Przejdź do serwisu tematycznego

100 tysięcy godzin nalotu polskich F-16

W pierwszym kwartale 2021 polskie samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Advanced w ciągu prawie 15 lat służby operacyjnej, przekroczyły łączny nalot 100 000 godzin.

28 maja o godz. 11.30 w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach odbyła się uroczystość z okazji przekroczenia w pierwszym kwartale tego roku przez polskie samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Advanced łącznego nalotu 100 000 godzin w ciągu prawie 15 lat służby operacyjnej (Amerykańskie F-15 i F-16 w Polsce).

W pierwszym kwartale 2021 polskie samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Advanced w ciągu prawie 15 lat służby operacyjnej, przekroczyły łączny nalot 100 000 godzin / Zdjęcia: Arkadiusz Biały, Paweł Mamcarz

18 kwietnia 2003 roku Polska zamówiła 48 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D Block 52+ Advanced za ponad 3,2 mld USD z dostawami pomiędzy 9 listopada 2006 a 12 grudnia 2008. Zakup był realizowany w ramach plan modernizacji Sił Zbrojnych RP na lata 1998-2012 (pierwotnie planowano zakup 160 samolotów w dwóch transzach z dostawami do 2007 i 2012, później zredukowany do 60 egzemplarzy, ale zostało to zarzucone z przyczyn ekonomicznych) (Plany modernizacji Sił Powietrznych w Sejmie).

100 tysięcy godzin

Jak zaznacza dowódca 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego (2. SLT) gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, Polska była pierwszym państwem byłego Układu Warszawskiego wdrażającym na dużą skalę nowoczesny i zaawansowany, zachodni system uzbrojenia jakim jest F-16, wraz z pakietem uzbrojenia i wsparcia:

Polscy lotnicy osiągnęli spektakularny sukces udowadniając swój potencjał i talent. 100 000 bezpiecznie i bezawaryjnie wylatanych godzin pokazuje, że tradycje lotnicze i gen mistrzowskiego latania jest kontynuowany przez kolejne lotnicze pokolenia Rzeczypospolitej. Implementacja F-16 uwolniła zapał i entuzjazm ludzi w lotniczych mundurach, którzy wreszcie dostali narzędzie do realizacji swoich pasji i ambicji z pożytkiem dla naszego kraju – podkreśla Dowódca 2. SLT.

Jak zaznacza gen. Nowak – przez te wszystkie lata, polskie F-16 wykonywały zadania operacyjne nie tylko w polskiej przestrzeni powietrznej, ale również w wielu, często odległych miejscach poza granicami kraju, przyczyniając się do budowania wizerunku naszej ojczyzny, jako wiarygodnego i niezawodnego sojusznika oraz lidera współpracy obronnej w regionie Europy Środkowo–Wschodniej (Obsługa okresowa F-16 w WZL-2).

Samoloty F-16 Block 52+ były pierwszymi platformami bojowymi w pełni kompatybilnymi z maszynami wykorzystywanymi w NATO i pozwoliły nam na osiągnięcie interoperacyjności z sojuszem, wymaganej do wspólnych działań koalicyjnych – zaznacza gen. Nowak i podkreśla, że dzięki polskim Jastrzębiom osiągnięta została sieciocentryczność w domenie powietrznej poprzez powszechną implementację transmisji danych w formacie Link-16. Samoloty F-16 są obecnie fundamentem lotnictwa bojowego w Polsce – dodaje generał (Modyfikacja polskich AMRAAM).

Analizując minione 15 lat służby F-16 w Polsce, gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak podkreśla, że kolejnym z istotnych aspektów tego czasu, było wprowadzenie nowoczesnej taktyki lotniczej, nowej organizacji i kultury szkolenia lotniczego, zarządzania flotą i bezpieczeństwem lotów oraz wsparcia logistycznego baz lotniczych. Lotniska, na których stacjonują polskie F-16 pozyskały nowoczesną infrastrukturę i dziś są jednymi z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie – zaznacza generał (Dwóch oferentów na nowy system rozpoznawczy dla F-16).

F-16 pozwoliły na zbudowanie pokolenia polskich lotników, którzy dysponują kompetencjami i doświadczeniem, dzięki którym mogą wykonywać najbardziej skomplikowane zadania w wymagającej domenie powietrznej. Samoloty utrzymywane są w wysokiej gotowości przez pełne poświęcenia starania personelu służby inżynieryjno-lotniczej, który samodzielnie wykonuje wszystkie prace serwisowe i obsługowe. Zasoby ludzkie pozyskane w związku z eksploatacją F-16 pozwalają z optymizmem oczekiwać na implementację F-35 i innych nowoczesnych maszyn wdrażanych do służby w Siłach Powietrznych RP. Zdobyte doświadczenia mogą także służyć sojuszniczym partnerom, którzy zamierzają użytkować maszyny tego typu w bliskiej przyszłości – podkreśla dowódca Skrzydła (Części do F-16 z Łasku zamówione).

Co znamienne, celebrując przekroczenie 100 000 godzin nalotu polskich F-16 znajdujemy się dziś w miejscu z którego z dumą patrzymy na te kilkanaście lat służby Jastrzębi w SZ RP, na zdobyte przez nas doświadczenie, rozwój rodzimego lotnictwa wojskowego, a jednocześnie z nadzieją i otwartością wypatrujemy nowych, czekających nas wyzwań. Mamy świadomość tego, że służąc Rzeczypospolitej i jej bezpieczeństwu, jesteśmy jednym z ogniw zapewniających bezpieczeństwo całemu NATO (Części do krzesińskich F-16 zamówione).

Polski samolot F-16 jest synonimem sukcesu biało-czerwonej szachownicy. Posiadając potencjał modernizacyjny będzie ważnym narzędziem polskiej obronności na kolejne dekady wykonując w przyszłości zadania w wielodomenowym środowisku wraz z maszynami F-35. Doskonale wypełnił i będzie nadal wypełniał swoje zadania w służbie Rzeczypospolitej – reasumuje generał (Części do polskich AIM-9X).

Tekst: kpt. Anna Issel, 2. SLT

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

US Army kupi 400 mobilnych wyrzutni przeciwlotniczych

Dowództwo Zamówień US Army opublikowało zapytanie ofertowe dotyczące zakupu nawet 400 mobilnych wyrzutni przeciwlotniczych w ramach systemu Indirect Fire Protection Capability…

Stępka pod pierwszą saudyjską fregatę MMSC

W stoczni spółki Fincantieri Marinette Marine w Marinette miała miejsce uroczystość położenia stępki pod pierwszą z czterech wielozadaniowych fregat rakietowych MMSC dla Arabii Saudyjskiej.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X