W czwartek, 5 czerwca 2025, francuska spółka Dassault Aviation poinformowała, że dzień wcześniej podpisała z indyjską Tata Advanced Systems Limited (TASL) cztery umowy o transferze produkcji kadłubów (Production Transfer Agreement) samolotów wielozadaniowych Rafale w Indiach, zarówno na potrzeby nowych zamówień ze strony władz w New Delhi, jak i rynków eksportowych.
Od lewej: Masood Hussainy, dyrektor wykonawczy TASL i Bruno Coiffier, wiceprezes wykonawczy działu sprzedaży i zakupów w Dassault Aviation / Zdjęcie: Tata Advanced Systems Limited
Jak podkreśla francuski gigant przemysłowy, porozumienie stanowi znaczący krok naprzód we wzmacnianiu indyjskich zdolności produkcyjnych w dziedzinie lotnictwa i kosmonautyki oraz wspieraniu globalnych łańcuchów dostaw spółki. Obiekt, który powstanie w Hajdarabadzie, w stanie Telangana, w środkowo-południowych Indiach, stanowi znaczącą inwestycję w lokalną infrastrukturę lotniczo-kosmiczną i będzie stanowić kluczowy ośrodek precyzyjnej produkcji.
W ramach partnerstwa Tata Advanced Systems utworzy najnowocześniejszy zakład do produkcji kluczowych sekcji konstrukcyjnych Rafale, w tym bocznych skorup tylnej części kadłuba, całej tylnej części, centropłata i przedniej części kadłuba.
Oczekuje się, że pierwsze sekcje kadłuba zejdą z linii montażowej w roku fiskalnym 2028, a obiekt będzie dostarczał do dwóch kompletnych kadłubów miesięcznie.
Po raz pierwszy kadłuby Rafale będą produkowane poza Francją. To decydujący krok w kierunku wzmocnienia naszego łańcucha dostaw w Indiach. Dzięki ekspansji naszych lokalnych partnerów, w tym TASL, jednego z głównych graczy w indyjskim przemyśle lotniczym, ten łańcuch dostaw przyczyni się do pomyślnego uruchomienia Rafale i przy naszym wsparciu spełni nasze wymagania dotyczące jakości i konkurencyjności, powiedział Eric Trappier, prezes i dyrektor generalny Dassault Aviation.
Sukaran Singh, dyrektor generalny i dyrektor zarządzający, Tata Advanced Systems Limited, powiedział:
Partnerstwo to stanowi znaczący krok w indyjskiej branży lotniczej. Produkcja kompletnego kadłuba Rafale w Indiach podkreśla rosnące zaufanie do możliwości Tata Advanced Systems i siłę naszej współpracy z Dassault Aviation. Odzwierciedla to również niezwykły postęp, jaki Indie poczyniły w tworzeniu nowoczesnego, solidnego ekosystemu produkcji lotniczej, który może wspierać platformy globalne.
Podpisanie tych umów odzwierciedla silne zaangażowanie Dassault Aviation w inicjatywy Make in India (Produkuj w Indiach) i Atmanirbhar Bharat Abhiyaan (Misja samowystarczalne Indie). Partnerstwo to ma na celu wzmocnienie pozycji Indii jako kluczowego gracza w globalnym łańcuchu dostaw lotnictwa i kosmonautyki, przy jednoczesnym wsparciu celu większej samodzielności gospodarczej.
Warto dodać, że w Hajdarabadzie mieści się spółka joint venture Tata Boeing Aerospace Limited, której stroną jest TASL, zajmująca się produkcją struktur kadłuba amerykańskiego śmigłowca szturmowego AH-64 Apache, także na eksport.
Przypomnijmy, że w Wojska Lotnicze Indii (Bhartiya Vāyu Senā) dysponują 35 samolotami Rafale B/C (F3-R) z 36 zamówionych (jeden o nr BS-001 został zestrzelony przez Pakistan w nocy z 6 na 7 maja br.). Podczas gdy 28 kwietnia br. Indie zamówiły 26 pokładowych Rafale M dla Marynarki Wojennej (Bhāratīya Nau Senā).
W ostatnich latach francuska spółka Dassault Aviation uzyskała lub uzyska niebawem zamówienia na samoloty Rafale (razem z samolotami z zasobów francuskich) dla ośmiu państw, a oprócz Indii, od Zjednoczonych Emiratów Arabskiech (80 egzemplarzy), Grecji (24), Egiptu (kolejne 30 egz. do 24 użytkowanych), Chorwacji (12), Indonezji (42 egzemplarze + plany zakupu kolejnych), Kataru (36) i Serbii (12).
Wcześniej informowano o zainteresowaniu pozyskaniem 16 egzemplarzy Rafale przez Kolumbię, ale negocjacje przerwano i niedawno władze w Bogocie ogłosiły plan zakupu szwedzkich Saab JAS 39E Gripen. 23 października 2023 media arabskie informowały o rozmowach francusko-saudyjskich ws. Rafale. Zainteresowane mają być również Irak, Uzbekistan (24 egz.) i Kazachstan oraz Oman (12-18 egz.).
Obecnie produkowanym wariantem jest F4, a w dalszej kolejności zostanie wprowadzony F5, który będzie wspierany przez bezzałogowego lojalnego skrzydłowego (Loyal Wingman).
Precision meets partnership ✈️⚙️
Dassault Aviation partners with Tata Advanced Systems to manufacture Rafale fighter aircraft fuselage for India and other global markets.#TataAdvancedSystems #DassaultAviation #Rafale #MakeInIndia #Aerospace #DefenceManufacturing… pic.twitter.com/MDLIOzXwxx
— Tata Advanced Systems Limited (@tataadvanced) June 5, 2025