22 września pojawiła się informacja, że tydzień wcześniej francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) zamówiła kolejną partię 271 kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Rôles) i 42 kołowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) – łącznie 313 pojazdów opancerzonych (Premiera Arquus Armis 6×6, 2020-09-22).

Griffon VBMR ma masę do 24,5 t, może transportować do 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Wyposażenie stanowi zsmu z 12,7- lub 7,62-mm km z głowicą optoelektroniczną i wyrzutnią granatów dymnych. Opcjonalnie zostanie uzbrojony w dwa ppk nowej generacji MMP o zasięgu 4 km. Pojazd jest napędzany 400-konnym silnikiem wysokoprężnym, którego moc jest przenoszona na wszystkie osie i zapewnia mu prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg do 800 km, a ochrona balistyczna reprezentuje poziom 4 wg normy STANAG 4569.

Griffon VBMR ma masę do 24,5 t, może transportować do 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Wyposażenie stanowi zsmu z 12,7- lub 7,62-mm km z głowicą optoelektroniczną i wyrzutnią granatów dymnych. Opcjonalnie zostanie uzbrojony w dwa ppk nowej generacji MMP o zasięgu 4 km. Pojazd jest napędzany 400-konnym silnikiem wysokoprężnym, którego moc jest przenoszona na wszystkie osie i zapewnia mu prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg do 800 km, a ochrona balistyczna reprezentuje poziom 4 wg normy STANAG 4569.

Beneficjentami zamówienia są spółki Nexter Systems, Arquus, Thales, Safran, MBDA oraz CTA International. Jest ono realizowane w ramach programu Scorpion (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON). Wartości zamówienia nie ujawniono, ale pojazdy mają zostać dostarczone wojskom lądowym (Armée de Terre) w latach 2022-2023. Finansowanie odbywa się zgodnie z ustawą ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2019-2025. Zamówienie zapewni utrzymanie do prawie 2 tys. wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy. 

Pierwsze zamówione Griffony zostały odebrane przez francuskie siły zbrojne 4 lipca 2019 – do końca roku dostarczono łącznie 92 pojazdy. Umowa w tej sprawie została zawarta 22 kwietnia 2017 i obejmowała 299 pojazdów tego typu. Nowe wozy, w wariantach napędowych 6×6 i 4×4, będą zastępować pływające, kołowe transportery opancerzone VAB 4×4 (w służbie od 1974) (Francja odebrała pierwsze Griffon VBMR, 2019-07-05). 

Łączna pula zamówienia, w ramach umowy ramowej z 2014, obejmuje 1872 kto Griffon, w tym 1122 jako transportery piechoty, 333 jako wozy dowodzenia, 117 jako pojazdy obserwacji artylerii, 196 w konfiguracji opancerzonych ambulansów, 54 samobieżne moździerze MEPAC (Mortier Embarqué Pour l’Appui au Contact) i 50 pojazdów naprawczych. W 2020 wojska lądowe odbiorą łącznie 220 pojazdów, w 2021 – 339, w 2022 – 458, w 2023 – 610 (wcześniej planowano 575), a w 2024 – 777 (zamiast 692) (jednak potrzeby wojsk lądowych są szacowane na 2080 pojazdów) (Francja zamawia samobieżne moździerze MEPAC, 2020-01-26).

Jaguar EBRC ma masę 25 t, a uzbrojenie stanowi pojedyncza 40-mm armata automatyczna CT40 z systemem podawania amunicji AHS (Ammunition Handling System), ppk MMP, 7,62-mm km oraz wyrzutnie granatów dymnych, umieszczone w dwuosobowej wieży 40 CTAS. Załogę stanowi trzech żołnierzy: dowódca, działonowy i kierowca. Armata jest zdolna do ostrzału celów w odległości do 1500 m i ich penetracji amunicją APFSDS z rdzeniem wolframowym. Szybkostrzelność teoretyczna CT40 wynosi 200 strz./min. / Grafiki: Nexter Systems

Jaguar EBRC ma masę 25 t, a uzbrojenie stanowi pojedyncza 40-mm armata automatyczna CT40 z systemem podawania amunicji AHS (Ammunition Handling System), ppk MMP, 7,62-mm km oraz wyrzutnie granatów dymnych, umieszczone w dwuosobowej wieży 40 CTAS. Załogę stanowi trzech żołnierzy: dowódca, działonowy i kierowca. Armata jest zdolna do ostrzału celów w odległości do 1500 m i ich penetracji amunicją APFSDS z rdzeniem wolframowym. Szybkostrzelność teoretyczna CT40 wynosi 200 strz./min. / Grafiki: Nexter Systems

Ostatni odbiór, partii 13 pojazdów, miał miejsce 12 lipca br. Pojazdy trafiły do 21. Pułku Piechoty Morskiej z Fréjus. W sierpniu rozpoczęto szkolenia. Pierwsze Griffony zostaną skierowane do operacji poza granicami kraju z końcem 2021 w ramach połączonych grup bojowych GTIA (Groupement Tactique InterArmes). 

Umowa z kwietnia 2017 obejmowała także dostawę pierwszych 20 kołowych transporterów opancerzonych Jaguar EBRC. Prototyp zaprezentowano 16 maja 2018. W listopadzie 2019 przeprowadzono pierwsze próby desantowania z pokładu barek desantowych typów EDAR i CTM. Z kolei 16 czerwca br. zaprezentowano pierwszy pojazd w docelowym kamuflażu. Łączna pula zamówienia tych wozów wyniesie 300 egzemplarzy, z czego połowa zostanie dostarczona do 2025. Będą zastępować samochody opancerzone AMX-10RC (w służbie od 1979), bojowe ERC 90 Sagaie (1984) oraz niszczyciele czołgów VAB Mephisto/HOT (1978) (Miliardowe zakupy Belgów, 2018-10-27).