W poniedziałek, 30 września 2024, Dowództwo Materiałowe i IT (COMMIT, Commando Materieel en IT; czyli dawna agencja zamówień wojskowych DMO; Defensie Materieel Organisatie) Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów podpisało umowę z francuską spółką Naval Group na dostawę czterech konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Blacksword Barracuda na następców typu Walrus. Nowe jednostki otrzymają nazwę typ Orka.
Zdjęcia: Naval Group, Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów
Umowę w ramach programu RNSC (Replacement Netherlands Submarine Capability) podpisali Gijs Tuinman, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Królestwa Niderlandów i Pierre Eric Pommellet, dyrektor generalny Naval Group. Uroczystość odbyła się w DMI (Directie Materiële Instandhouding) w Den Helder.
Ten decydujący krok oznacza rozpoczęcie programu klasy Orka, po podpisaniu 10 września br. umowy o współpracy przemysłowej (Industrial Cooperation Agreement, ICA) między Naval Group a Ministerstwem Spraw Gospodarczych. Zgodnie z tą umową Naval Group zobowiązuje się do współpracy z wieloma kluczowymi niderlandzkimi spółkami i instytutami przez okres 20 lat.
Gijs Tuinman powiedział:
Podpisując umowę dostawy, oficjalnie potwierdzamy, że droga do nowych okrętów podwodnych przebiega przez Francję i Holandię. Poprzez Naval Group, która ma duże doświadczenie w budowie okrętów podwodnych, ale także przez holenderski przemysł produkcji okrętowej, który posiada wyjątkową i specjalistyczną wiedzę.
Pierre Eric Pommellet dodał:
Jestem niezmiernie zadowolony, że mogę być tutaj dzisiaj, aby podpisać tę umowę na dostawę czterech ekspedycyjnych okrętów podwodnych, które będą eksploatowane przez Królewską Marynarkę Wojenną Holandii. Naval Group jest zaszczycony, że został wybrany przez jednego z najbardziej zaawansowanych operatorów floty okrętów podwodnych NATO, spełniając wymagające wymagania operacyjne i techniczne. Ta współpraca odzwierciedla zaufanie, jakim niderlandzkie Ministerstwo Obrony darzy naszą wspólną wiedzę specjalistyczną i nasze zaangażowanie w realizację jej wymagań.
Francuska oferta została wybrana 15 marca br. Odrzucono tym samym kontroferty: szwedzko-niderlandzką Saab i Damen z typem Expeditionary C-71 w wersji C718 i niemiecką ThyssenKrupp Marine Systems z wariantem ekspedycyjny okrętu typu 212CD.
Wartość programu to 5,6 mld EUR (24 mld zł), ale 1 mld EUR (4,29 mld zł) ma trafić do niderlandzkich podwykonawców.
Ale równie ważne jest, aby holenderski przemysł morski i instytuty wiedzy mogły pokazać światu, co mamy do zaoferowania – powiedział sekretarz stanu. Wymienia, że dotyczy to układów hydraulicznych, instalacji podtrzymywania życia i okładzin akustycznych. W tym czujniki, sonar, konstrukcje kompozytowe i środki do wytwarzania wody pitnej na pokładzie.
Co istotne, jednym z wymogów operacyjnych nowych jednostek ma być możliwość przenoszenia i wystrzeliwania amerykańskich pocisków manewrujących Raytheon UGM-109 Tomahawk, w wariancie przeznaczonym do atakowania celów naziemnych TLAM (Tomahawk Land Attack Missile).
Tuinman zwraca uwagę, że jest to zdolność strategiczna. Wiem, jak ważny jest ten zasób dla rozmieszczania sił specjalnych i gromadzenia danych wywiadowczych. To samo dotyczy ogromnej siły uderzeniowej i efektu odstraszającego, jaki zapewnia. W razie potrzeby będą skuteczne, ponieważ dzięki pociskom Tomahawk okręty podwodne będą w stanie razić cele daleko za linią brzegową. Ale będą one również wyposażone w najnowsze czujniki i systemy łączności umożliwiające gromadzenie i udostępnianie informacji wywiadowczych – poinformował Tuinman.
Okręty otrzymają nazwy: HNLMS Orka, HNLMS Zwaardvis, HNLMS Barracuda i HNLMS Tijgerhaai. Dostawa pierwszych dwóch ma nastąpić w ciągu 10 lat. Sam program uruchomiono w listopadzie 2014 i pierwotnie nowe jednostki miały wchodzić do służby od 2025.
Typ Barracuda to wprawdzie okręt podwodny o napędzie jądrowym zbudowany dla francuskiej marynarki wojennej jako Suffren (łącznie sześć jednostek; jedna w służbie, druga przechodzi testy), ale Naval Group opracowała wariant konwencjonalny na potrzeby australijskiego programu SEA 1000 Future Submarine, w ramach którego poszukiwano dostawcy 12 okrętów: otrzymał on oznaczenie Shortfin Barracuda Block 1A i jako typ Attack został początkowo wybrany przez rząd w Canberze (ostatecznie umowę anulowano i ogłoszono zakup atomowych okrętów podwodnych). Obecnie, Shortfin Barracuda Block 1A jest oferowany Argentynie.
Niderlandzkie okręty typu Orka mają mieć po 82 m długości, 8,2 m szerokości i 3300 t wyporności nawodnej. Napęd diesel-elektryczny będzie wspomagany akumulatorami litowo-jonowymi, co zapewni zasięg do 15 tys. mil morskich. Załoga ma liczyć od 35 do 43 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania co najmniej 16 osób (np. żołnierzy sił specjalnych). Uzbrojenie ma stanowić sześć wyrzutni ciężkich torped ZOP kal. 533 mm i wspomniane pociski Tomahawk.
Nowe okręty zastąpią zbudowane w latach 1979-1992 jednostki typu Walrus: HNLMS Walrus (S802), który wycofano ze służby 12 października 2023, HNLMS Zeeleeuw (S803), HNLMS Dolfijn (S808) oraz HNLMS Bruinvis (S810).
We are committed to work hand in hand with numerous key Dutch companies and knowledge institutes on the long term. #DutchBusiness
— Naval Group (@navalgroup) September 30, 2024
⚓🇳🇱🤝🇫🇷⚓ pic.twitter.com/EpmlYuGkzd
— Naval Group (@navalgroup) September 30, 2024