Jak poinformowano w piątek, 31 października 2025, w ramach zarządzanego przez Komisję Europejską za pomocą Europejskiego Funduszu Obronnego (European Defence Fund, EDF) programu COMMANDS, w hiszpańskiej Sewilli spółka Sener Aerospace & Defence przeprowadziła pierwszą demonstrację autonomicznego konwoju, złożonego z samochodów ciężarowych Iveco. Testy przeprowadzono we współpracy z europejską spółką General Dynamics European Land Systems (GDELS) Santa Barbara Sistemas.
Zdjęcia: COMMANDS via LinkendIn
Tym samym zwieńczono trzy lata nowatorskich badań i rozwoju technologii integracji załogowych i bezzałogowych platform dla potencjalnych przyszłych operacji lądowych. Demonstracja dała 21 partnerom przemysłowym konsorcjum, koordynowanym przez Sener Aerospace & Defence, możliwość zaprezentowania kluczowych rezultatów i osiągnięć projektu. Przedstawiciele wysokiego szczebla z różnych europejskich ministerstw obrony byli obecni, aby osobiście zobaczyć pierwszy bezzałogowy konwój logistyczny, który osiągnął wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC).
Wydarzenie to potwierdziło, że COMMANDS, jeden z pierwszych projektów EDA, jest synonimem innowacyjności, znaczenia operacyjnego i europejskiej suwerenności technologicznej. W ciągu trzech lat trwania programu COMMANDS uzyskał oficjalne wsparcie sześciu państw członkowskich: Cypru, Grecji, Włoch, Litwy, Polski i Hiszpanii (początkowo było to 10 państw – przyp. red.). Projekt kosztował 26,8 mln EUR (114,10 mln zł), z czego 90% środków, czyli 24,8 mln EUR (105,58 mln zł) pochodziło z EDF, a umowę w tej sprawie zawarto 1 lutego 2023. Program został uruchomiony w grudniu 2022.
W ramach projektu COMMANDS, samochody ciężarowe Iveco M320.45 WM 8×8 zostały zintegrowane z platformą Naviground, opracowaną przez Sener Aerospace & Defence, która przekształciła pojazdy załogowe w bezzałogowe. Platforma została połączona z systemem zarządzania polem walki BMS Indra Sistemas, stosowanym np. w gąsienicowych transporterach opancerzonych ASCOD, zgodnym ze standardami NATO GVA 10 i STANAG 4609.
Naviground integruje wiele czujników, w tym system nawigacji satelitarnej, Lidar (skaner laserowo-radarowy – przyp. red.), kamery, radary i układy inercyjne, których zbierane dane w czasie rzeczywistym pozwalają na autonomiczne podążanie za liderem bez ingerencji człowieka.
Warto dodać, że wcześniej podobne demonstracje autonomicznych konwojów logistycznych w siłach zbrojnych złożonych z samochodów ciężarowych przeprowadzono jedynie w:
- USA: od 2014 prowadziły US Army w ramach inicjatywy o kryptonimie Expedient Leader Follower (ExLF) w ramach szerszego programu logistycznego AGR (Automated Ground Resupply). Obecnie, w ramach amerykańskiego programu CTT (Common Tactical Truck) poszukiwany jest dostawca bezzałogowych ciężarówek nowej generacji, a jednym z oferentów jest niemiecka grupa Rheinmetall AG z najnowszym modelem RMMV HX3;
- Chinach: od 2017 testy prowadzono z udziałem samochodów ciężarowych wysokiej mobilności Shaanxi SX2306.
- Niemczech: w listopadzie 2022 w ramach programu European Land Robot Trials (ELROB), wspomniana Rheinmetall AG przeprowadziła demonstrację konwoju InterRoC, złożonego z RMMV HX2;
- Australii: od października 2021 w ramach zmodyfikowanego programu Land 121 40MT, z wykorzystaniem niemieckich samochodów RMMV HX2, demonstrację przeprowadzono w czerwcu 2023.




