W czwartek, 28 listopada 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część Grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że przekazała pierwszy z 42 zamówionych, lekkich dwusilnikowych śmigłowców wielozadaniowych H145 (wcześniej oznaczonych Eurocopter EC145) francuskiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Terytoriów Zamorskich.
Zdjęcia: Airbus Helicopters via X
Przypomnijmy, że 20 stycznia 2024 francuski dziennik La Tribune informował jako pierwszy, że 28 grudnia 2023 spółka Airbus Helicopters Deutschland podpisała umowę o wartości 757,5 mln EUR netto (wówczas 3,307 mln zł) z francuskim rządem na dostawę 42 śmigłowców H145. Stroną umowy jest Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement) Ministerstwa ds. Sił Zbrojnych i Weteranów.
Z omawianej puli, 36 śmigłowców trafi do dyrekcji generalnej obrony cywilnej kraju Sécurité Civile (a właściwie: Direction générale de la sécurité civile et de la gestion des crises), a pozostałe 6 do jednostek Żandarmerii Narodowej (Gendarmerie nationale).
Zastąpią eksploatowane od 19 lat starsze 33 egzemplarze EC145 (w innej konfiguracji), które jeszcze będą eksploatowane przez jakiś czas, dzięki umowie z 13 maja br. pomiędzy Airbus Helicopters i Babcock International a francuskim resortem na ich obsługę techniczną.
Jak zapowiadano, dostawy H145 rozpoczną się jeszcze w br. wraz z przekazaniem pierwszych trzech. Następnie osiem trafi do odbiorcy w 2025 i 2026, sześć w 2027 i osiem w 2028, a pozostałe siedemnaście po 2029. Egzemplarze dla Żandarmerii Narodowej otrzymają inne wyposażenie misji, przez co są droższe i w większości trafią do terytoriów zamorskich Francji: Gujany (2 egz.), Majotty (1 egz.) i Reunion (1 egz.).
W ostatnim czasie, bo 18 listopada, Airbus Helicopters dostarczyła pierwszy zmilitaryzowany wariant, H145M, do niemieckiej Bundeswehry, która zamówiła łącznie 82 egzemplarze służące do zabudowy konfiguracji lekkich śmigłowców szturmowych o kryptonimie LKH (Leichter Kampfhubschrauber). Z kolei 16 października rozpoczęto dostawy do Hondurasu wariantu H145D3. We wrześniu br. cztery H145 zamówiły wojska lotnicze Indonezji.
Najnowsza wersja bestsellerowego Airbusa H145 wykorzystuje innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający obciążenie użyteczne helikoptera o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwia czynności konserwacyjne, poprawia łatwość serwisowania i niezawodność statku powietrznego, a także zwiększa komfort lotu zarówno dla pasażerów, jak i załogi.
Na całym świecie w służbie znajduje się ponad 1700 śmigłowców z rodziny H145, które wylatały łącznie ponad 7,9 miliona godzin. Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) oraz cyfrową awionikę Helionix. Posiada wydajnego czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i redukującego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencji (Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zamówiło kolejne śmigłowce Airbus H145, Litewska Straż Graniczna zamówiła trzy śmigłowce H145).
Na zakup wariantu H145M zdecydowały się wcześniej także Luksemburg, Cypr, Belgia, Ekwador, Serbia, Węgry i Brunei, a Airbus Helicopters oferuje H145 w ramach prowadzonych przez Agencję Uzbrojenia konsultacjach rynkowych w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, w ramach którego zapotrzebowanie to 24 wiropłaty.
From saving lives to protecting communities, @SecCivileFrance is a vital force in France's emergency response. Check out their freshly delivered #H145!
This is the 1st 🚁 of 42 H145 helicopters ordered by the French @Interieur_Gouv in 2023 for the Sécurité Civile & @Gendarmerie. pic.twitter.com/ZLqrekAXnv— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) November 28, 2024