Przejdź do serwisu tematycznego

100 tysięcy godzin nalotu polskich F-16

W pierwszym kwartale 2021 polskie samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Advanced w ciągu prawie 15 lat służby operacyjnej, przekroczyły łączny nalot 100 000 godzin.

28 maja o godz. 11.30 w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach odbyła się uroczystość z okazji przekroczenia w pierwszym kwartale tego roku przez polskie samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Advanced łącznego nalotu 100 000 godzin w ciągu prawie 15 lat służby operacyjnej (Amerykańskie F-15 i F-16 w Polsce).

W pierwszym kwartale 2021 polskie samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Advanced w ciągu prawie 15 lat służby operacyjnej, przekroczyły łączny nalot 100 000 godzin / Zdjęcia: Arkadiusz Biały, Paweł Mamcarz

18 kwietnia 2003 roku Polska zamówiła 48 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D Block 52+ Advanced za ponad 3,2 mld USD z dostawami pomiędzy 9 listopada 2006 a 12 grudnia 2008. Zakup był realizowany w ramach plan modernizacji Sił Zbrojnych RP na lata 1998-2012 (pierwotnie planowano zakup 160 samolotów w dwóch transzach z dostawami do 2007 i 2012, później zredukowany do 60 egzemplarzy, ale zostało to zarzucone z przyczyn ekonomicznych) (Plany modernizacji Sił Powietrznych w Sejmie).

100 tysięcy godzin

Jak zaznacza dowódca 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego (2. SLT) gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, Polska była pierwszym państwem byłego Układu Warszawskiego wdrażającym na dużą skalę nowoczesny i zaawansowany, zachodni system uzbrojenia jakim jest F-16, wraz z pakietem uzbrojenia i wsparcia:

Polscy lotnicy osiągnęli spektakularny sukces udowadniając swój potencjał i talent. 100 000 bezpiecznie i bezawaryjnie wylatanych godzin pokazuje, że tradycje lotnicze i gen mistrzowskiego latania jest kontynuowany przez kolejne lotnicze pokolenia Rzeczypospolitej. Implementacja F-16 uwolniła zapał i entuzjazm ludzi w lotniczych mundurach, którzy wreszcie dostali narzędzie do realizacji swoich pasji i ambicji z pożytkiem dla naszego kraju – podkreśla Dowódca 2. SLT.

Jak zaznacza gen. Nowak – przez te wszystkie lata, polskie F-16 wykonywały zadania operacyjne nie tylko w polskiej przestrzeni powietrznej, ale również w wielu, często odległych miejscach poza granicami kraju, przyczyniając się do budowania wizerunku naszej ojczyzny, jako wiarygodnego i niezawodnego sojusznika oraz lidera współpracy obronnej w regionie Europy Środkowo–Wschodniej (Obsługa okresowa F-16 w WZL-2).

Samoloty F-16 Block 52+ były pierwszymi platformami bojowymi w pełni kompatybilnymi z maszynami wykorzystywanymi w NATO i pozwoliły nam na osiągnięcie interoperacyjności z sojuszem, wymaganej do wspólnych działań koalicyjnych – zaznacza gen. Nowak i podkreśla, że dzięki polskim Jastrzębiom osiągnięta została sieciocentryczność w domenie powietrznej poprzez powszechną implementację transmisji danych w formacie Link-16. Samoloty F-16 są obecnie fundamentem lotnictwa bojowego w Polsce – dodaje generał (Modyfikacja polskich AMRAAM).

Analizując minione 15 lat służby F-16 w Polsce, gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak podkreśla, że kolejnym z istotnych aspektów tego czasu, było wprowadzenie nowoczesnej taktyki lotniczej, nowej organizacji i kultury szkolenia lotniczego, zarządzania flotą i bezpieczeństwem lotów oraz wsparcia logistycznego baz lotniczych. Lotniska, na których stacjonują polskie F-16 pozyskały nowoczesną infrastrukturę i dziś są jednymi z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie – zaznacza generał (Dwóch oferentów na nowy system rozpoznawczy dla F-16).

F-16 pozwoliły na zbudowanie pokolenia polskich lotników, którzy dysponują kompetencjami i doświadczeniem, dzięki którym mogą wykonywać najbardziej skomplikowane zadania w wymagającej domenie powietrznej. Samoloty utrzymywane są w wysokiej gotowości przez pełne poświęcenia starania personelu służby inżynieryjno-lotniczej, który samodzielnie wykonuje wszystkie prace serwisowe i obsługowe. Zasoby ludzkie pozyskane w związku z eksploatacją F-16 pozwalają z optymizmem oczekiwać na implementację F-35 i innych nowoczesnych maszyn wdrażanych do służby w Siłach Powietrznych RP. Zdobyte doświadczenia mogą także służyć sojuszniczym partnerom, którzy zamierzają użytkować maszyny tego typu w bliskiej przyszłości – podkreśla dowódca Skrzydła (Części do F-16 z Łasku zamówione).

Co znamienne, celebrując przekroczenie 100 000 godzin nalotu polskich F-16 znajdujemy się dziś w miejscu z którego z dumą patrzymy na te kilkanaście lat służby Jastrzębi w SZ RP, na zdobyte przez nas doświadczenie, rozwój rodzimego lotnictwa wojskowego, a jednocześnie z nadzieją i otwartością wypatrujemy nowych, czekających nas wyzwań. Mamy świadomość tego, że służąc Rzeczypospolitej i jej bezpieczeństwu, jesteśmy jednym z ogniw zapewniających bezpieczeństwo całemu NATO (Części do krzesińskich F-16 zamówione).

Polski samolot F-16 jest synonimem sukcesu biało-czerwonej szachownicy. Posiadając potencjał modernizacyjny będzie ważnym narzędziem polskiej obronności na kolejne dekady wykonując w przyszłości zadania w wielodomenowym środowisku wraz z maszynami F-35. Doskonale wypełnił i będzie nadal wypełniał swoje zadania w służbie Rzeczypospolitej – reasumuje generał (Części do polskich AIM-9X).

Tekst: kpt. Anna Issel, 2. SLT

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X