Przejdź do serwisu tematycznego

Szkolenia z budowy LPR Legwan w Rosomaku

We wchodzącej w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, spółce Rosomak z Siemianowic Śląskich odbywają się szkolenia dla pracowników zakładu w zakresie budowy i obsług Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan, czyli spolonizowanych KIA KLTV.

W czwartek, 9 maja 2024, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich poinformowała w mediach społecznościowych o szkoleniu dla pracowników zakładu w zakresie budowy i obsług Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) Legwan, czyli spolonizowanych KIA KLTV.

Zdjęcia: Rosomak via Facebook

Eksploatacja pojazdów 4×4 Legwan to także umiejętność ich codziennej obsługi oraz serwisowania.

Od maja w siedzibie Rosomak ruszyły pierwsze szkolenia pracowników spółki, którzy zdobywają uprawnienia instruktorów szkolenia załóg oraz instruktorów mechaników pojazdów. Zajęcia teoretyczne i praktyczne prowadzone przez specjalistów z KIA Motors potrwają przez cały miesiąc.

Podczas zajęć wykorzystywane są pojazdy, które dotarły do nas w kwietniu oraz specjalne standy dydaktyczne do nauki obsługi głównych zespołów układu przeniesienia napędu dostarczone przez producenta.

Szkolenie zakończy się egzaminem oraz otrzymaniem certyfikatów.

Wyszkoleni instruktorzy Rosomak będą odpowiedzialni za prowadzenie przyszłych szkoleń użytkowników, mechaników pojazdów LPR 4×4 Legwan oraz ich zabezpieczenie serwisowe – czytamy we wpisie na oficjalnym profilu spółki na Facebooku.

Przypomnijmy, że pierwsze pojazdy z Korei dotarły do spółki Rosomak 16 kwietnia br. Jeden z nich został następnie zaprezentowany podczas III Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE (w hali F), które odbyły się w dniach 23-25 kwietnia br. pod patronatem Grupy WB w Targach Kielce.

14 kwietnia br. południowokoreańska Agencja Obrony ds. Technologii i Inspektoratu Jakości (DTaQ) opublikowała nagranie wideo datowane na 14 grudnia 2023 z testów odporności balistycznej pojazdu tego typu w polskiej konfiguracji.

Dostarczono pojazdy w wersji opancerzonej, które według producenta zapewniają ochronę załogi i pasażerów na poziomie 2 (7,62 mm x 39 API) lub 3 (7,62 mm x 51 AP) według STANAG 4569 oraz wyposażone w obrotowy uchwyt (obrotnicę) umożliwiający montaż karabinu maszynowego kal. 7,62 lub 12,7 mm lub automatycznego granatnika kal. 40 mm. Jak widać, zgodnie z zapowiedziami, otrzymały nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego odbiorcy.

Przypomnijmy, że 14 sierpnia 2023 została zawarta umowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ – Rosomak na dostawę blisko 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan w układzie jezdnym 4×4, których przekazanie zaplanowano na lata 2024-2030. Wartość kontraktu to ok. 1,2 mld zł brutto. Pierwszy demonstracyjny egzemplarz zaprezentowano na zeszłorocznym MSPO w Kielcach. Wóz już od pierwszych dostaw otrzyma nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego projektu. W ciągu kolejnych lat Rosomak planuje stopniowe przenoszenie produkcji komponentów pojazdu do Polski, począwszy od transferu technologii produkcji nadwozia oraz wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP.

Legwan napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Hyundai D6EB o mocy 225 KM, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów oraz posiada w pełni niezależne zawieszenie na wszystkich osiach. Nowoczesność konstrukcji podkreśla zastosowanie ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów, system centralnego pompowania kół oraz system run-flat umożliwiających jazdę po przestrzeleniu opon. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi ok. 5,7 t, co umożliwia wypełnienie luki pomiędzy lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t, a ciężkimi konstrukcjami na bazie platformy Waran 4×4.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X