Przejdź do serwisu tematycznego

Wodowanie włoskiego okrętu zaopatrzeniowego Atlante

W stoczni Castellammare di Stabia włoskiej spółki Fincantieri – Cantieri Navali Italiani zwodowano drugi okręt zaopatrzeniowy nowej generacji typu Vulcano, który otrzyma nazwę Atlante.

W sobotę, 18 maja 2024, w stoczni Castellammare di Stabia w regionie Kampania, w prowincji Neapol, włoskiej spółki Fincantieri – Cantieri Navali Italiani zwodowano drugi okręt zaopatrzeniowy nowej generacji typu Vulcano, który otrzyma nazwę Atlante. Okręt został zamówiony dla włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare) 20 grudnia 2021 za 410 mln EUR (wówczas 1,89 mld zł). Stępkę położono 28 czerwca 2023.

Zdjęcia: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani

Ceremonia odbyła się w obecności szefa sztabu marynarki wojennej, kadm. Enrico Credendino, z udziałem prezesa Fincantieri Claudio Graziano i dyrektora generalnego Pierroberto Folgiero oraz dyrektora generalnego dywizji okrętów w Fincantieri, Dario Deste. W wydarzeniu uczestniczyli także Joachim Sucker, dyrektor Europejskiej Organizacji jednoczącej współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) oraz dyrektor Dyrekcji ds. Uzbrojenia Marynarki Wojennej – NAVARM, główny inspektor admirała Giuseppe Abbamonte. Matką chrzestną nowej jednostki została Federica Gargano, siostrzenica adm. Romea Olivy, byłego dowódcy Marina Militare, odznaczonego dwoma Srebrnymi Medalami za Waleczność.

Zgodnie z harmonogramem, Atlante (A 5336) zostanie przekazany zamawiającemu w 2025, trafiając do Taranto i dołączy do prototypowego Vulcano (A 5335), który służy od 12 marca 2021 w La Spezii. Za budowę okrętów klasy USL (Unità di supporto logistico) lub LSS (Logistic Support Ship) odpowiada konsorcjum RTI (Raggruppamento Temporaneo di Impresa) z Fincantieri – Cantieri Navali Italiani na czele.

Umowa sprzed 2,5 roku obejmuje również zapewnienie wsparcia w całym cyklu życia okrętu w ciągu pierwszych 10 lat służby operacyjnej. Pakiet został podzielony na wsparcie logistyczne i eksploatacyjne (konserwację), a także dostawę komponentów i maszyn produkowanych przez Fincantieri Mechanical Systems and Components Unit, w tym wał napędowy, układ sterowania, pędniki manewrowe, stabilizatory sterów i inne systemy sterowania.

Okręty typu Vulcano mają długość całkowitą 193 m, szerokość 27,2 m i zanurzenie 8,4 m. Wyporność pełna wynosi 27 200 t. Charakteryzują się układem napędowym CODLAD (COmbined Diesel-eLectric And Diesel), złożonym z dwóch silników wysokoprężnych MAN 20V32/44CR o mocy 24 000 kW (32 000 KM) każdy i dwóch silników elektrycznych Magneti Marreli o mocy po 1,5 MW. Prędkość maksymalna wynosi 20 w., a zasięg do 7000 mil morskich. Załoga składa się ze 167 oficerów i marynarzy oraz 68 członków personelu specjalistycznego – łącznie 235 osób. Co ciekawe, okręty spełniają restrykcyjne wymagania konwencji MARPOL (Marine Pollution) w zakresie bezpieczeństwa dla środowiska naturalnego i są napędzane biopaliwami.

Okręty o ładowności 15,5 tys. t są przeznaczone do transportu materiałów paliw (7655 t paliwa okrętowego F76 i 3170 t nafty lotniczej F44/JP-5), 830 t świeżej wody pitnej, 40 t żywności, 220 t amunicji, a także części zamiennych. Mogą służyć także jako baza warsztatowa oraz jako okręty wsparcia medycznego ze szpitalem standardu NATO Role-2LM, z m.in. salami intensywnej terapii dla siedemnastu pacjentów, salą operacyjną, gabinetami radiologicznym, stomatologicznym i analiz. Na pokładzie znajdują się cztery agregaty prądotwórcze MAN 6L27/38 o mocy 1,98 MW każdy do zasilania odbiorników prądu na lądzie o mocy 2500 kW oraz miejsce na osiem 20-stopowych kontenerów ISO 1C o masie do 28 t każdy w roli modułów mieszkalnych lub szpitalnych. Okręty mogą przenosić ładunki z pokładu na inne jednostki podczas marszu, dzięki czterem żurawiom RAS na burtach i jednemu na rufie.

Łącznie cztery planowane okręty zaopatrzeniowe typu Vulcano mają zastąpić 129-metrowe jednostki Stromboli (A5327) i Vesuvio (A5329), typu Stromboli, użytkowane, odpowiednio, od 1975 i 1978.

Bazują na nich także cztery francuskie jednostki zmodyfikowanego projektu, budowane w programie BRF (Bâtiments Ravitailleurs de Forces). Pierwszy z nich, FS Jacques Chevallier (A 725), wszedł do służby 18 lipca 2023. Latem br. ma zostać zwodowany drugi, przyszły Jacques Stosskopf (A 726).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Jeszcze bardziej kompaktowa wersja radaru Saab Giraffe 1X

Podczas nadchodzących targów Eurosatory 2024 w Paryżu, szwedzka spółka Saab Defence and Security zaprezentuje jeszcze bardziej kompaktową wersję radiolokatora Giraffe 1X…

Leopard 2A8: Sukces w Norwegii, fiasko we Włoszech

Niemiecko-francuska grupa KNDS porozumiała się z norweską spółką Ritek w sprawie uruchomienia produkcji licencyjnej Leopardów 2A8NO, natomiast negocjacje w tej sprawie z włoską spółką Leonardo…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X