Przejdź do serwisu tematycznego

Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze dla Wojska Polskiego

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z Polską Grupą Zbrojeniową i Rosomak na dostawę około 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych 4×4, spolonizowanej wersji koreańskiej rodziny pojazdów KLTV produkcji spółki KIA.

W poniedziałek, 14 sierpnia br., w Warszawie minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę na dostawę Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR).

Grafika: PGZ

Przedmiotem umowy, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a Konsorcjum w składzie Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) oraz Rosomak, jest dostawa w latach 2024-2030 kilkaset Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Umowa o wartości ok. 1,2 mld zł brutto przewiduje również ustanowienie potencjału przemysłowego umożliwiającego produkcję oraz świadczenie usług serwisowych i naprawę pojazdów w kraju.

Lekki Pojazd Rozpoznawczy jest pojazdem o wysokich możliwościach terenowych, z układem napędowym 4×4, przeznaczonym do transportu 4 żołnierzy wraz z ich wyposażeniem indywidualnym i specjalistycznym, w każdych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy.

Pojazd zapewnia wymagany przez SZ RP poziom ochrony balistycznej oraz wyposażony będzie w obrotowy uchwyt (obrotnicę) umożliwiający montaż karabinu maszynowego lub automatycznego granatnika, co umożliwi w trakcie realizacji zadań prowadzenie ognia z LPR przy zapewnieniu ochrony załogi.

Trzecia zatwierdzona dziś umowa dotyczy pojazdów rozpoznawczych. Pojazdy, które zamówiliśmy w ilości 400 sztuk będą produkowane w bardzo krótkim czasie w zakładach Rosomak. Pojazd odpowiada potrzebom Wojska Polskiego. Przechodzimy już do historii z erą Honkerów i różnych takich pojazdów. Zamierzamy wprowadzić ten pojazd do Wojska Polskiego w jak najkrótszym czasie – zaznaczył minister Mariusz Błaszczak.

Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze przeznaczone będą dla pododdziałów rozpoznania w wojskach pancerno-zmechanizowanych. Wojna na Ukrainie w jasny sposób pokazała, że wzmacnianie zdolności do rozpoznawania przekłada się na późniejsze sukcesy na polu walki.

Lekki Pojazd Rozpoznawczy 4×4 jest polonizacją koreańskiej rodziny pojazdów KLTV produkcji KIA. Wóz już od pierwszych dostaw otrzyma nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego projektu. W ciągu kolejnych lat Rosomak planuje stopniowe przenoszenie produkcji komponentów pojazdu do Polski, począwszy od transferu technologii produkcji nadwozia oraz wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP. Jednym z priorytetów, podobnie jak w przypadku rozwoju platformy KTO Rosomak, jest maksymalne dostosowanie konstrukcji w oparciu o uwagi użytkowników pojazdów.

Pojazd LPR 4×4 został stworzony z myślą o pracy w ciężkich warunkach. Wóz wyposażony jest w opancerzenie stanowiące ochronę balistyczną na poziomie I wg STANAG 4569. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 225 KM oraz posiada w pełni niezależne zawieszenie na wszystkich osiach. Nowoczesność konstrukcji podkreśla zastosowanie ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Pojazd wyposażony jest także we wszystkie atrybuty typowe dla wojskowej maszyny wysokiej mobilności: system centralnego pompowania kół oraz system run-flat umożliwiających jazdę po przestrzeleniu opon. LPR będzie wyposażony w obrotnicę na dachu umożliwiającą zamiennie montaż karabinu kal. 12,7 mm, 7,62 mm lub granatnika 40 mm. Dopuszczalna masa pojazdu wynosi ok. 5,7 t, co umożliwia wypełnienie luki pomiędzy lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t, a ciężkimi konstrukcjami na bazie platformy Waran 4×4.

Na podstawie informacji prasowych

KLTV – opis:

KLTV Raycolt/K151 został zaprojektowany w celu zastąpienia pojazdów taktycznych KIA K131 (KM131 Jeep, KM420) i 1/4-tonowej ciężarówki KIA K311 (KM450). Projekt został wybrany i opracowany przez KIA w 2012 na zlecenie agencji DAPA. Wszedł do produkcji seryjnej i na wyposażenie tamtejszych sił zbrojnych w 2016.

Wcześniej, KIA prowadziła prace nad pojazdami o kryptonimie LTV w latach 1990. i zaprezentowała wczesny prototyp w 2009. 12 sierpnia 2012 agencja DAPA ogłosiła, że ​​KIA została wybrana jako preferowany oferent i podpisano umowę we wrześniu.

Ówczesne wymogi operacyjne:

  • Jednoczesny rozwój wersji opancerzonej i nieopancerzonej;
  • Wspólne podwozie w postaci platformy w wersji krótkiej i długiej, aby umożliwić zabudowę szerokiej gamy wersji specjalistycznych;
  • Pokonywanie wzniesień o nachyleniu podłużnym do 60% i bocznym do 40% oraz przeszkód wodnych o głębokości do 1 m;
  • Zdolność rozruchu silnika przy temperaturze -32 st. C;
  • Maksymalna prędkość co najmniej 130 km/h, zasięg jazdy co najmniej 500 km.

W 2014 na targach Korea Defence Industry Exhibition zaprezentowano docelową wersję KLTV w konfiguracji produkcyjnej. Produkcja małoseryjna KLTV rozpoczęła się w 2016, przy jednoczesnych testach akceptacyjnych wojska. Produkcja wielkoseryjna rozpoczęła się w lipcu 2017, a przez lata 2020. zaplanowano wyprodukowanie 2000-3000 egzemplarzy. Cena jednostkowa KLTV to 80 mln KRW za wariant nieopancerzony i 150 mln KRW za wariant opancerzony. Jednak stalowe płyty zastosowane w wersji nieopancerzonej zapewniają podstawową ochronę balistyczną przed ostrzałem nabojem 7,62 mm, dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych z wersji opancerzonej. Wariant opancerzony zapewnia poziom ochrony poziomu od 2 do 3 według normy STANAG 4569.

KIA opracowała wariant pojazdu rozpoznawczego, oznaczonego jako K153 (pochodna K151), więc niewykluczone, że na nim będzie bazował Lekki Pojazd Rozpoznawczy 4×4 dla Wojska Polskiego.

Użytkownicy KLTV:

  • Korea Południowa od 2016,
  • Mali (siły FORSAT) od 2017,
  • Nigeria od 2020,
  • Filipiny,
  • Turkmenistan (Państwowa Służba Graniczna),
  • Chile w wersji KLTV181 od grudniu 2022 w korpusie piechoty morskiej.

Galeria KLTV (Zdjęcia: KIA):

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X