12 marca w stoczni Mugiano włoskiej spółki Fincantieri – Cantieri Navali Italiani odbyła się uroczystość przekazania marynarce wojennej (Marina Militare) okręt zaopatrzeniowego nowej generacji Vulcano (A 5335) klasy USL (Unità di supporto logistico) lub LSS (Logistic Support Ship). Jest to pierwszy w swoim typie obok planowanej bliźniaczej jednostki.

Spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani przekaała włoskiej marynarce wojennej okręt zaopatrzeniowy Vulcano (A 5335) / Zdjęcie: Marina Militare

Spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani przekaała włoskiej marynarce wojennej okręt zaopatrzeniowy Vulcano (A 5335) / Zdjęcie: Marina Militare

 

Vulcano został zamówiony 7 maja 2015 za równowartość 374,6 mln EUR (1,71 mld zł) (początkowo planowano na jego zakup 346 mln EUR). W jego budowę zaangażowano trzy stocznie należące do Fincantieri: część dziobową o długości 94 t i masie 4100 t zbudowano w Castellammare di Stabia (stępkę położono 9 lutego 2016), a część rufową o długości 86 m i masie ponad 7000 t w Riva Trigoso. Następnie zostały one połączone ze sobą w Mugiano, a wodowanie nastąpiło 22 czerwca 2018. Później realizowano prace wyposażeniowe, ale w nocy z 22 na 23 lipca 2018 na okręcie wybuchł pożar w siłowni, który rozprzestrzenił na nadbudówkę, uszkadzając jej wyposażenie i konstrukcję, co opóźniło oddanie do użytku (F-35B po raz pierwszy na włoskim lotniskowcu, 2021-03-03).

Vulcano ma długość całkowitą 193 m, szerokość 27,2 m i zanurzenia 8,4 m. Wyporność pełna wynosi 27 200 t. Jednostka charakteryzuje się układem napędowym CODLAD (COmbined Diesel-eLectric And Diesel), złożonym z dwóch silników wysokoprężnych MAN 20V32/44CR o mocy 24 000 kW (32 000 KM) każdy i dwóch silników elektrycznych Magneti Marreli o mocy po 1,5 MW. Prędkość maksymalna wynosi 20 w., a zasięg do 7000 mil morskich. Załoga składa się z 167 oficerów i marynarzy oraz 68 członków personelu specjalistycznego – łącznie 235 osób. Co ciekawe, okręt spełnia restrykcyjne wymagania konwencji MARPOL (Marine Pollution) w zakresie bezpieczeństwa dla środowiska naturalnego i jest napędzany biopaliwami (Wodowanie Trieste, 2019-05-27).

Okręt o ładowności 15,5 tys. t jest przeznaczony do transportu materiałów paliw (7655 t paliwa okrętowego F76 i 3170 t nafty lotniczej F44/JP-5), 830 t świeżejwody pitnej, 40 t żywności, 220 t amunicji, a także części zamiennych. Będzie służył także jako baza warsztatowa oraz okręt wsparcia medycznego ze szpitalem standardu NATO Role-2LM, z m.in. salami intensywnej terapii dla siedemnastu pacjentów, salą operacyjną, gabinetami radiologicznym, stomatologicznym i analiz). Na pokładzie znajdą się cztery agregaty prądotwórcze MAN 6L27/38 o mocy 1,98 MW każdy do zasilania odbiorników prądu na lądzie o mocy 2500 kW oraz  miejsce na osiem 20-stopowych kontenerów ISO 1C o masie do 28 t każdy w roli modułów mieszkalnych lub szpitalnych. Okręt będzie mógł przenosić ładunki z pokładu na inne jednostki podczas marszu, dzięki czterem żurawiom RAS na burtach i jednemu na rufie.

Dwa nowe okręty zaopatrzeniowe typu Vulcano zastąpią 129-metrowe jednostki Stromboli (A5327) i Vesuvio (A5329), typu Stromboli, użytkowane, odpowiednio, od 1975 i 1978. Na ich konstrukcji we Francji powstają cztery zmodyfikowane jednostki w ramach programu BRF (Bâtiments Ravitailleurs de Forces), wcześniej znanego jako FlotLog (Flotte Logistique) (Budowa francuskiego zaopatrzeniowca BRF, 2020-05-20).