N początku lipca amerykańska spółka Teledyne Marine – Vehicles poinformowała, że spółka Remontowa Shipbuilding złożyła zamówienie na dwa dodatkowe autonomiczne pojazdy podwodne do wykrywania min Gavia klasy AUV (Autonomous Underwater Vehicles). Trafią one na wyposażanie dwóch budowanych przez polską stocznię niszczycieli min nowej generacji projektu 258 Kormoran: przyszłych OORP AlbatrosMewa (Wodowanie Albatrosa, 2019-10-10).
 Polska Marynarka Wojenna jest już użytkownikiem dwóch autonomicznych pojazdów podwodnych do wykrywania min Gavia klasy AUV. Nowa para pojazdów wejdzie na wyposażenie budowanych dwóch niszczycieli min nowej generacji projektu 258 Kormoran: przyszłych OORP Albatros i Mewa / Zdjęcie: Michał Szafran

Polska Marynarka Wojenna jest już użytkownikiem dwóch autonomicznych pojazdów podwodnych do wykrywania min Gavia klasy AUV. Nowa para pojazdów wejdzie na wyposażenie budowanych dwóch niszczycieli min nowej generacji projektu 258 Kormoran: przyszłych OORP Albatros i Mewa / Zdjęcie: Michał Szafran

Zamówienie obejmuje również dostawę pakietu części zamiennych oraz szkolenie personelu. Pojazdy zostaną wyposażone w stacje hydrolokacyjne EdgeTech 2205 o częstotliwości 600/1600 kHz z modułem mikrobatymetrii BlueView MB2250 umożliwiającym skanowanie dna akwenu wodnego pod okrętem-matką oraz własny system nawigacji zliczeniowej iXblue PHINS C5, wspomagany przez log dopplerowski Pathfinder DVL, dostarczany przez Teledyne RDI. Ponadto, pojazdy otrzymają modemy Kongsberg Maritime Cnode do pozycjonowania podwodnego (Toczki w Marynarce Wojennej, 2019-12-02).

Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje już dwoma pojazdami typu Gavia, które zostały dostarczone przez spółkę Enamor z Gdyni, będącą polskim przedstawicielem Teledyne Marine – Vehicles oraz partnerem odpowiedzialnym za serwis i naprawę urządzeń. Spółka wygrała postępowanie w lipcu 2013 z ofertą o wartości 10,65 mln zł. Dostawy bezzałogowców zakończono w lutym 2014. 30 października 2019 1. Regionalna Baza Logistyczna z Wałcza podpisała umowę z Enamor o wartości 2,7 mln zł brutto na ich modernizację, polegającą na integrację z modułami BlueView MB2250. Moduły dostarczył duński oddział spółki Teledyne Reson.

Pojazdy Gavia uzupełnią zamówione w lutym br. w spółce Saab Defence and Security przez  Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) modułowe pojazdy podwodne do prowadzenia walki przeciwminowej (mine countermeasures, MCM) typu Double Eagle Sarov. Prototypowy ORP Kormoran (616) wykorzystuje z kolei pojazdy Kongsberg Hugin oraz Morświn, zbudowany w Politechnice Gdańskiej (Double Eagle Sarov dla Kormoranów, 2020-02-11).