7 kwietnia francuska spółka iXblue poinformowała, że dostarczy systemy nawigacji zliczeniowej na pokłady dwóch polskich, seryjnych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II, przyszłych OORP Albatros (602) i Mewa (603). Okręty mają zostać przekazane Marynarce Wojennej RP w ostatnim kwartale 2021 i na początku 2022. Z kolei brytyjska spółka Hensoldt UK dostarczy na te jednostki radary nawigacyjne Mk11 SharpEye, pracujące w paśmie X (Trzeci niszczyciel min zwodowany).

Francuska spółka iXblue dostarczy systemy nawigacji zliczeniowej do dwóch seryjnych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II, przyszłych OORP Albatros (602) i Mewa (603) / Zdjęcie: Michał Szafran

Dostawą zamówionych systemów klasy INS (Inertial Navigation Systems) zajmie się partner iXblue, spółka Thesta ze Szczecina. Dostarczy je do PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni, będącej głównym integratorem systemów nawigacyjnych, łącznościowych i bojowych tych okrętów w ramach konsorcjum wykonawczego (razem z Remontową Shipbuilding i Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej) (Umowa na wsparcie eksploatacji Double Eagle).

Jens Higgen, dyrektor ds. sprzedaży w iXblue, powiedział:

Kormoran II to innowacyjny program niszczycieli min, w ramach którego wprowadzane będą zaawansowane technologie. Jesteśmy bardzo dumni, że nasze systemy nawigacji zliczeniowej zostały wybrane do tak dużego programu. Wyposażone w nasze systemy nawigacji zliczeniowej, nowe okręty polskiej Marynarki Wojennej będą korzystać z niezawodnych, solidnych i bardzo dokładnych informacji nawigacyjnych, niezależnie od środowiska operacji, w tym na obszarach niedostępnych dla nawigacji satelitarnej klasy GNSS, zapewniając niezakłócone działania przeciwminowe.

Nie wskazano przy tym wartości, terminu i przedmiotu zamówienia. Linia systemów klasy INS obejmuje modele Phins Surface i Marins (M3, M5, M7, M8, M9 i M11). Wykorzystują one żyroskopy światłowodowe FOG (Fiber-Optic Gyroscope) i spełniają normy wojskowe MIL STD 810 i MIL STD 461. Wykonują one pomiary przyspieszeń działających na okręt i prędkości kątowych, co pozwala na określenie orientacji i położenia jednostki. Są istotne również do działania systemów stabilizacji, np. uzbrojenia artyleryjskiego.

Francuski producent dostarczył swoje produkty ponad 40 marynarkom wojennym z całego świata. Można podać jako przykłady przyszłe lub budowane okręty: belgijsko-niderlandzkie niszczyciele min o kryptonimie rMCM (robotic Mine CounterMeasures), hiszpańskie fregaty rakietowe typu F110 w ramach programu ALTAMAR, francuskie fregaty rakietowe typu Belharra w ramach programu FDI (Frégates de Défense et d’Intervention), a także już będące w służbie: brytyjskie wielozadaniowe okręty podwodne typu Astute o napędzie jądrowym i lotniskowce typu Queen Elizabeth czy niemieckie fregaty rakietowe typów F123 Brandenburg i F122 Bremen (Francja: Dwie kolejne fregaty FDI, BAE Systems uzbroi belgijskie i niderlandzkie niszczyciele min, Piąty okręt podwodny typu Astute ochrzczony, Fregaty F110 dla Hiszpanii).

Z kolei 8 kwietnia, brytyjska spółka Hensoldt UK poinformowała, że dostarczy na potrzeby obu Kormoranów radary nawigacyjne Kevin Hughes Mk11 SharpEye, pracujące w paśmie X (wcześniej pasmo I) i oparte na technologii azotku galu (GaN). Zintegruje je kanadyjska spółka OSI Maritime Systems, która od ubiegłego roku jest partnerem strategicznym PGZ Stoczni Wojennej. Urządzenia trafią na wyposażenie okrętów w ramach zintegrowanych systemów nawigacyjnych i taktycznych. Radary serii SharpEye są użytkowane w ponad 30 marynarach wojennych na świecie, ale w przypadku MW RP będą pierwszymi tego typu urządzeniami (Stocznia Wojenna partnerem OSI Maritime Solutions).

Adrian Pilbeam, szef sprzedaży w dziale Maritime Surveillance w Hensoldt UK powiedział:

Hensoldt z przyjemnością dostarczy polskiej Marynarce Wojennej pierwsze radary SharpEye, które wspomogą ją w realizacji trudnych zadań operacyjnych nowych niszczycieli min. To dodatkowo rozszerza długotrwałą współpracę w zakresie dosataw czujników radarowych do OSI Maritime Systems w celu integracji z ich mostkami nawigacyjnymi.

Integracja francuskich i brytyjskich systemów nawigacji odbywa się na mocy drugiego aneksu z 22 stycznia 2020 do umowy bazowej pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej a konsorcjum wykonawczym, dotyczącym modyfikacji wyposażenia dwóch seryjnych Kormoranów. Ich zakres obejmuje również wyposażenie jednostek w pojazdy podwodne Saab Double Eagle Sarov i Gavia, a także modyfikację systemów hydrolokacji, wspomagania dowodzenia i łączności, siłowni okrętowych i obrony przeciwawaryjnej. Prawdopodobnie także w tym samym aneksie ujęta została rezygnacja z systemu przekazywania w morzu ładunków stałych RASO/250 (Double Eagle Sarov dla Kormoranów, Więcej pojazdów podwodnych Gavia dla MW, Zmodyfikowane niszczyciele min projektu 258).