4 maja amerykańska spółka Bell Textron poinformowała, że jej wielozadaniowy jednosilnikowy lekki śmigłowiec Bell 505 Jet Ranger X otrzymał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) zezwalający na transport ładunków o masie do 2000 funtów (907 kg) na haku przy dopuszczalnej masie startowej do 4475 funtów (2030 kg) (Sześćdziesiąty Bell 505 w Europie).
Wielozadaniowy jednosilnikowy lekki śmigłowiec Bell 505 Jet Ranger X otrzymał certyfikat EASA zezwalający na transport ładunków na haku o masie do 2000 funtów / Zdjęcie: Bell Textron
Duncan Van De Velde, dyrektor zarządzający na Europę i Rosję w spółce Bell Textron, powiedział:
Możliwości haka ładunkowego są ważnym udoskonaleniem funkcjonalności śmigłowca i dodatkową możliwością dla realizacji operacji użyteczności publicznej i bezpieczeństwa publicznego. Bell 505 jest zbudowany z myślą o wszechstronności i możliwości szybkiej adaptacji, a hak ładunkowy będzie doskonałym dodatkiem dla naszych klientów sektora publicznego w Europie.
W listopadzie 2018 szwedzka spółka Storm Heliworks przetestowała hak ładunkowy na śmigłowcu Model 505 podczas pobytu w Kanadzie. Przedsiębiorstwo wykonywało szeroki wachlarz specjalistycznych operacji, takich jak budowa linii energetycznych, w tym wycinka drzew z obszarów gdzie były stawiane słupy energetyczne, inspekcje lasów, kontrola populacji komarów, gaszenie pożarów i inne misje.
Dennis Sundqvist, zastępca kierownika operacji lotniczych w Storm Heliworks, dodał:
Nasze doświadczenia z lotami na Modelu 505 były bardzo pozytywne i okazało się, że jest to doskonały śmigłowiec do realizacji naszych misji. Haki ładunkowe są przydatne w naszej pracy. Bell 505 to śmigłowiec o największych możliwościach w swojej klasie wielkości, jakim lataliśmy i cieszymy się na dodatkowe możliwości związane z certyfikacją EASA.
Jeden z północnoamerykańskich operatorów śmigłowców Model 505, spółka Rocky Mountain Rotors, wykorzystuje swój hak ładunkowy do misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) i innych. Jest czołowym dostawcą usług śmigłowcowych w Montanie, Wyoming i Idaho.
Mark Taylor, założyciel, współwłaściciel i główny pilot w Rocky Mountain Rotors, powiedział:
Bell 505 może wykonywać bardzo zróżnicowane zadania. Wiele razy musieliśmy wykorzystywać go jako śmigłowiec transportowy i przez większość czasu było to związane z misjami SAR. Osiągi wiropłatu są imponujące. Istnieje duża różnica w cenie między kosztami operacyjnymi Modelu 505 a innymi statkami powietrznymi. Jeśli muszę przetransportować większy ładunek, używam większego śmigłowca jednosilnikowego, ale Model 505 jest niejako pretendentem do tych zadań i mogę nim operować za niższe koszty, niż inne śmigłowce.
Bell 505 JRX miał premierę podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2013 i nosił wówczas nazwę Bell SLS (Short Light Single). Docelowa nazwa została ujawniona podczas wystawy Heli-Expo w kalifornijskim Anaheim, 25 lutego 2014. Bell 505 JRX został certyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w czerwcu 2017.
Do czerwca 2018 dostarczono sto śmigłowców odbiorcom na całym świecie, a do sierpnia 2019 – dwieście. Obecnie liczba ta zbliża się do 300 śmigłowców w ponad 55 państwach na sześciu kontynentach (w tym 5 w Polsce). Śmigłowce przekroczyły łącznie 50 tys. godzin nalotu (Bell 505 dla jamajskiego wojska, Pierwszy Bell 505 NXi w Europie).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.