Przejdź do serwisu tematycznego

Airbus testuje zmodyfikowanego NH90 TTH dla francuskich specjalsów

Europejska spółka Airbus Helicopters rozpoczęła testy w locie prototypu zmodyfikowanego średniego śmigłowca wielozadaniowego NH90 TTH Caïman dla francuskiego Dowództwa Operacji Specjalnych COS. Łącznie zamówiono 18 egzemplarzy.

We wtorek, 18 czerwca 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że rozpoczęła testy w locie prototypu zmodyfikowanego średniego śmigłowca wielozadaniowego NH90 TTH Caïman (Tactical Troop Helicopter) dla francuskiego Dowództwa Operacji Specjalnych COS (Commandement des Opérations Spéciales). Łącznie zamówiono 18 egzemplarzy. Prototyp otrzymał nazwę zakładową NH90 Standard 2, a konfiguracja była wcześniej określany jako TFRA 2.

Zdjęcie: Airbus Helicopters

Próby w locie będą kontynuowane do końca roku, zgodnie z harmonogramem uzgodnionym z francuską Generalną Dyrekcją Uzbrojenia DGA (Direction Générale de l’Armement), która jest zamawiającym za pośrednictwem natowskiej agencją wsparcia NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency). Pierwsza umowa na 10 wiropłatów została zawarta 29 września 2020, natomiast druga na 8 dodatkowych wiropłatów pod koniec 2023. Wartości umów nie zostały upublicznione.

Nowe wiropłaty trafią do 4. pułku specjalnego (4e RHFS) francuskich wojsk lądowych (Armée de terre). Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pierwsze 6 jeszcze przed 2025. Podobnież miałoby być z kolejną partią wiropłatów, ale dostawy będą realizowane najpewniej po 2025.

W ustawie ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2024-2030 potrzeby operacyjne oszacowano na 18 nowych śmigłowców wielozadaniowych klasy średniej (tymczasem jeszcze w 2016 COS szacowało swoje potrzeby na 24). Obecnie dysponuje ono, zgrupowanymi w 4. pułku specjalnym: 10 śmigłowcami transportowymi/wsparcia AS532 UL/AL Cougar, 12 Gazelle, 7 AS332 Super Puma i SA 330 Puma oraz 10 H225M Caracal oraz 6 uderzeniowymi Tigre HAD. Dlatego część z nich (transportowe) zostaną wycofane na rzecz ujednolicenia floty, a Caracale przesunięte do eskadry Ed’h 1/67 Pyrénées, także podległą pod COS.

W listopadzie 2023, gdy wygasła poprzednia ustawa LPM, aby zachować płynność finansowania minister sił zbrojnych Sébastien Lecornu informował parlament, że resort wyasygnował dodatkowe 2,1 mld EUR na pewne zamówienia priorytetowe, możliwe dzięki gospodarce wojennej. Dzięki temu zamówienia będą kontynuowane w następnej ustawie. W tych środkach znalazło się właśnie pozyskanie kolejnych 8 NH90 TTH Caïman.

NH90 TTH w konfiguracji Standard 2/TFRA 2 został wyposażony w głowicę elektrooptyczną nowej generacji Safran EuroFLIR, z której obraz jest przenoszony na wyświetlacze w kabinie i na tablety dla pilotów, strzelców pokładowych i techników załadunku (loadmasterów). Czujniki zapewnią dane umożliwiające aktualizację planowania misji dla transportowanego pododdziału wojsk specjalnych.

Kabina śmigłowców została zmodernizowana, a przedział desantu wyposażono w nowy system szybko rozłącznych drzwi składanych i nową belkę z liną desantową, zapewniające żołnierzom możliwość opuszczania śmigłowca przez tylną rampę pod osłoną ognia prowadzonego z obu burt przez strzelców pokładowych.

Uzupełnieniem standardowego wyposażenia NH90 TTH, takiego jak 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe FN Herstal M3M oraz zewnętrzne zbiorniki paliwa, stanowią nowej generacji cyfrowa mapa 3D, składane stopnie do wsiadania na pokład i dodatkowe punkty kotwiczenia lin desantowych na suficie.

W drugim etapie modernizacji przewiduje się montaż rozszerzonego systemu obserwacji w rozproszonej aperturze (DAS, Distributed Aperture System), złożonego z kamer na podczerwień wyświetlających obraz 3D w nowym cyfrowym wyświetlaczu nahełmowym pilotów HMSD-DD (Helmet Mounted Sight-Digital Display). Zwiększy to świadomość sytuacyjną podczas lotów przy słabej widoczności.

NH90 w siłach zbrojnych Francji

Do końca dekady francuskie lotnictwo wojskowe będzie użytkować 81 śmigłowców NH90 TTH, które po raz pierwszy dostarczono lotnictwu wojsk lądowych w 2011. Do tej pory dostarczono 53 NH90 TTH. Po raz pierwszy zostały rozmieszczone do wsparcia operacji wojskowej Serwal w Mali w 2014 (następca operacji Bachran) i od tego czasu wylatały łącznie 50 000 godzin.

Francuskie NH90 są wspierane przez konsorcjum NATO Helicopter Industries (NHIndustries, NHI) w ramach wspólnej z Niemcami umowy o wsparciu operacyjnym NOS (NH90 Operational Support) – dzięki której większość prac logistycznych i wsparcia gotowości operacyjnej realizuje producent, a nie wojsko. Konsorcjum NHI składa się z Airbus Helicopters (62.5%), Leonardo (32%) i GKN Fokker (5.5%).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X