Przejdź do serwisu tematycznego

US Army zamówiła 300 ulepszonych transporterów Stryker DVH A1

Amerykańska spółka General Dynamics Land Systems dostarczy rodzimym wojskom lądowym partię kolejnych 300 ulepszonych kołowych transporterów opancerzonych Stryker DVH A1 (oznaczonych alternatywnie jako ICVV-A1).

W poniedziałek, 26 czerwca br., amerykańska spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 712,3 mln USD (2,92 mld zł) z Dowództwem Zamówień US Army (Army Contracting Command) dostarczy rodzimym wojskom lądowym partię kolejnych 300 ulepszonych kołowych transporterów opancerzonych Stryker DVH A1 (oznaczonych alternatywnie jako ICVV-A1).

Zdjęcie: GDLS

Tym samym aneksowano pięcioletnią umowę ramową z 11 czerwca 2020 o wartości 2,47 mld USD (10,15 mld zł) z opcją przedłużenia o rok, która zakłada produkcję nieokreślonej liczby zmodernizowanych podwozi transporterów opancerzonych Stryker A1 z podwójnym dnem kadłuba (Double V-Hull), dysponujących mocniejszym silnikiem wysokoprężnym Caterpillar C9 o mocy 450 KM (w miejsce Caterpillar 3126 o mocy 350 KM) i dopuszczalną masę całkowitą (dmc) zwiększoną do 27,2 t (60 tys. funtów).

Modyfikacje obejmują też nowe okablowanie i alternator o natężeniu 910 A (w miejsce 570 A). Podwozie to charakteryzuje się poprawionymi charakterystykami w zakresie odporności na wybuch min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Zostało opracowane w związku z pilną potrzebą operacyjną amerykańskiego kontyngentu w Afganistanie na ochronę życia załóg i zadebiutowało tam w 2011.

Na nowym podwoziu zabudowano m.in. zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu IM-SHORAD (Interim Maneuver Short-Range Air Defense) czy nowe kołowe bojowe wozy piechoty M1126 z 30-mm armatą automatyczną ATK XM813 w ramach programu Stryker Medium Caliber Weapons System (MCWS), a także demonstratory technologii jak systemu wysokoenergetycznej broni laserowej DEIMOS (Directed Energy Interceptor for Maneuver Short-Range Air Defense System), system generowania impulsu elektromagnetycznego Leonidas, czy laserowy system obrony przeciwlotniczej DE M-SHORAD (Directed Energy Maneuver Short-Range Air Defense).

Stryker A1 ma silnik o mocy 450 koni mechanicznych, zawieszenie o obciążeniu do 60 000 funtów, alternator o natężeniu 910 amperów i sieć cyfrową, zapewniając jednocześnie niespotykaną dotąd przeżywalność żołnierzy – powiedział Gordon Stein, wiceprezes ds. operacji w USA w General Dynamics Land Systems. Stryker to największa flota pojazdów bojowych w Armii – sprawdzona w walce, opłacalna, bardzo mobilna, wszechstronna, zrównoważona i transportowalna. Jesteśmy dumni, że nasze innowacje, badania, rozwój i inwestycje przekształciły Strykera w platformę nowej generacji dla formacji Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów i nie tylko.

Strykery w różnych odmianach trafiły także na eksport do Tajlandii (60 +70 egzemplarzy) i Macedonii Północnej (54 egzemplarze), a w ostatnim czasie do Ukrainy jako pomoc materiałowa rządu amerykańskiego (125 egzemplarzy, w tym 20 w wariancie inżynieryjnym M1132 ESV z trałem przeciwminowym LWMR).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

AKTUALIZACJA PILNE WOJNA W UKRAINIE

Wołodymyr Zełenski z wizytą w USA

2022-12-21
X