i Maroka, Stéphane Séjourné’a i Nasserem Bouritą, na którym rozmawiano o wielu nierozstrzygniętych kwestiach dotyczących dwustronnych stosunków. Jednym z przełomów miało być udzielenie zgody przez administrację prezydenta Emmanuela Macrona na sprzedaż wyprodukowanych we Francji przez Dassault Aviation i wycofywanych przez ZEA samolotów do Maroka.
Zgoda Paryża była wymagana, gdyż taki zapis znalazł się w umowie zakupu tych samolotów przez ZEA w listopadzie 1998 – zgodzono się, że żaden komponent ani samolot jako system nie może być odsprzedany państwu trzeciemu bez aprobaty Francji. Przedłużenie oczekiwania przez władze w Rabacie na zielone światło wynikało z faktu, iż Pałac Elizejski wahał się czy nie odkupić i nie przekazać tych samolotów walczącej Ukrainie (Francja nie wyklucza dostaw samolotów dla Ukrainy).
Drugim powodem była ujawniona w 2020 afera dotycząca szpiegowania przez marokańskie służby specjalne prezydenta Macrona za pomocą izraelskiego oprogramowania Pegasus oraz wspieranie przez rząd w Rabacie szkodliwych decyzji na forum Unii Europejskiej. Zwłaszcza, że już wtedy oba kraje rozmawiały o dużych zamówieniach obronnych (Francuskie uzbrojenie dla Maroka).
Wojska lotnicze ZEA dysponują obecnie m.in. flotą 44 Mirage 2000-9/EAD/RAD i 15 Mirage 2000-9D/DAD (początkowo były to 62 samoloty, w tym 30 powstało poprzez modernizację starszych egzemplarzy), których planowe wycofanie jest możliwe dzięki rekordowej umowie na zakup 80 samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale F4 z 4 grudnia 2021 (co ciekawe, pozostałe 29 Mirage zostało zaoferowanych Egiptowi, ale podobnież zgodę musi wyrazić Francja).
Z kolei królewskie marokańskie wojska lotnicze dysponują 21 wielozadaniowymi Mirage F1, w tym 15 F-1C i 11 F-1E (zmodernizowanych w programie MF2000 do standardu Mirage 2000-5), 22 myśliwskimi F-5E i 3 szkolnymi F-5F oraz 23 F-16C/D Block 52+, modernizowanymi do standardu F-16V, które zostaną uzupełnione o 25 fabrycznie nowych F-16C/D Block 70 (Więcej F-16 dla Maroka).
Mirage 2000-9 to zmodyfikowany wariant Mirage 2000-5 na potrzeby operacyjne ZEA, które otrzymały stacje radiolokacyjne RDY-2, pociski manewrujące Black Shaheen (eksportowa wersja MBDA SCALP-EG), a także możliwość integracji optoelektronicznych zasobników obserwacyjno-celowniczych do używania różnego uzbrojenia klasy powietrze-ziemia. Były używane w działaniach zbrojnych nad Libią i Jemenem (Najnowsze Javeliny dla Maroka, Ruszyła produkcja marokańskich AH-64E Apache Guardian).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.