Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne NH90 TTH dla francuskich specjalsów

Jak poinformowały francuskie media, Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA, w imieniu Ministerstwa Sił Zbrojnych, zamówiła w europejskim konsorcjum NH Industries osiem kolejnych średnich śmigłowców wielozadaniowych NH90 TTH Caïman dla Dowództwa Operacji Specjalnych COS.

W środę, 10 stycznia, francuski dziennik La Tribune poinformował, że pod koniec 2023 roku Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement), w imieniu Ministerstwa Sił Zbrojnych, zamówiła w europejskim konsorcjum NH Industries osiem kolejnych średnich śmigłowców wielozadaniowych NH90 TTH (Tactical Troop Helicopter) Caïman dla Dowództwa Operacji Specjalnych COS (Commandement des Opérations Spéciales). Wartość umowy nie została upubliczniona.

Grafika: Ministerstwo Sił Zbrojnych Francji

Pierwsze 10 śmigłowców tego typu w konfiguracji TFRA 2 zostało zamówionych 29 września 2020 w konsorcjum NHI, złożonym ze spółek Airbus Helicopters, Leonardo Helicopters i Fokker. Nowe wiropłaty trafią do 4. pułku specjalnego (4e RHFS) wojsk lądowych (Armée de terre). Pierwsze 6 jeszcze przed 2025. Podobnież będzie z kolejną partią wiropłatów, ale dostawy będą realizowane najpewniej po 2025 (Zmodyfikowane NH90 TTH dla francuskich specjalsów).

W ustawie ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2024-2030 potrzeby operacyjne oszacowano na 18 nowych śmigłowców wielozadaniowych klasy średniej (tymczasem jeszcze w 2016 COS szacowało swoje potrzeby na 24). Obecnie dysponuje ono, zgrupowanymi w 4. pułku specjalnym: 10 śmigłowcami transportowymi/wsparcia AS532 UL/AL Cougar, 12 Gazelle, 7 AS332 Super Puma i SA 330 Puma oraz 10 H225M Caracal oraz 6 uderzeniowymi Tigre HAD. Dlatego część z nich (transportowe) zostaną wycofane na rzecz ujednolicenia floty, a Caracale przesunięte do eskadry Ed’h 1/67 Pyrénées, także podległą pod COS.

W listopadzie 2023, gdy wygasła poprzednia ustawa LPM, aby zachować płynność finansowania minister sił zbrojnych Sébastien Lecornu informował parlament, że resort wyasygnował dodatkowe 2,1 mld EUR na pewne zamówienia priorytetowe, możliwe dzięki gospodarce wojennej. Dzięki temu zamówienia będą kontynuowane w następnej ustawie. W tych środkach znalazło się właśnie pozyskanie kolejnych 8 NH90 TTH Caïman.

NH90 TTH w konfiguracji TFRA 2 zostanie wyposażony w głowicę elektrooptyczną nowej generacji Safran EuroFLIR, z której obraz będzie przenoszony na wyświetlacze w kabinie i na tablety dla pilotów, strzelców pokładowych i techników załadunku (loadmasterów). Czujniki zapewnią dane umożliwiające aktualizację planowania misji dla transportowanego pododdziału wojsk specjalnych.

Kabina śmigłowców zostanie zmodernizowana, a przedział desantu będzie wyposażony w nowy system szybko rozłącznych drzwi składanych i nową belkę z liną desantową, zapewniające żołnierzom możliwość opuszczania śmigłowca przez tylną rampę pod osłoną ognia prowadzonego z obu burt przez strzelców pokładowych.

Uzupełnieniem standardowego wyposażenia NH90 TTH, takiego jak 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe FN Herstal M3M oraz zewnętrzne zbiorniki paliwa, stanowić będą nowej generacji cyfrowa mapa 3D, składane stopnie do wsiadania na pokład i dodatkowe punkty kotwiczenia lin desantowych na suficie.

W drugim etapie modernizacji przewiduje się montaż rozszerzonego systemu obserwacji w rozproszonej aperturze (DAS, Distributed Aperture System), złożonego z kamer na podczerwień wyświetlających obraz 3D w nowym cyfrowym wyświetlaczu nahełmowym pilotów HMSD-DD. Zwiększy to świadomość sytuacyjną podczas lotów przy słabej widoczności.

Źródło: Ministerstwo Sił Zbrojnych Francji

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X