Przejdź do serwisu tematycznego

Trzy niemieckie okręty podwodne typu Dakar dla Izraela

Niemiecka spóła stoczniowa ThyssenKrupp Marine Systems podpisała umowę z ministerstwem obrony Izraela na budowę trzech konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Dakar.

20 stycznia br. niemiecka spóła stoczniowa ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) poinformowała o podpisaniu umowy ramowej z ministerstwem obrony Izraela dotyczącej warunków budowy trzech konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Dakar dla Izraelskiego Korpusu Morskiego (Ḥeil HaYam HaYisraeli). Jednocześnie, po zakończeniu negocjacjach wszystkie zaangażowane strony zgodziły się w czwartek na treść umowy technicznej i postanowienia umowne.

Niemiecka spóła stoczniowa ThyssenKrupp Marine Systems podpisała umowę z ministerstwem obrony Izraela na budowę trzech konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Dakar

Dr Rolf Wirtz, dyrektor wykonawczy Thyssenkrupp Marine Systems, powiedział:

My, jako Thyssenkrupp Marine Systems i jako Niemcy, jesteśmy zaszczyceni i dumni z kontynuowania długiej współpracy – trwającej dekady – z izraelskim ministerstwem obrony i izraelską marynarką wojenną. Nowy typ okrętu podwodnego zapewni Izraelowi najbardziej zaawansowane możliwości, oparte na innowacyjnej, najnowocześniejszej technologii. Umowa ta pokazuje głębokie zaangażowanie Thyssenkrupp Marine Systems w celu zagwarantowania długoterminowego bezpieczeństwa Izraela. Została ona podpisana po gruntownym i szeroko zakrojonym procesie przygotowawczym i chciałbym podziękować naszym partnerom w ministerstwie obrony i marynarce wojennej Izraela za ich zaangażowanie i profesjonalizm.

Okręty podwodne typu Dakar będą reprezentować zupełnie nowy projekt techniczny, dostosowany tak, aby spełniać wymogi operacyjne Izraelskiego Korpusu Morskiego. Trzy okręty tego typu zastąpią w służbie zbudowane w Niemczech jednostki typu Dolphin 1: INS Dolphin (w służbie od 1999), Leviathan (1999) i Tekumah (2000) oraz uzupełnią zmodyfikowane i powiększone jednostki typu Dolphin 2: INS Tanin (2014), Rahav (2016) i Drakon (przechodzi testy; pierwotnie miał wejść do służby w 2021), wyposażone w napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP) (Pierwszy Invincible dla Singapuru).

Dr Rolf Wirtz dodał:

W ostatnim wspólnym projekcie z izraelską marynarką wojenną, projekcie Sa’ar-6, dostarczyliśmy cztery korwety rakietowe na czas i w ramach budżetu. Pod tym względem z niecierpliwością czekamy na współpracę z naszym wieloletnim partnerem.

Dyrektor wykonawczy TKMS wspomniał o zamówionych w 2015 i dostarczonych w latach 2020-2021 korwetach: INS Magen, Oz, AtzmautNitzahon. Jednostki bazują na zmodyfikowanym projekcie Braunschweig (Korvette 130), będącym odmianą MEKO A100 (Mehrzweck-Kombination) (Niemcy przekazali Izraelowi dwie ostatnie korwety Sa’ar 6).

Na zaprezentowanej grafice okręt podwodny typu Dakar charakteryzuje się przedłużonym kioskiem / Zdjęcie i grafika: ThyssenKrupp Marine Systems

Zakup kolejnych trzech okrętów podwodnych w Niemczech został zatwierdzony w październiku 2018 – zawarto wówczas protokół ustaleń (MoU, Memorandum of Understandings) w tej materii. Później rozpoczęto szczegółowe negocjacje, które zakończono 13 października 2021, podczas dwudniowej wizyty ustępującej ze stanowiska kanclerz Niemiec Angeli Merkel w Jerozolimie, gdzie spotkała się z premierem Izraela Naftalim Bennettem.

Przed wejściem w życie umowy Thyssenkrupp Marine Systems będzie musiała przeprowadzić intensywne rozmowy ze swoimi poddostawcami. W ramach przygotowań do oczekiwanego zamówienia TKMS zgodziła się już w 2019 roku na inwestycje w wysokości około 250 mln EUR w stoczni w Kilonii, dzięki czemu zabezpieczono tą lokalizację jako międzynarodowe centrum kompetencji w zakresie budowy konwencjonalnych okrętów podwodnych.

Budowa nowej hali stoczniowej i zakładu produkcyjnego ogniw paliwowych jest już widoczna na terenie stoczni. Hala ma mieć długość 170 m, szerokość 70 m, wysokość 33 m, powierzchnię około 15 000 m kw. oraz miejsce dla około 300 pracowników pracujących na jednej zmianie. Powstanie tam również sześć okrętów podwodnych typu 212CD (Common Design), dwóch dla marynarki wojennej Niemiec (Deutsche Marine) i czterech dla Norwegii (Sjøforsvaret). Kamień węgielny pod budowę nowej infrastruktury położono 20 września 2021 (Niemiecka TKMS z największym zamówieniem w historii).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X