9 sierpnia, w odpowiedzi na interpelację poselską, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz poinformował, że od 2023 planowany jest zakup kolejnych wozów dowodzenia Rosomak WD dla Wojska Polskiego.
Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że od 2023 planowany jest zakup kolejnych wozów dowodzenia Rosomak WD dla Wojska Polskiego
Jest to odpowiedź na zapytanie posła Klubu parlamentarnego Koalicja Polska, Pawła Bejdy z 18 czerwca br. Polityk pytał resort obrony o docelowe potrzeby Sił Zbrojnych w zakresie posiadania wozów dowodzenia Rosomak WD, zbyt małą według niego ilość zamówień na te pojazdy w spółce Rosomak z Siemianowic Śląskich oraz potwierdzenie planowanych zamówień na platformie określanej jako narodowa.
W odpowiedzi Wojciech Skurkiewicz poinformował, że w latach 2021-2035 są planowane do pozyskania Wozy Dowodzenia (WD) na platformie kołowej Rosomak, zgodnie z potrzebami Sił Zbrojnych RP, w liczbie wynikającej z Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych (PMT) i odpowiednio do możliwości finansowych na dany rok budżetowy. Dodał, że planowane pozyskanie WD na platformie kołowej jest związane z koniecznością przetwarzania informacji niejawnych o różnych klauzulach, tj.: dla wozów dowodzenia w wersji koalicyjnej – NATO SECRET, a dla wozów dowodzenia w wersji narodowej – TAJNE. Zdementował również twierdzenia, że będzie to pojazd na nowym podwoziu, a określenie narodowy oznacza nic innego jak podwozie kto Rosomak. Wskazał, że proces zamówień ma ruszyć od 2023.
Jak dotąd Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) zamówił łącznie 17 wozów dowodzenia Rosomak WD. Pierwsze siedem zamówiono 9 marca 2018 za 80 mln zł brutto. 2 października tego samego roku trafiły do Dowództwa Wielonarodowej Dywizji Północny-Wschód (MNDNE) w Elblągu.
Z kolei 3 września 2019 dwa wozy za 24,7 mln zł brutto zamówiono dla 18. Batalionu Dowodzenia 18. Dywizji Zmechanizowanej im. gen. broni Tadeusza Buka (18. DZ) w Siedlcach. Zostały przekazane odbiorcy 2 lipca 2020 (MSPO2019: Wozy dowodzenia dla 18. Dywizji, Rosomaki WD przekazane).
21 grudnia 2020 zamówiono osiem następnych pojazdów za 73,7 mln zł brutto, które trafią do 16. Dywizji Zmechanizowanej. Będą wykorzystywane w 9. Batalionie Dowodzenia, stacjonującym w Olsztynie (Kolejne wozy Rosomak WD zamówione).
Opis
Prototyp wozu dowodzenia na podwoziu kto Rosomak szczebla batalionowego został ujawniony podczas XXVI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach / Zdjęcia: Archiwum MILMAG
Prototyp wozu dowodzenia na podwoziu kto Rosomak szczebla batalionowego został ujawniony podczas XXVI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach (2017). 7 września pojazd otrzymał wyróżnienie specjalne Ministra Obrony Narodowej. Pojazd ma masę 26 t, długość 8,4 m, szerokość 2,8 m i wysokość 3,2 m (zastosowano podwyższone podwozie zapewniające wyższy komfort pracy). Otrzymał wielozakresowe pokrycie maskujące Berberys-S, dostarczone przez Przedsiębiorstwo Miranda, wchodząca w skład Grupy Lubawa.
Rosomak WD zapewnia oficerom funkcyjnym możliwość kierowania podległymi jednostkami zarówno podczas postoju, jak i w ruchu (w tym utrzymanie łączności, wspomaganie procesów informacyjno-decyzyjnych oraz wymianę informacji z przełożonym, jednostkami podległymi i współdziałającymi). Wóz wyposażony jest w sprzęt łączności i oprogramowanie umożliwiające szybkie podejmowanie decyzji oraz wymianę informacji, w tym informacji niejawnych. Zastosowany sprzęt specjalistyczny i opracowane oprogramowanie zapewniają możliwość przetwarzania informacji do klauzuli NATO SECRET włącznie.
Pojazdy wspomagają proces decyzyjny w systemie dowodzenia i są zabezpieczone przed ulotem elektromagnetycznym i podsłuchem. Zastosowane rozwiązania pozwolą na dołączenie wozów dowodzenia do systemu teleinformatycznego Polish Mission Network 2.0 (PMN 2.0) rozwijanego na stanowiskach dowodzenia. Kluczowym podwykonawcą systemów teleinformatycznych zamontowanych i zintegrowanych w pojeździe jest Grupa WB. Według dostępnych i nieutajnionych informacji, pojazd wyposażono w zmodyfikowany strop, siedem zewnętrznych anten polowych, 15-metrowy pneumatyczny maszt rozkładany półautomatycznie dla zestawu radiostacji i nową klimatyzację. Sprzęt teleinformatyczny został zabudowany w dwóch strefach (BLACK i RED).
Załogę pojazdu stanowi 3 żołnierzy, a we wnętrzu znajduje się 4 stanowiska pracy. Ze względu na wygodę i bezpieczeństwo załogi oraz osób funkcyjnych zastosowano w nim m.in. fotele wyposażone w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy, dodatkowy system ogrzewania i klimatyzacji.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.