6 kwietnia spółka BAE System Maritime poinformowała, że najnowszy wielozadaniowy, atomowy okręt podwodny typu Astute, HMS Audacious (S122) wyruszył w drogę ze stoczni Barrow-in-Furness w hrabstwie Kumbria do portu  stacjonowania, czyli bazy okrętów podwodnych HMNB Clyde w szkockim Argyll and Bute. Jest to czwarty z siedmiu zamówionych przez Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii okrętów tego typu (Pojazdy podwodne dla Royal Navy, 2018-09-24).

HMS Audacious został zamówiony 28 sierpnia 2006 za równowartość 1,492 mld GBP (7,65 mld zł). Okręt wypiera 7800 ton pod wodą, ma 97 m długości i 11,3 m szerokości. Napęd zapewnia reaktor wodny ciśnieniowy Rolls-Royce PWR2 Core H i 600-kilowatowy generator wysokoprężny MTU. Jego uzbrojeniem, oprócz 533-mm ciężkich torped BAE Systems Spearfish (Naval Staff Target 7525), są pociski manewrujące UGM-109 Tomahawk Block IV / Zdjęcie: BAE Systems Maritime – Submarines

HMS Audacious został zamówiony 28 sierpnia 2006 za równowartość 1,492 mld GBP (7,65 mld zł). Okręt wypiera 7800 ton pod wodą, ma 97 m długości i 11,3 m szerokości. Napęd zapewnia reaktor wodny ciśnieniowy Rolls-Royce PWR2 Core H i 600-kilowatowy generator wysokoprężny MTU. Jego uzbrojeniem, oprócz 533-mm ciężkich torped BAE Systems Spearfish (Naval Staff Target 7525), są pociski manewrujące UGM-109 Tomahawk Block IV / Zdjęcie: BAE Systems Maritime – Submarines

W stoczni BAE Systems Maritime – Submarines w Barrow-in-Furness, w związku z pandemią choroby zakaźnej COVID-19, wprowadzono nowe regulacje i procedury dotyczące wykonywania pracy przez stoczniowców i personel, zgodnie z wytycznymi rządu. Dlatego procedurę wyjścia w morze okrętu podwodnego nadzorował najmniejszy możliwie zespół pracowników stoczni, odpowiednio zabezpieczonych przed ewentualną transmisją koronawirusa SARS-CoV-2 (Akademia okrętów podwodnych BAE Systems, 2018-12-07).

Cliff Robson, dyrektor zarządzający działu okrętów podwodnych w BAE Systems, powiedział, że to niezwykle trudny czas dla pracowników, ich rodzin i społeczności. Dodał jednak, że jak to często bywa w czasach wielkich przeciwności losu, skuteczne i sprawne działania w celu wsparcia kluczowych programów obronnych, jest dobrym prognostykiem na przyszłość.

Odbiorcą okrętu jest działająca przy Ministerstwie Obrony, Agencja Dostaw Okrętów Podwodnych (Submarine Delivery Agency, SDA). Wyjście w morze HMS Audacious nastąpiło w kilka dni po tym, jak stały sekretarz w Ministerstwie Obrony, Sir Stephen Lovegrove, spotkał się ze stoczniowcami w  Barrow-in-Furness.

Stępkę pod okręt położono 24 marca 2009, a wodowanie techniczne nastąpiło 28 kwietnia 2017. Jednostka po raz pierwszy wyszła na próby morskie w styczniu 2018. Podniesienie bandery zaplanowano pierwotnie na 2018, potem przesuniętą datę na styczeń 2021. Pierwsze trzy jednostki typu Astute, HMS Astute (S119), HMS Ambush (S120) i HMS Artful (S121), weszły do służby, odpowiednio, w latach 2010, 2013 i 2016. Na różnych etapach budowy pozostają trzy kolejne okręty: HMS Anson (123), HMS Agamemnon (124) i HMS Agincourt (A125). Zamówienie na ten ostatni złożono 14 maja 2018. Wszystkie zostaną przekazane zamawiającemu do 2026.