21 grudnia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) i spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich zawarły umowę o wartości 73,7 mln zł brutto na dostawę partii ośmiu wozów dowodzenia Rosomak WD. Kontrakt zawarł szef IU MON gen. bryg. Bogdan Dziewulski i prezes zarządu spółki Rosomak Bartłomiej Smoczyński.

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej podpisał umowę ze spółką Rosomak na dostawę kolejnych ośmiu wozów Rosomak WD / Zdjęcie: Maciej Nędzyński, CO MON

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej podpisał umowę ze spółką Rosomak na dostawę kolejnych ośmiu wozów Rosomak WD / Zdjęcie: Maciej Nędzyński, CO MON

Prezes zarządu spółki Rosomak powiedział podczas uroczystości podpisania umowy: Bardzo się cieszę, że kolejne wozy dowodzenia znajdą się niebawem w naszej armii. Swą przydatność w charakterze mobilnego elementu dowodzenia potwierdziły już w codziennej służbie oraz w wielu ćwiczeniach szkoleniowych. Warto podkreślić, że podpisana umowa jest kolejną – trzecią w ciągu ostatnich lat – dotyczącą dostaw tej wersji pojazdu. Jest to potwierdzenie rosnącego zapotrzebowania Sił Zbrojnych RP na nowoczesne wozy dowodzenia produkowane w siemianowickich zakładach.

Obecne zamówienie zwiększy liczbę Rosomaków WD do siedemnastu. Wozy, według ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, trafią do 16. Dywizji Zmechanizowanej. Bedą wykorzystywane w 9. Batalionie Dowodzenia stacjonującym w Olsztynie.

Pierwsze siedem Rosomaków WD zamówiono 9 marca 2018 za 80 mln zł brutto. 2 października tego samego roku trafiły do Dowództwa Wielonarodowej Dywizji Północny-Wschód (MNDNE) w Elblągu, gdzie docenili je służący w dywizji amerykańscy, hiszpańscy, czescy i litewscy żołnierze. Dwa zadebiutowały publicznie 15 sierpnia 2019 podczas defilady wojskowej z okazji obchodów Święta Wojska Polskiego.

Z kolei 3 września 2019 roku dwa wozy za 24,7 mln zł brutto zamówiono dla 18. batalionu dowodzenia 18. Dywizji Zmechanizowanej im. gen. broni Tadeusza Buka (18. DZ) w Siedlcach. Zostały przekazane odbiorcy 2 lipca br. (SKON o 18. Dywizji Zmechanizowanej, 2018-11-15; MSPO2019: Wozy dowodzenia dla 18. Dywizji, 2019-09-03; Rosomaki WD przekazane, 2018-10-03).

Opis
Prototyp wozu dowodzenia na podwoziu kto Rosomak szczebla batalionowego został ujawniony podczas XXVI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach (2017). 7 września pojazd otrzymał wyróżnienie specjalne Ministra Obrony Narodowej. Pojazd ma masę 26 t, długość 8,4 m, szerokość 2,8 m i wysokość 3,2 m (zastosowano podwyższone podwozie zapewniające wyższy komfort pracy). Otrzymał wielozakresowe pokrycie maskujące Berberys-S, dostarczone przez Przedsiębiorstwo Miranda, wchodząca w skład Grupy Lubawa.

Kluczowym podwykonawcą systemów teleinformatycznych zamontowanych i zintegrowanych w Rosomakach WD jest Grupa WB. / Zdjęcie: archiwum MILMAG

Kluczowym podwykonawcą systemów teleinformatycznych zamontowanych i zintegrowanych w Rosomakach WD jest Grupa WB. / Zdjęcie: archiwum MILMAG

Rosomak WD zapewnia oficerom funkcyjnym możliwość kierowania podległymi jednostkami zarówno podczas postoju, jak i w ruchu (w tym utrzymanie łączności, wspomaganie procesów informacyjno-decyzyjnych oraz wymianę informacji z przełożonym, jednostkami podległymi i współdziałającymi).

Wóz wyposażony jest w sprzęt łączności i oprogramowanie umożliwiające szybkie podejmowanie decyzji oraz wymianę informacji, w tym informacji niejawnych. Zastosowany sprzęt specjalistyczny i opracowane oprogramowanie zapewniają możliwość przetwarzania informacji do klauzuli NATO SECRET włącznie.

Pojazdy będą wspomagać proces decyzyjny w systemie dowodzenia i są zabezpieczone przed ulotem elektromagnetycznym i podsłuchem. Zastosowane rozwiązania pozwolą na dołączenie wozów dowodzenia do systemu teleinformatycznego Polish Mission Network 2.0 (PMN 2.0) rozwijanego na stanowiskach dowodzenia.

Kluczowym podwykonawcą systemów teleinformatycznych zamontowanych i zintegrowanych w pojeździe jest Grupa WB. Według dostępnych i nieutajnionych informacji, pojazd wyposażono w zmodyfikowany strop, siedem zewnętrznych anten polowych, 15-metrowy pneumatyczny maszt rozkładany półautomatycznie dla zestawu radiostacji i nową klimatyzację. Sprzęt teleinformatyczny został zabudowany w dwóch strefach (BLACK i RED).

Załogę pojazdu stanowi 3 żołnierzy, a we wnętrzu znajduje się 4 stanowiska pracy. Ze względu na wygodę i bezpieczeństwo załogi oraz osób funkcyjnych zastosowano w nim m.in. fotele wyposażone w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy, dodatkowy system ogrzewania i klimatyzacji.