10 lutego szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała, że Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) złożył zamówienie na dostawę modułowych pojazdów podwodne do prowadzenia walki przeciwminowej (mine countermeasures, MCM) typu Double Eagle Sarov. Urządzenia mają stać się wyposażeniem niszczycieli min nowej generacji projektu 258 Kormoran II w latach 2021-2022 (Toczki w Marynarce Wojennej, 2019-12-02).
  Double Eagle Sarov może zostać wyposażony tak, by działać zarówno jako pojazd zdalnie sterowny (Remotely Operated Vehicle, ROV) przy użyciu kabloliny o długości 10 000 m, jak i niezależnie jako autonomiczny pojazd podwodny (Autonomous Underwater Vehicle, AUV), wykorzystując własne zasilanie bateryjne przez ponad 10 godzin / Grafika: Saab Defence and Security

Double Eagle Sarov może zostać wyposażony tak, by działać zarówno jako pojazd zdalnie sterowny (Remotely Operated Vehicle, ROV) przy użyciu kabloliny o długości 10 000 m, jak i niezależnie jako autonomiczny pojazd podwodny (Autonomous Underwater Vehicle, AUV), wykorzystując własne zasilanie bateryjne przez ponad 10 godzin / Grafika: Saab Defence and Security

Umowę podpisali prezes zarządu OBR CTM Marcin Wiśniewski oraz prezes zarządu spółki Saab Technologies Poland Jyrki Kujansuu. Zamówienie zostało złożone przez OBR CTM, gdyż gdyński ośrodek jest jednym z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum budującego trzy niszczyciele min projektu 258 Kormoran II. Odpowiada on za dostawę zintegrowanych systemów walki SCOT, systemów wojny minowej opartych o sonary z rodziny SHL oraz systemów obrony biernej. Pojazdy Double Eagle Sarov  zostaną wyposażone zgodnie z wymaganiami Marynarki Wojennej RP (Stocznia Wojenna partnerem OSI Maritime Solutions, 2020-01-03).

Double Eagle Sarov jest pojazdem podwodnym nowej generacji, które były początkowo rozwijane od 1989 (jako Double Eagle Mk. I, II i III) i weszły na wyposażenie marynarek wojennych Australii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niderlandów i Szwecji. Sarov ma 2,9 m długości, 1,3 m szerokości, 1 m wysokości i ok. 540 kg masy własnej. Napęd główny stanowią dwa ruchome rufowe pędniki o mocy 5 kW i sześć bezszczotkowych silników elektrycznych o mocy 400 W. Dzięki temu pojazd może zanurzać się na głębokość do 500 m i poruszać się z prędkością do 8 w. (15 km/h) (Mewa wycofana ze służby, 2019-12-31).

Wyposażeniem pojazdu, w zależności od misji, są sonar zmiennej głębokości 3. generacji PVDS (Propelled Variable Depth Sonar), system echolokacji, system poszukiwania i zwalczania min, systemy nawigacji zliczeniowej i satelitarnej, a także ramię manipulatora. Wyposażono go także w rejestr prędkości Dopplera, platformę czujników do autokontroli, czujniki głębokości i przecieków, rejestrator fal akustycznych i wysokościomierz. Maksymalna masa przenoszonego ładunku to 250 kg (Wodowanie Albatrosa, 2019-10-10).

Pojazd jest przewożony w kontenerze, który mieści również dwie konsole: dla operatora pojazdu i sonaru oraz układ bębnowy wraz z kabloliną. Dzięki temu system jest całkowicie samodzielny i może być wykorzystywany z pokładu każdej jednostki pływającej, która ma na wyposażeniu system opuszczania i podnoszenia pojazdu.