Przejdź do serwisu tematycznego

Chiński superlotniskowiec Fujian wyszedł w morze

Przyszły chiński lotniskowiec CNS Fujian (CV-18), typu 003, rozpoczął długo oczekiwane próby morskie. Jest to pierwszy okręt tej klasy samodzielnie opracowany w Chińskiej Republice Ludowej i trzecia jednostka lotnicza, która wkrótce wejdzie do służby.

W środę, 1 maja 2024, przyszły chiński lotniskowiec CNS Fujian (CV-18), typu 003, rozpoczął długo oczekiwane próby morskie. Jest to pierwszy okręt tej klasy samodzielnie opracowany w Chińskiej Republice Ludowej i trzecia jednostka lotnicza, która wkrótce wejdzie do służby (Chiński lotniskowiec Fujian w pełnej krasie).

Zdjęcie: Chiński Internet

Okręt zwodowano 17 czerwca 2022 i od tamtej pory przechodził próby portowe w zakresie cumowania, a także ostatnie doposażanie oraz wstępne testy katapult elektromagnetycznych. 21 kwietnia br. uruchomiono napęd okrętu. Informacje o przygotowaniach do wyjścia w morze pojawiły się w Internecie już wczoraj i okręt opuścił basen portowy stoczni Jiangnan państwowej spółki CSSC (China State Shipbuilding Corporation) w Szanghaju z pomocą czterech holowników i stanął na kotwicowisku u ujścia rzeki Jangcy. Następnie, dziś rano, ok. godz. 8.00 czasu lokalnego samodzielnie wyszedł na Morze Wschodniochińskie. Co ciekawe, do 9 maja zamknięto dla żeglugi obszar w odległości ok. 72 Mm (133 km) od Szanghaju co sugeruje, że tam będą realizowane próby (Chiny zwodowały lotniskowiec CNS Fujian (CV-18)).

Jak poinformowała służba prasowa marynarki wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ChALW) w krótkim oświadczeniu do mediów, pierwsze próby morskie mają na celu przede wszystkim przetestowanie niezawodności i stabilności układów napędowego i elektrycznych nowego lotniskowca. Wejście do służby nastąpi najwcześniej w 2025, a jeśli wynikną jakieś problemy (co jest prawdopodobne), to raczej w 2026.

Przypomnijmy, że prace nad lotniskowcem rozpoczęto prawdopodobnie w lutym 2015. W lutym 2016 odbyło się pierwsze cięcie blach, a w marcu 2017 położono stępkę. Potem prace zastopowały, gdy testowano dwa rozwiązania: katapultę parową i katapultę elektromagnetyczną krajowej konstrukcji – ostatecznie zdecydowano się na tę drugą. Proces montażu głównych bloków konstrukcyjnych rozpoczęto w maju 2020, a już w lipcu kadłub wprowadzono do suchego doku nr 3. Do września w doku znalazły się wszystkie bloki dna kadłuba, oprócz gruszki dziobowej.

Zgodnie z ujawnionymi informacjami, CNS Fujian (CV-18) typu 003 ma długość całkowitą 320 m (pokład) i długość na linii wody 300 m, szerokość pokładu wynosi 78 m, a szerokość na linii wody 39,5 m. Okręt ma wypierać standardowo 71 875 t, natomiast wyporność pełna ma wynieść 80 000-85 000 t. Napęd stanowią kotły parowe zintegrowane z silnikami elektrycznymi.

Według szacunków zachodnich i japońskich analityków, okręt zabierze na pokład grupę lotniczą liczącą 40 samolotów i śmigłowców. Jest określany jako pierwszy nieamerykański superlotniskowiec, choć jest nieznacznie od nich mniejszy. Podkreśla się również, że to największy i najbardziej zaawansowany chiński okręt wojenny.

Według dostępnych informacji, skrzydło lotnicze może liczyć ponad 50 statków powietrznych, w tym 24 samoloty wielozadaniowe Shenyang J-15, 4 samoloty walki radioelektronicznej J-15D, 12 samolotów nowej generacji J-35, 8 śmigłowców transportowych Changhe Z-18, 4 śmigłowce wielozadaniowe Harbin Z-9 i 4 samoloty wczesnego ostrzegania Xi’an KJ-600. Ciekawą kwestią jest też nowy pokładowy samolot szkolenia zaawansowanego JL-10J, którego makieta (wraz z częścią innych wyżej wymienionych) pojawiła się w tym roku na pokładzie Fujiana, Wydaje się, że opracowano go po fiasku pokładowego JL-9.

Pierwszy chiński lotniskowiec CNS Liaoning (CV-16) typu 001 (304,5 m długości, 54 500 t wyporności standardowej i 67 500 t wyporności pełnej), przed wejściem do służby przeszedł 10 prób morskich, a drugi, CNS Shandong (CV-17) typu 002 (315 m długości, 58 600 t wyporności standardowej i ok. 70 000 t) – 9 prób.

Tymczasem trwają przygotowania do położenia stępki pod czwarty lotniskowiec, typu 004, który również będzie wyposażony w katapultę elektromagnetyczną, ale ma być jeszcze większy od Fujian i dysponować okrętowym napędem jądrowym. Specjaliści szacują, że może wypierać nawet 110 000 t, a więc więcej niż amerykańskie superlotniskowce typu NimitzFord. Według różnych źródeł, do 2035 Chiny chcą posiadać przynajmniej sześć lotniskowców – obecnie państwo to dysponuje największą liczbą okrętów wojennych, więcej niż USA, ale są to jednostki mniejsze niż te w US Navy (Czwarty chiński lotniskowiec, Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komgsberg porozumiał się z niemieckim przemysłem ws. 3SM Tyrfing

Norweska spółka Kongsberg Defence and Aerospace porozumiała się z niemieckimi Diehl Defence i MBDA Deutschland w programie budowy nowego ponaddźwiękowego pocisku przeciwokrętowego o kryptonimie…

Warmate na szkoleniu 21. BSP z WOT i US Army

Pod koniec ubiegłego tygodnia odbyło się szkolenie sekcji obserwatorów z 21. Brygady Strzelców Podhalańskich, 3. Brygady Obrony Terytorialnej i przedstawicieli US Army podczas…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X