W piątek, 27 czerwca 2025, jak poinformowała południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries (KAI), Inspektor Sił Powietrznych RP gen. dyw. Ireneusz Nowak, w ramach sześciodniowej wizyty tym kraju, jako pierwszy Polak wykonał lot na drugim fotelu w samolocie wielozadaniowym nowej generacji KAI KF-21 Boramae.
Zdjęcia: KAI
Przypomnijmy, że polski generał rozpoczął wizytę w Republice Korei w poniedziałek, 24 czerwca. Najpierw rozmawiał z szefem sztabu Sił Powietrznych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun, ROKAF) gen. Lee Young-soo na temat współpracy z ROKAF przy eksploatacji lekkich samolotów bojowych KAI FA-50 Fighting Eagle w Polsce (Inspektor Sił Powietrznych z wizytą w Republice Korei i amunicja do FA-50).
WE wtorek odwiedził Kwaterę Główną Lotnictwa Szkolnego w Jinju, w prowincji Gyeongsang Południowy, aby spotkać się z jego dowódcą gen. Son Seok-rak. Podczas tego spotkania Inspektor Sił Powietrznych został zapoznany z systemem szkoleniowym ROKAF oraz omówiono sposoby wymiany i współpracy na szczeblu obu formacji.
Następnie udał się do 1. Skrzydła Myśliwskiego ROKAF, stacjonującego w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu, gdzie szkolą się polscy piloci na samoloty FA-50 oraz do siedziby spółki Korea Aerospace Industries (KAI), producenta samolotów, w Sacheon w prowincji Gyeongsang, gdzie mieści się również 3. Skrzydło Szkolne ROKAF.
W siedzibie KAI odbył rzeczony lot na drugim fotelu dwumiejscowego wariantu prototypu samolotu wielozadaniowego nowej generacji KF-21 Boramae. Przy tej okazji, media koreańskie przypominają, że Polska jest zainteresowana zakupem kolejnych 32 samolotów wielozadaniowych, jako uzupełnienia dla 48 F-16C/D Block 52+ Advanced (które zostaną zmodernizowane do standardu F-16V), planowanych 32 F-35A Husarz i docelowo 48 FA-50PL.
Podczas wizyty generał Nowak przeprowadzi również rozmowy z Seok Jong-gun, ministrem urzędu zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przy Ministerstwie Obrony Republiki Korei oraz z Kang Goo-young, prezesem KAI, w celu omówienia działań następczych w związku z umową na FA-50. Generał zapozna się również z linią produkcyjną polskich FA-50PL Block 20.
Przypomnijmy, że 16 września 2022 Polska zamówiła 12 FA-50GF Block 10 za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), które już dostarczono oraz 36 FA-50PL Block 20 za 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto), które pierwotnie miały zostać dostarczone w latach 2025-2028 (według doniesień medialnych dostawy są opóźnione). W dalszej kolejności FA-50GF mają zostać przebudowane do wersji FA-50PL.
Jeśli chodzi natomiast o KF-21, to 20 maja br. urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przy Ministerstwie Obrony Republiki Korei informował, że w zakładach KAI odbyła się uroczystość inauguracji procesu montażu końcowego pierwszego z 20 seryjnych samolotów wielozadaniowych KF-21 Boramae w wersji Block I. Z kolei 13 czerwca, podczas 11. targów Indo Defence 2025 Expo & Forum w Dżakarcie, DAPA podpisał aneks z Ministerstwem Obrony Indonezji do umowy programowej samolotu KF-X/IF-X obniżający finansowy wkład Dżakarty.
Tymczasem, 22 czerwca br. brytyjski dziennik Financial Times informował, powołując się na osoby zaznajomione z tematem, że Wielka Brytania i spółka Rolls-Royce zaproponowały plan współpracy w zakresie koprodukcji z Koreą Południową, która prowadzi program rozwoju silników turbowentylatorowych nowej generacji na potrzeby KF-21EX (Block III).