Podczas XXVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowe Zakłady Mechaniczne (WZM) z Poznania zaprezentowały na stoisku ZC-6 przed Halą C propozycje modrnizacji bojowego wozu piechoty BWP-1 i o bojowego wozu rozpoznawczego BWR-1D. Ten ostatni wpisuje się w program modernizacji BWR-1D/S, który potrwa do 2022 (Modernizacja BWR-1D i BWR-1S, 2018-03-04).

 Zmodernizowany BWP-1 jest propozycją WZM na rozwiązanie pomostowe zwiększające potencjał jednostek zmechanizowanych przed wprowadzeniem bwp Borsuk

Zmodernizowany BWP-1 jest propozycją WZM na rozwiązanie pomostowe zwiększające potencjał jednostek zmechanizowanych przed wprowadzeniem bwp Borsuk

Modernizacja bojowych wozów piechoty, pozostających na wyposażeniu Wojska Polskiego, ma być rozwiązaniem pomostowym zwiększającym potencjał jednostek zmechanizowanych przed planowanym na lata 2020. wprowadzeniem na uzbrojenie pływającego bojowego wozu piechoty Borsuk, który powstaje w Hucie Stalowa Wola (HSW na MSPO 2019, 2019-08-31).

  Zmodyfikowany BWR-1D wpisuje się w program modernizacji bojowych wozów rozpoznawczych Wojska Polskiego, który potrwa do 2022 / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Zmodyfikowany BWR-1D wpisuje się w program modernizacji bojowych wozów rozpoznawczych Wojska Polskiego, który potrwa do 2022 / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Zmodernizowany BWP-1 otrzymał norweski zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) Kongsberg Protector RWS LW-30, wyposażony w głowicę optoelektroniczną, 30-mm armatę automatyczną Orbital ATK Bushmaster M230LF, sprzężoną z 7,62-mm czołgowym karabinem maszynowym UKM-2000C i wyrzutniami granatów dymnych, będących elementem Systemu Samoosłony Pojazdu PCO SSP-1 Obra-3. Opcjonalnie, pojazd może zostać wyposażony w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk), które wybrałby Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej.

Poziom ochrony balistycznej kadłuba zostałby zwiększony do poziomu 3 według normy STANAG 4569. Analogicznie jak prezentowany przez WZM niszczyciel czołgów na podwoziu BWP-1, pojazd otrzymałby power pack z silnikiem wysokoprężnym MTU 6R 106 TD21 o mocy 326 KM (240 kW) z turbodoładowaniem oraz wzmocnione zawieszenie. Zakres modernizacji obejmuje również instalację nowych środków łączności wewnętrznej i zewnętrznej, wymianę przestarzałych urządzeń elektrycznych, wprowadzenie systemu obserwacji dookólnej, nowego systemu przeciwpożarowego i tłumienia wybuchów, instalację systemu ogrzewania i klimatyzacji zintegrowanego z układem filtrowentylacji oraz nowego systemu wykrywania skażeń (MSPO2019: Niszczyciele czołgów od PGZ, 2019-09-04).

Z kolei w zmodyfikowanym bojowym wozie rozpoznawczym BWR-1D zastosowano cyfrowe systemy łączności radiowej spółek Harris i Radmor, system teleinformatyczny wraz z cyfrowym systemem łączności wewnętrznej czy system obserwacji dookólnej oparty na wielofunkcyjnej lornetce termowizyjnej Safran JIM LR. Nowością jest radar rozpoznania pola walki SRC SR Hawk i zintegrowana głowica optoelektroniczna Etronika ZIG-T-2. BWR-1D otrzyma także systemy nawigacji i pozycjonowania satelitarnego DAGR i zliczeniowego TALIN 5000, System Samoosłony Pojazdu SSP-1 Obra-3, automatyczny przyrząd rozpoznawania skażeń chemicznych AP4C, miniaturowy wykrywacz min MIMID i wynośny radiometr DPO.

Wyposażenie dodatkowe BWR-1D to wielozakresowe pokrycie maskujące Berberys typu C, zespół prądotwórczy 2 kW, ogrzewanie postojowe, pasywne przyrządy obserwacyjno-celownicze, taśmy gąsienicowe z nakładkami, ergonomiczne siedzenia załogi i powiększone zbiorniki paliwa w tylnych drzwiach.