W poniedziałek, 17 lipca br., Agencja Uzbrojenia poinformowała w mediach społecznościowych, że do Polski dotarły kolejne elementy Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS), w tym radiolinie IFCN, serwerownie S-280 i stanowiska dowodzenia, przeznaczone dla drugiej baterii systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104F Patriot PAC-3+ (Post-Deployment Build 8) w ramach I etapu programu Wisła (Struktura polskiej obrony powietrznej).
Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via Twitter
Przypomnijmy, że 15 maja br., producent tego systemu dowodzenia, amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o dostarczeniu do Polski kluczowych jego elementów, tj. 12 radiolinii w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN (Integrated Fire Control Network) na przyczepach. O dostawie kolejnych, niesprecyzowanych elementów systemu IBCS, Agencja Uzbrojenia informowała 25 maja br. (dostawa dzień wcześniej). Najnowsza dostawa jest zatem trzecią.
1 maja br. amerykańska korporacja ogłosiła status wstępnej gotowości operacyjnej (IOC) systemu IBCS w amerykańskich wojskach lądowych (US Army), a 13 kwietnia br. otrzymała zgodę Departamentu Obrony na rozpoczęcie produkcji wielkoseryjnej (Full Rate Production, FRP) elementów systemu w wersji Increment 3 dla użytkowników w USA i Polsce.
9 czerwca br., Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 19 707 310 USD (81,33 mln zł) z Northrop Grumman Defense System Sector na produkcję symulatora IBCS dla Polski. Natomiast 28 czerwca br., Northrop Grumman poinformowała o rozpoczęciu programu szkoleniowego dla polskich żołnierzy Sił Powietrznych z zakresu obsługi systemu.
Polski IBCS zostanie zintegrowany także z kolejnymi sześcioma bateriami systemu Patriot, na zakup których Polska otrzymała zgodę 28 czerwca br., w ramach II fazy programu Wisła, jak i planuje się integrację IBCS z zestawami krótkiego zasięgu Narew i nie można wykluczyć również w przyszłości integracji z systemem krótkiego/bardzo krótkiego zasięgu Pilica+.
Sercem systemu IBCS jest kabina stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC (Engagement Operations Center) i składa się się z trzech elementów: C-OPS (Current Operations IBCS EOC), E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) oraz F-OPS (Future Operations IBCS EOC).
Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu.
Polskie kabiny EOC (C-OPS i E-OPS) będą transportowane za pomocą TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową. Uzupełnieniem są stanowiska operatorskie w namiotach ICE (Integrated Collaborative Environment; docelowo zostaną zastąpione przez kontenery) wraz z wyposażeniem dodatkowym (m.in. serwerowniami w kontenerach S-280) i 12 radioliniami w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN na przyczepach.
Kolejne elementy systemu dowodzenia #IBCS dla II baterii systemu #WISŁA już w Polsce. Wśród nich radiolinie IFCN, serwerownie S-280 i stanowiska dowodzenia. pic.twitter.com/bDE5GDsGxl
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) July 17, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.