11 maja amerykańska spółka Bell Textron poinformowała o zrealizowaniu dostawy 300. egzemplarza wielozadaniowego jednosilnikowego lekkiego śmigłowca Model 505 Jet Ranger X (JRX). Odbiorcą śmigłowca są siły obronne Jamajki (JDF, Jamaica Defence Force).
Amerykańska spółka Bell Textron dostarczyła 300. egzemplarz wielozadaniowego jednosilnikowego lekkiego śmigłowca Model 505 Jet Ranger X. Odbiorcą śmigłowca są siły obronne Jamajki / Zdjęcie: Bell Textron
Jamajka zamówiła sześć śmigłowców tego typu 8 lutego 2021. Wiropłaty są dostarczane w konfiguracji do wsparcia misji bezpieczeństwa publicznego oraz będą służyć do szkolenia pilotów i techników w karaibskiej wojskowej szkoły lotniczej CMAS (Caribbean Military Aviation School) w Kingston, która obecnie wykorzystuje w tym celu pojedynczy egzemplarz modelu 206B.
JDF obecnie wykorzystuje również w jednostkach liniowych Skrzydła Lotniczego (Air Wing) modele 407 (trzy egzemplarze) do zadań patrolowych oraz 412 (dwa egzemplarze, jeden zamówiony) i 429 (siedem egzemplarzy, dwa zamówione) do zadań transportowych i patrolowych (Bell 505 dla jamajskiego wojska).
Ppłk Brian Lundy, dowódca Skrzydła Lotniczego JDF, powiedział:
Jesteśmy dumni, że możemy odebrać 300. Bell 505 i poszerzyć możliwości naszej floty. JDF i Bell mają wspólną historię, a dzisiejsza dostawa to kolejny kamień milowy w naszej współpracy.
Bell 505 JRX miał premierę podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2013 i nosił wówczas nazwę Bell SLS (Short Light Single). Docelowa nazwa została ujawniona podczas wystawy Heli-Expo w kalifornijskim Anaheim, 25 lutego 2014. Bell 505 JRX został certyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w czerwcu 2017. W tym samym roku zrealizowaną pierwszą dostawę. Do czerwca 2018 dostarczono sto śmigłowców odbiorcom na całym świecie, a do sierpnia 2019 – dwieście.
Obecnie, trzysta śmigłowców znajduje się wśród użytkowników na sześciu kontynentach w 55 państwach i wykonały dotąd nalot ponad 70 tys. godzin. Wśród użytkowników publicznych są: japońska Straż Wybrzeża (Kaijō Hoan-chō), wojska lotnicze Czarnogóry (Vazduhoplovstvo i protivvazdušna odbrana – V i PVO), spółka Vietnam Helicopter Corporation z Wietnamu oraz policja amerykańska (biuro szeryfa hrabstwa Alameda w Kalifornii i departamenty policji w Forth Worth w Teksasie, Sacramento w Kalifornii i Stocton w stanie Waszyngton) (Sześćdziesiąty Bell 505 w Europie).
Śmigłowce tego typu są ciągle rozwijane. 4 lutego br. Bell dostarczył wariant 505 NXi dla nieujawnionego odbiorcy europejskiego – podmiotowi korporacyjnemu, poprzez filię Bell Textron Prague w czeskiej Pradze. Egzemplarz został wyposażony w nowy, zintegrowany pakiet awioniki Garmin G1000 NXi oraz dwukanałowy cyfrowy system sterowania silnikiem FADEC. Z kolei 4 maja br. wiropłat otrzymał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) zezwalający na transport ładunków o masie do 2000 funtów (907 kg) na haku przy dopuszczalnej masie startowej do 4475 funtów (2030 kg) (Bell 505 z nowymi możliwościami, Pierwszy Bell 505 NXi w Europie).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.