Przejdź do serwisu tematycznego

MSW Francji zamówiło 42 śmigłowce Airbus H145

Jak informują francuskie media, tamtejsze Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Terytoriów Zamorskich zamówiło w europejskiej spółce Airbus Helicopters 42 egzemplarze lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145.

W sobotę, 20 stycznia, francuski dziennik La Tribune poinformował, że pod koniec 2023 roku tamtejsze Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Terytoriów Zamorskich zamówiło w europejskiej spółce Airbus Helicopters 42 egzemplarze lekkich dwusilnikowych śmigłowców wielozadaniowych H145 (wcześniej oznaczonych Eurocopter EC145). Dołączą one do 4 egzemplarzy w najnowszej konfiguracji, zakupionych w 2021 i 2022.

Zdjęcie: Christian Keller, Airbus Helicopters

Umowa miała zostać podpisana 28 grudnia 2023 i ma wartość 757,5 mln EUR netto (3,307 mln zł). Wykonawcą będzie niemiecki oddział spółki, Airbus Helicopters Deutschland. Z omawianej puli, 36 śmigłowców trafi do dyrekcji generalnej obrony cywilnej kraju Sécurité Civile (a właściwie: Direction générale de la sécurité civile et de la gestion des crises), a pozostałe 6 do jednostek Żandarmerii Narodowej (Gendarmerie nationale).

Co ciekawe, nowe H145 zastąpią eksploatowane od 19 lat starsze 33 egzemplarze EC145 (w innej konfiguracji). Dostawy rozpoczną się już w 2024 wraz z przekazaniem pierwszych trzech. Następnie osiem trafi do odbiorcy w 2025 i 2026, sześć w 2027 i osiem w 2028, a pozostałe siedemnaście po 2029. Egzemplarze dla Żandarmerii Narodowej otrzymają inne wyposażenie misji, przez co są droższe i w większości trafią do terytoriów zamorskich Francji: Gujany (2 egz.), Majotty (1 egz.) i Reunion (1 egz.).

Warto zauważyć, że to nie jedyne zamówienia dla Airbusa ze strony państwa francuskiego w ostatnim czasie. 10 stycznia La Tribune informował, że również pod koniec 2023 roku Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement), w imieniu Ministerstwa Sił Zbrojnych, zamówiła w europejskim konsorcjum NH Industries osiem kolejnych średnich śmigłowców wielozadaniowych NH90 TTH (Tactical Troop Helicopter) Caïman dla Dowództwa Operacji Specjalnych COS (Commandement des Opérations Spéciales). Airbus Helicopters jest częścią tego konsorcjum. Tak samo i w przypadku H135 zamawiającym jest DGA.

Służby publiczne i organy ścigania na całym świecie użytkują ponad 200 śmigłowców z rodziny H145. Łącznie w służbie znajduje się ponad 1650 śmigłowców H145, które wylatały przeszło 7,5 miliona godzin. W grudniu 2023 trzy egzemplarze zamówiła Straż Graniczna Litwy, a Komitet Budżetowy niemieckiego Bundestagu zatwierdził sfinansowanie zakupu maksymalnie 82 egzemplarzy (62 z opcją na 20) w wersji szturmowej LKH (Leichter Kampfhubschrauber) jako rozwiązania pomostowego w celu zastąpienia 53 śmigłowców szturmowych Eurocopter EC665 Tiger UHT. Z kolei 20 egzemplarzy zamówiono we Francji.

Najnowsza wersja bestsellerowego H145 od Airbusa posiada nowy, innowacyjny, pięciołopatowy wirnik, pozwalający zwiększyć ładunek użyteczny śmigłowca o 150 kg. Prostota konstrukcji nowego, bezłożyskowego wirnika głównego ułatwi również czynności obsługowe, jeszcze bardziej poprawiając wzorcową łatwość serwisowania i niezawodność H145, jednocześnie zwiększając komfort pasażerów i załogi.

Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) i pakiet cyfrowej awioniki Helionix. Posiada wysokowydajnego, czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i zmniejszającego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurentów.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X