Przejdź do serwisu tematycznego

Dostawy F-16 do Bułgarii opóźnione

Minister obrony Bułgarii Stefan Janew oświadczył, że dostawy samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70 zostaną opóźnione z powodu skutków pandemii COVID-19.

25 stycznia br. minister obrony Bułgarii Stefan Janew oświadczył przed Komisją Obrony Zgromadzenia Narodowego (parlamentu), że dostawy samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70 zostaną opóźnione o kilka miesięcy z powodu skutków pandemii COVID-19.

Minister obrony Bułgarii Stefan Janew oświadczył, że dostawy samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70 zostaną opóźnione z powodu skutków pandemii COVID-19 / Grafika: Lockheed Martin

Stefan Janew przekazał deputowanym, że otrzymał informację od producenta samolotów, amerykańskiej spółki Lockheed Martin, że z powodu opóźnień w łańcuchach dostaw programu budowy samolotów F-16 wynikłych z restrykcji pandemicznych, wszyscy odbiorcy muszą liczyć się z przesunięciem terminów rozpoczęcia dostaw (Wsparcie eksploatacji silników greckich F-16).

Minister obrony dodał, że spodziewa się, że opóźnienie będzie mierzone w miesiącach, ale wskazał, iż dokładny zakres będzie znany dopiero w drugiej połowie lutego br., kiedy delegacja amerykańska ma przybyć do Sofii, aby omówić bułgarski program dostaw nowych samolotów bojowych.

Pierwotnie planowano, że dostawy bułgarskich F-16 rozpoczną się w 2023 i zakończą w 2027. Zgodnie z czterema umowami międzyrządowymi o wartości 1,256 mld USD (5,3 mld zł), zatwierdzonymi 10 lipca 2019, amerykański producent został zobowiązany do dostarczenia 8 egzemplarzy najnowszych F-16 (sześciu jednomiejscowych F-16C i dwóch dwumiejscowych F-16D). Ich produkcja rozpoczęła się w kwietniu 2020 (F-16 dla Bułgarii zatwierdzone).

20 sierpnia ub. r. ówczesny szef resortu obrony, Georgi Welikow Panajotow, informował deputowanych z Komisji Obrony Zgromadzenia Narodowego, że rząd przesłał do USA zapytanie ofertowe (Letter of Request, LoR) dotyczące zakupu drugiej partii 8 samolotów tego typu, dzięki czemu ich liczba wzrośnie do 16, czyli pełnej eskadry myśliwskiej. Wydaje się, że zgoda amerykańskiej administracji powinna być formalnością, gdyż pierwotna umowa na te samoloty zawiera opcję na taką właśnie liczbę dodatkowych egzemplarzy (Bułgaria podwoiła zamówienie na F-16).

Nowe samoloty trafią do 3. Myśliwskiej Bazie Lotniczej Graf Ignatiewo, gdzie w ramach bułgarskich wojsk lotniczych (Voennovëzdušni sili, VVS) zastąpią 14 przestarzałych myśliwców MiG-29 (11 jednomiejscowych MiG-29A i 3 dwumiejscowe MiG-29UB), z których, według wcześniejszych informacji, tylko około 7 miało być zdolnych do wykonywania lotów (Bułgarski MiG-29 rozbił się w morzu).

Warto dodać, że do programu F-16C/D Block 70/72 ostatnio zostały włączone zakłady PZL Mielec, które w tym roku mają rozpocząć produkcję komponentów i zespołów do montażu ostatecznego w USA (strukturę tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kabiny i jego boczne panele z przednią komorą), a także izraelska spółka Israel Aerospace Industries (IAI), która wznowiła produkcję skrzydeł (PZL Mielec w programie najnowszych F-16, Izrael wznawia produkcję skrzydeł F-16).

Oprócz Bułgarii, zamówienia na najnowszy wariant F-16, złożyły Bahrajn (16 egzemplarzy), Słowacja (14 egzemplarzy), Maroko (25 egzemplarzy) i Tajwan (66 egzemplarzy), więc zgodnie z przekazanymi informacjami, opóźnienia mają dotknąć także tych odbiorców. Dodatkowo, samoloty są oferowane Indiom (jako wariant F-21), Ukrainie czy Jordanii (Tajwan: Katastrofa najnowszej wersji F-16, Produkcja F-16 dla Słowacji).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X