We wtorek, 16 kwietnia 2024, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich poinformowała w mediach społecznościowych, że do Polski z Korei Południowej dotarły pierwsze Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze (LPR) Legwan, czyli spolonizowane KIA KLTV.
Na opublikowanych fotografiach zaprezentowano trzy pojazdy jeszcze bez naniesionego docelowego kamuflażu Wojsk Lądowych (będą dla pododdziałów rozpoznania w wojskach pancerno-zmechanizowanych). Poinformowano, że po kilku tygodniach transportu drogą morską pojazdy dostarczono do portu w Gdańsku.
Legwany zostaną zaprezentowane podczas III Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE, które odbędą się w dniach 23-25 kwietnia br. pod patronatem Grupy WB w Targach Kielce (Targi POLSECURE dla służb mundurowych już za 2 tygodnie Targach Kielce).
Tymczasem, 14 kwietnia 2024, południowokoreańska Agencja Obrony ds. Technologii i Inspektoratu Jakości (DTaQ) opublikowała nagranie wideo datowane na 14 grudnia 2023 z testów odporności balistycznej pojazdu tego typu w polskiej konfiguracji (Testy ochrony balistycznej eksportowego KLTV dla Polski).
W związku z powyższym, jak można zauważyć na załączonych fotografiach, dostarczono do Polski pojazdy w wersji opancerzonej, które według producenta zapewniają ochronę załogi i pasażerów na poziomie 2 (7,62 mm x 39 API) lub 3 (7,62 mm x 51 AP) według STANAG 4569.
Dostarczone pojazdy wyposażono w obrotowy uchwyt (obrotnicę) umożliwiający montaż karabinu maszynowego kal. 7,62 lub 12,7 mm lub automatycznego granatnika kal. 40 mm. Jak widać, zgodnie z zapowiedziami, otrzymały nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego odbiorcy.
Przypomnijmy, że 14 sierpnia 2023 została zawarta umowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ – Rosomak na dostawę blisko 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan w układzie jezdnym 4×4, których przekazanie zaplanowano na lata 2024-2030. Wartość kontraktu to ok. 1,2 mld zł brutto. Pierwszy demonstracyjny egzemplarz zaprezentowano na zeszłorocznym MSPO w Kielcach. Wóz już od pierwszych dostaw otrzyma nowe, unowocześnione nadwozie przygotowane na potrzeby polskiego projektu. W ciągu kolejnych lat Rosomak planuje stopniowe przenoszenie produkcji komponentów pojazdu do Polski, począwszy od transferu technologii produkcji nadwozia oraz wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP.
Legwan napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Hyundai D6EB o mocy 225 KM, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów oraz posiada w pełni niezależne zawieszenie na wszystkich osiach. Nowoczesność konstrukcji podkreśla zastosowanie ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów, system centralnego pompowania kół oraz system run-flat umożliwiających jazdę po przestrzeleniu opon. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi ok. 5,7 t, co umożliwia wypełnienie luki pomiędzy lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t, a ciężkimi konstrukcjami na bazie platformy Waran 4×4.
Realizując cel kontraktu podpisanego w sierpniu 2023 r. z @AgencjaUzbr na dostawę lekkich pojazdów rozpoznawczych LPR 4×4 dla Wojska Polskiego🇵🇱, po kilku tygodniach podróży morskiej, #Legwan|y dopłynęły do Gdańska i są już w #Rosomak|u.#pgz #Rosomak @MAPGOVPL @MON_GOV_PL pic.twitter.com/WjkhZn9JGB
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) April 16, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.