Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne BWR-1 do modyfikacji

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania otrzymały zlecenie na naprawę i modyfikację 18 bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D i BWR-1S.

10 maja, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne (WZM) z Poznania poinformowały o podpisaniu umowy na usługi naprawy i modyfikacji kolejnej partii 18 bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D i BWR-1S.

Wojska Lądowe wyposażone są w dwa typy bojowych wozów rozpoznawczych: 22 BWR-1D (oznaczenie oryginalne: BRM-1K) wyprodukowane w ZSRR i służące od 1987 i 16 BWR-1S (BPzV Svatawa) kupione od Czechosłowacji początku lat 1990. W przyszłości oba typy pojazdów zostaną nowymi gąsienicowymi transporterami rozpoznawczymi Żuk, wykonanymi na bazie Uniwersalnej Platformy Gąsienicowej Borsuk / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Umowa została sygnowana 29 kwietnia, a prace mają być realizowane w latach 2021-2023 w kooperacji z innymi spółkami Grupy PGZ, m.in. PCO z Warszawy, Wojskowymi Zakładami Łączności nr 2 (WZŁ-2) z Czernicy i Wojskowymi Zakładami Elektronicznymi (WZE) z Zielonki.

Będzie to druga partia wozów tego typu poddanych modyfikacjom. Dialog techniczny w tej sprawie w 2015 rozpoczęła 1. Regionalna Baza Logistyczna (1. RBLog.) z Wałcza. Z racji, iż nikt się nie zgłosił, ogłoszono go powtórnie pod koniec marca 2016. Prace miały zostać pierwotnie przeprowadzone w latach 2016-2019 (Modernizacja BWR-1D i BWR-1S).

31 maja 2017 WZM i WZŁ-2 podpisały dwuletnią umowę o wartości 76,3 mln zł brutto z 1. RBLog na remont i modyfikację trzech BWR-1D i dwóch BWR-1S. Jako pierwszy ukończono prototyp zmodyfikowanego BWR-1S, który został zaprezentowany podczas kieleckich MSPO 2017. Z kolei na MSPO 2018 zaprezentowano ukończony prototyp zmodyfikowanego BWR-1D. Dostawy wszystkich pięciu wozów zakończono w 2019 (MSPO2019: Modyfikacje BWP-1 i BWR-1).

Zarówno zmodyfikowane BWR-1S, jak i BWR-1D otrzymały tożsame pakiety nowego wyposażenia. Zastosowano cyfrowe systemy łączności radiowej spółek Harris i Radmor, system teleinformatyczny wraz z cyfrowym systemem łączności wewnętrznej czy system obserwacji dookólnej oparty na wielofunkcyjnej lornetce termowizyjnej Safran JIM LR. Nowością jest radar rozpoznania pola walki SRC SR Hawk (V) 2E i zintegrowana głowica optoelektroniczna Etronika ZIG-T-2R.

Pojazdy otrzymały także systemy nawigacji i pozycjonowania satelitarnego DAGR i zliczeniowego TALIN 5000, System Samoosłony Pojazdu SSP-1 Obra-3, automatyczny przyrząd rozpoznawania skażeń chemicznych AP4C, miniaturowy wykrywacz min MIMID i wynośny radiometr DPO. Wyposażenie dodatkowe to wielozakresowe pokrycie maskujące Berberys typu C, zespół prądotwórczy 2 kW, ogrzewanie postojowe, pasywne przyrządy obserwacyjno-celownicze, taśmy gąsienicowe z nakładkami, ergonomiczne siedzenia załogi i powiększone zbiorniki paliwa w tylnych drzwiach.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze (1)

  • cieszy że robimy kolejne BWR-y. Uważam że platforma BWP (BMP) jest dużo lepsza niż planowany Borsuk, chociażby ze względu na wielkość Borsuka. Pojazd zwiadowczy z niska sylwetka wydaje mi sie dużo lepszy. Tylko czemu nie poszli za ciosem i nie zmienili wieży? Zostawienie starej wieży z armatka niskocisnieniowa 76mm to jakiś ponury żart. Zanim powstanie Borsuk, zanim nasyca sie jednostki wersja podstawowa to myślenie że z borsuka bedzie BWR jest bardzo optymistyczne. Poki co jest jeden prototyp a cena siega juz 28milionow. W sumie nie rozumiem czy nie lepiej by bylo odpuścić cześć Borsuków co to kiedyś mają miec full opancerzenie i kupic troche LYNXow. Akurat Wegrzy nasyca swoje potrzeby i jako wsparcie czolgow kupic Lynxy, Przeciez wsparcie czolgow nie musi plywac a pancerz byłby mile widziany

Dodaj komentarz

X