Przejdź do serwisu tematycznego

Testy ochrony balistycznej eksportowego KLTV dla Polski

Południowokoreańska Agencja Obrony ds. Technologii i Inspektoratu Jakości (DTaQ) przeprowadziła testy odporności balistycznej pojazdu opancerzonego KIA KLTV dla Polski, czyli przyszłego Lekkiego Pojazdu Rozpoznawczego Legwan.

W niedzielę, 14 kwietnia 2024, południowokoreańska Agencja Obrony ds. Technologii i Inspektoratu Jakości (DTaQ) opublikowała nagranie wideo datowane na 14 grudnia 2023 z testów odporności balistycznej pojazdu opancerzonego KIA KLTV dla Polski, czyli przyszłego Lekkiego Pojazdu Rozpoznawczego (LPR) Legwan.

Zdjęcia: DTAQ

Testy weryfikacyjne osłon balistycznych pancerza drzwi i szyb na ostrzał z broni małokalibrowej przeprowadzono w centrum testowym Defense Firing Test Center w Inje w prowincji Gangwon.

W opublikowanym filmie, zaprezentowano skutki ostrzału z karabinku automatycznego Daewoo Precision Industries K2, zasilanego nabojem 5,56 mm x 45 NATO. Przedstawiciel spółki KIA wspomniał we fragmencie wywiadu, że w czasie opracowywania platformy KLTV wrażliwe obszary ochrony balistycznej nie zostały zweryfikowane, a jedynie przeprowadzono trzy testy ostrzału dla głównych obszarów ochrony przedziału załogi. W związku z tym w ramach tej weryfikacji przeprowadzono również test ostrzału wrażliwych obszarów.

Testy odporności balistycznej konfiguracji polskich pojazdów został przeprowadzony przez Generalne Centrum Testów Obronnych pod nadzorem Koreańskiego Instytutu Technologii zgodnie z Międzynarodową Umową o Gwarancji Jakości z Polską. Próby były w stanie potwierdzić, czy zakładane specyfikacje projektowe spełniają wymogi testowe. Producent zapewnił, że jeśli po analizach pojawi konieczność wdrożenia zmian konstrukcyjnych, to dołoży wszelkich starań, aby umowa eksportowa została dobrze zrealizowana.

KLTV Raycolt/K151 został zaprojektowany w celu zastąpienia pojazdów taktycznych KIA K131 (KM131 Jeep, KM420) i 1/4-tonowej ciężarówki KIA K311 (KM450). Projekt został wybrany i opracowany przez KIA w 2012 na zlecenie agencji DAPA. Wszedł do produkcji seryjnej i na wyposażenie tamtejszych sił zbrojnych w 2016.

W przypadku wersji nieopancerzonej pojazdu zastosowano materiał kompozytowy, dzięki czemu zapewnia ona ochronę balistyczną na poziomie 1 wg STANAG 4569 (7,62 mm x 51 NATO, 5,56 mm x 45 NATO), a w przypadku wersji opancerzonej zapewnia ochronę na poziomie 2 (7,62 mm x 39 API) lub 3 (7,62 mm x 51 AP) STANAG 4569.

Przypomnijmy, że 14 sierpnia 2023 została zawarta umowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ – Rosomak na dostawę blisko 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan w układzie jezdnym 4×4, których przekazanie zaplanowano na lata 2024-2030. Wartość kontraktu to ok. 1,2 mld zł brutto. Pierwszy demonstracyjny egzemplarz zaprezentowano na zeszłorocznym MSPO w Kielcach. Wóz już od pierwszych dostaw otrzyma nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego projektu. W ciągu kolejnych lat Rosomak planuje stopniowe przenoszenie produkcji komponentów pojazdu do Polski, począwszy od transferu technologii produkcji nadwozia oraz wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP.

Źródło: DTaQ

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X