26 marca Komenda Portu Wojennego w Gdyni poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 14 746 976 zł netto (18 138 780,48 zł brutto) ze szwedzką spółką Saab Defence and Security na zintegrowane wsparcia eksploatacji pojazdów podwodnych typów Saab Double Eagle Mk. III i Double Eagle Sarov, użytkowanych przez Marynarkę Wojenną RP. Komunikat prasowy w tej sprawie szwedzka spółka opublikowała 29 marca.

Komenda Portu Wojennego w Gdyni podpisała umowę ze szwedzką spółką Saab Defence and Security na zintegrowane wsparcia eksploatacji pojazdów podwodnych typów Saab Double Eagle Mk. III i Double Eagle Sarov / Grafika: Saab Defence and Security

Umowa została sygnowana 18 marca. Postępowanie przetargowe, realizowane procedurą ograniczoną, w tej sprawie zostało opublikowane 16 września 2020. Termin składania wniosków minął 10 października. Kryterium wyboru oferty była najniższa cena. Szwedzki podmiot był jedynym oferentem. Początkowa wartość zlecenia wynosiła 13 510 400 zł netto (16 617 792 zł brutto). Wsparcie ma być realizowane do 31 października 2023. Pakiet obejmuje dostawę części zamiennych, narzędzi specjalnych, dokumentację techniczną oraz szkolenia (Wsparcie eksploatacji pojazdów podwodnych Double Eagle).

Jyrki Kujansuu, prezes zarządu spółki Saab Technologies Poland i wiceprezes Saab w Polsce i państwach bałtyckich powiedział: Jesteśmy dumni, że Saab utrzyma i zapewni pełną gotowość operacyjną systemów Double Eagle zainstalowanych na okrętach polskiej Marynarki Wojennej. Polska stawia na najnowocześniejsze technologie i rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa i cieszymy się, że nadal jesteśmy tego częścią.

Opis

Pojazdy podwodne Saab Double Eagle Mk. III znajdują się obecnie w wyposażeniu niszczyciela min ORP Kormoran (601) projektu 258 Kormoran II. Jest to zamontowany na kablolinie samobieżny sonar o zmiennej głębokości III generacji (SPVD, Self-Powered Vehicle Detector), który przeczesuje akwen w poszukiwaniu niebezpiecznych obiektów. Działa równolegle z sonarem głównym SHL 10 T/M, zamontowanym pod kilem okrętu. Pojazd może zejść na głębokość 500 m, a obraz z niego jest przesyłany przez kablolinę w czasie rzeczywistym na pokład jednostki. Ma 2,9 m długości i 470 kg masy własnej. Pojazdy zostały zamówione dla MW RP 10 czerwca 2014 (Trzeci niszczyciel min zwodowany).

Z kolei dwa egzemplarze Saab Double Eagle Sarov zamówiono 10 lutego 2020, także na potrzeby dwóch kolejnych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II: przyszłych OORP Albatros (602) i Mewa (603). Okręty te zostaną również wyposażone w pojazdy Gavia, Hugin i Głuptak w dwóch wersjach – inspekcyjnej do identyfikacji podwodnych obiektów oraz bojowej do ich niszczenia (Więcej pojazdów podwodnych Gavia dla MW).

Dostawy Double Eagle Sarov zaplanowano na lata 2021-2022. Na prototypowym Kormoranie zastąpi pojazd podwodny Morświn. Double Eagle Sarov może zejść na głębokość 500 m, ma 2,9 m długości, 1,3 m szerokości, 1 m wysokości i ok. 540 kg masy własnej. Napęd główny stanowią dwa ruchome rufowe pędniki o mocy 5 kW i sześć bezszczotkowych silników elektrycznych o mocy 400 W. Dzięki temu pojazd może poruszać się z prędkością do 8 w. (15 km/h) (Double Eagle Sarov dla Kormoranów).