Przejdź do serwisu tematycznego

AW109 dla marynarki wojennej Argentyny

Ministerstwo Obrony Argentyny podpisało list intencyjny z włoską spółką Leonardo w sprawie zakupu 8 lekkich śmigłowców wielozadaniowych AW109.

W środę, 20 września, wizytę w Buenos Aires składał minister obrony Włoch Guido Crosetto, gdzie spotkał się ze swoim argentyńskim odpowiednikiem Jorge Taianą. Podczas rozmów o zacieśnieniu współpracy w dziedzinie obronności, argentyński resort obrony podpisał list intencyjny z włoską spółką Leonardo w sprawie zakupu 8 lekkich śmigłowców wielozadaniowych AW109, które trafią do marynarki wojennej (Armada de la República Argentina, ARA) (Argentyna negocjuje zakup nowych okrętów podwodnych).

Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Argentyny

Planowany zakup pozwoli na rozszerzenie zdolności do kontroli i nadzoru przestrzeni powietrznej nad wodami terytorialnymi i wyłączną strefą ekonomiczną Argentyny, gdyż będą mogły wykonywać operacje lotnicze z pokładów czterech pełnomorskich okrętów patrolowych typu Bouchard (Gowind OPV-90/Kership) oraz trzech fregat typu Almirante Brown (MEKO 360H2; niekiedy klasyfikowanych jako niszczyciele). W tym celu minister obrony Jorge Taiana odwiedził w czwartek, 21 września, zakłady Leonardo Helicopters we Włoszech (Patrolowce Gowind dla Argentyny).

Nowe śmigłowce pozwolą wycofać ostatni z czterech niegdyś eksploatowanych śmigłowców Eurocopter (obecnie Airbus) AS555 Fennec, służących do misji transportowo-logistycznych i patrolowo-dozorowych.

AW109 to lekki śmigłowiec wielozadaniowy o maksymalnej masie startowej do 3350 kg. Napędzany dwoma silnikami turbowałowymi Pratt & Whitney Canada PW207C osiąga maksymalną prędkość przelotową 281 km/h i zasięg lotu do 833 km, a długotrwałość lotu wynosi 4 godz. 20 min. Śmigłowiec ma 12,96 m długości, 3,6 m wysokości, a średnica wirnika głównego wynosi 10,83 m. Załoga składa się 1-2 pilotów, a wiropłat może przetransportować 6-7 pasażerów (maksymalnie 8 osób na pokładzie). Maksymalny osiągnięty zawis wyniósł 4609 m.

AW109 Trekker M, prezentowany przez Leonardo i WSK PZL-Świdnik na XXXI MSPO 2023 w Kielcach / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak, MILMAG

Co ciekawe, w latach 1979-2007 lotnictwo wojsk lądowych Argentyny (Ejército Argentino, EA) użytkowało 10 śmigłowców Agusta A109, które obecnie jako głęboko zmodernizowane wiropłaty są oferowane na rynku w różnych wersjach jako Leonardo AW109.

Wcześniej, 3 lipca, resort obrony Argentyny informował, że zakupi we Francji 12 średnich śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H215 z przeznaczeniem dla wojsk lotniczych (Fuerza Aérea Argentina, FAA), z kolei 31 maja amerykańska spółka Bell Textron informowała, że jej kanadyjski oddział Bell Textron Canada dostarczy siłom zbrojnym Argentyny sześć śmigłowców wielozadaniowych model 407GXi, które zostaną po równo rozdzielone pomiędzy wojska lotnicze, a lotnictwo wojsk lądowych (Dwanaście Airbus H215 dla Argentyny, Bell 407GXi dla sił zbrojnych Argentyny).

Z inwestycji w zakresie lotnictwa śmigłowcowego w ostatnich latach dla sił zbrojnych Argentyny można wymienić pozyskanie 9 kwietnia 2020 dwóch używanych Agusta-Bell AB 206 JetRanger od włoskiego korpusu karabinierów (Arma dei Carabinieri) oraz modernizację UH-1H do standardu UH-1H-II Hornero – mowa o lotnictwie wojsk lądowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X