18 maja we francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire w departamencie Loara Atlantycka położono stępkę pod pierwszy z czterech  okrętów zaopatrzeniowych nowej generacji, zamówionych w ramach programu BRF  (Bâtiments Ravitailleurs de Forces), wcześniej znanego jako FlotLog (Flotte Logistique). Okręt otrzyma imię FR Jacques Chevallier na cześć inżyniera, który był twórcą francuskiego okrętowego napędu jądrowego na strategicznych okrętach podwodnych typu Le Redoutable

Cztery okręty zaopatrzeniowe nowej generacji mają zostać dostarczone francuskiej marynarce wojennej w latach 2022-2029. Będą wspierać działania lotniskowca i zespołów okrętowych złożonych m.in. z fregat rakietowych / Grafika: Chantiers de l’Atlantique

Cztery okręty zaopatrzeniowe nowej generacji mają zostać dostarczone francuskiej marynarce wojennej w latach 2022-2029. Będą wspierać działania lotniskowca i zespołów okrętowych złożonych m.in. z fregat rakietowych / Grafika: Chantiers de l’Atlantique

 

W uroczystości położenia stępki wzięli udział minister sił zbrojnych Francji Florence Parly i szef sztabu marynarki wojennej (Marine nationale) adm. Christophe Prazuck. Miały one jednak ograniczony i skromny charakter ze względu na zaostrzoną sytuacją epidemiczną w kraju, związaną z pandemią choroby zakaźnej COVID-19.

Zamówienie o wartości 1,7 mld EUR (7,26 mld zł) na cztery okręty zaopatrzeniowe nowej generacji, agencja uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) złożyła na początku lutego 2019. Będą to jednostki zdolne do transportu 13 tys. m3 paliwa okrętowego, lotniczego, broni, amunicji, części zamiennych, a także wody pitnej i żywności. Dostawy rozpoczną się pod koniec 2022 i zakończą na początku 2029. Jednostki zastąpią pięć okrętów typu Durance: FS Durance (A 629), Meuse (A 607), Var (A 608), Marne (A 630) i Somme (A 631), dostarczonych w latach 1983-1990.

Budowa odbywa się w konsorcjum z Naval Group. Co ciekawe, spółka Chantiers de l’Atlantique została przejęta przez włoska grupę stoczniową Fincantieri, co nie odbyło się bez kontrowersji (śledztwo Komisji Europejskiej w tej sprawie wstrzymano 13 marca 2020 ze względu na pandemię). Dlatego też, projekt BRF bazuje na włoskim typie Vulcano, choć widoczne będą różnice. Francuskie okręty będą większe: 194 m długości i 31 tys. t wyporności (włoskie: 193 m i 27 tys. t). Włosi zamówili dwa okręty, z których pierwszy Vulcano (A 5335), zwodowany 22 czerwca 2018, ma zostać dostarczony odbiorcy we wrześniu bieżącego roku.

Załoga francuskich jednostek ma liczyć 130 osób. Zespół napędowy ma być złożony z silników spalinowych i elektrycznych o łącznej mocy 24 MW zapewni prędkość do 20 w. Włoska spółka stoczniowa Fincantieri – Cantieri Navali Italiani dostarczy sekcje dziobowe francuskich okrętów. Zostaną one wyprodukowane w stoczni Castellammare di Stabia i dostarczone następnie do Francji, gdzie zostaną zintegrowane z resztą kadłubów.

Na uzbrojenie okrętów wejdą m.in. 40-mm armaty morskie Nexter/Thales RapidFire T40AA, które zostały wybrane w lutym bieżącego roku. Ponadto, planuje się integrację artylerii średniego kalibru oraz lekkich pocisków przeciwlotniczych (np. MBDA Simbad-RC z pociskami Mistral 3), co jest związane ze zmianą doktryny dotyczącej samoobrony tych jednostek. Wynika to ze zmian w środowisku zagrożeń obejmujących skokowy wzrost liczby pocisków przeciwokrętowych na jednostkach pływających, jak i działania asymetryczne (np. piractwo morskie, zamachy samobójcze z wykorzystaniem łodzi lub ataki bezzałogowców). Uzbrojenie zostanie wspięte w system kierowania ogniem Polaris (RapidFire dla francuskich okrętów, 2020-02-09).