Przejdź do serwisu tematycznego

Początek budowy pierwszego okrętu podwodnego typu 212CD

W stoczni niemieckiej spółki ThyssenKrupp Marine Systems w Kilonii rozpoczęła się budowa pierwszego z sześciu konwencjonalnych okrętów podwodnych typu 212CD, przeznaczonych dla marynarek wojennych Niemiec i Norwegii.

We wtorek, 12 września, w stoczni niemieckiej spółki ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) w Kilonii rozpoczęła się budowa pierwszego z sześciu konwencjonalnych okrętów podwodnych typu 212CD (Common Design), przeznaczonych dla marynarek wojennych Niemiec (Deutsche Marine) i Norwegii (Sjøforsvaret). Okręty zostały wspólnie zamówione 8 czerwca 2021 za równowartość ok. 5,5 mld EUR (wówczas 25,01 mld zł) (Niemiecka TKMS z największym zamówieniem w historii).

Uroczystość cięcia blach pod jednostkę norweską odbyła się w niedawno otwartych zakładach produkcyjnych TKMS z udziałem przedstawicieli władz obu państw z ministrami obrony na czele: Niemiec Borisa Pistoriusa i Norwegii Bjørna Arilda Grama. Dzięki nowo wybudowanej hali stoczniowej ThyssenKrupp Marine Systems wyznacza światowe standardy w budowie nowoczesnych okrętów podwodnych.

Oliver Burkhard, dyrektor generalny TKMS, podkreślił:

Bezpieczeństwo morskie zyskuje na znaczeniu na całym świecie, a szczególnie w Europie. Program okrętów podwodnych typu 212CD jest pierwszym decydującym kamieniem milowym w ustanowieniu najnowocześniejszych standardów NATO w dziedzinie walki podwodnej. Rozpoczynając dziś budowę pierwszego norweskiego okrętu podwodnego, daliśmy zielone światło i mocny sygnał dla współpracy europejskiej. To tutaj partnerzy spotykają się na równi i wspólnie opracowują najbardziej zaawansowane okręty podwodne, które sprostają wyzwaniom przyszłości.

Dzięki programowi 212CD marynarki wojenne dwóch państw Europy Północnej po raz pierwszy będą używać w swoich flotach identycznych okrętów podwodnych i skorzystają dzięki temu z interoperacyjności i wspólnych zasobów. Zamówienie obejmuje dostawę dwóch okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej Niemiec i czterech dla Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii. Dostawa pierwszego okrętu podwodnego dla Norwegii przewidywana jest na rok 2029 (pozostałe w 2031, 2033 i 2035), natomiast dostawa dwóch okrętów dla Marynarki Wojennej Niemiec na lata 2032 i 2034 (jako U-37 i U-38).

Miguel López, dyrektor generalny grupy ThyssenKrupp AG, powiedział:

Kompleks produkcyjny, który powstał w Kilonii w ciągu zaledwie dwóch lat, to jedna z najnowocześniejszych hal stoczniowych na świecie. Ta inwestycja wzmacnia oddział w Kilonii, ThyssenKrupp Marine jako całość, i wnosi ważny wkład w bezpieczeństwo morskie w niespokojnych geopolitycznie czasach.

Sześć okrętów podwodnych typu 212CD będzie znacznie nowocześniejszych od obecnych typu 212A i stanowią zupełnie nową generację. Dzięki zwiększonym możliwościom orientacji sytuacyjnej, rozszerzonej możliwości działań sieciocentrycznych z jednostkami sojuszniczymi i zmniejszonej sygnaturze, nowe okręty podwodne nie tylko stawiają nowe wymagania w zakresie produkcji ze względu na ich imponujące rozmiary, ale także wymagają najnowocześniejszych linii produkcyjnych do wyposażania w systemy high-tech.

Zostaną wyposażone w nowe czujniki, ulepszony napęd konwencjonalny niezależny od powietrza (AIP) HDW/Siemens PEM FC (Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell, pol. ogniwo paliwowe z membraną polimerową do wymiany protonów), baterie litowo-jonowe oraz nowy system zarządzania walką Kongsberg Orcca. Okręty będą liczyć 73 m długości, 10 m średnicy, 13 m wysokości całkowitej (z kioskiem), a kubatura pomieszczeń wyniesie 2500 m sześciennych. Będą zatem większe od typu 212A (długość: 56 m seria pierwsza, 57,2 m seria druga, średnica 6,8 m). Prędkość maksymalna wyniesie ponad 20 w.

Okręty otrzymają maszty optoelektroniczne Hensoldt OMS 150 i OMS 300 z panoramicznym systemem nadzoru i360°OS, sonar SA9510S MkII do nawigacji i omijania przeszkód, takich jak pola minowe, echosondy EM2040 Mil i EA640 do nawigacji w pobliżu dna morskiego oraz cztery wyrzutnie 533 mm dla ciężkich torped DM2A4 i pocisków rakietowych IDAS (Interactive Defence and Attack System for Submarines). Okręty otrzymają nowy system zarządzania walką ORCCA.

Przygotowując się do zamówienia, TKMS zainicjowała już inwestycje o wartości około 250 mln EUR w 2019. Otwarta podczas wtorkowej uroczystości hala stoczniowa będzie służyć jako nowy, najnowocześniejszy zakład produkcyjny na terenie stoczni w Kilonii, gdzie będą produkowane nowe okręty podwodne.

Hala ma długość 170 m, szerokość 70 m, wysokość 33 m, powierzchnię około 15 000 m kw. oraz miejsce dla około 300 pracowników pracujących na jednej zmianie. Zostaną w niej zbudowane również trzy konwencjonalne okręty podwodne typu Dakar dla Izraelskiego Korpusu Morskiego (Ḥeil HaYam HaYisraeli), zgodnie z umową ramową z 20 stycznia 2022 (Trzy niemieckie okręty podwodne typu Dakar dla Izraela).

Zdjęcia i grafika: TKMS

Niemiecko-norweska współpraca w programie budowy okrętów podwodnych rozpoczęła się formalnie 30 lipca 2017. Była ona wynikiem rozpoczętego przez Norwegię w grudniu 2014 programu zakupu nowych okrętów podwodnych (prace koncepcyjne rozpoczęły się w 2007). W 2016 brano pod uwagę dwie oferty: francuską DCNS (obecnie Naval Group) z ulepszonym typem Scorpène oraz niemiecką TKMS z typem 212CD – ostatecznie wybrano tę drugą. Właściwe negocjacje rozpoczęto w 2020, natomiast 23 marca 2021 poinformowano o osiągnięciu ostatecznego porozumienia (Jest decyzja ws. OP typu 212CD, Norwegia bliżej niemieckich okrętów podwodnych).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X