W piątek, 22 listopada 2024, amerykańska spółka Sierra Nevada Corporation (SNC) poinformowała, że dokonała oblotu pierwszego z dwóch samolotów rozpoznawczych Rapcon-X klasy A-ISR, zbudowanego na potrzeby programu ATHENA-S, tamtejszych wojsk lądowych (US Army).
Zdjęcia: Sierra Nevada Corporation
Zabudowany na płatowcu Bombardier Global 6500 samolot wystartował z lotniska przyzakładowego spółki SNC w Hagerstown w stanie Maryland. Został opracowany na potrzeby programu Army’s Theater Level High Altitude Expeditionary Next Airborne ISR-Signals Intelligence (ATHENA-S) jako platforma zwiadu lotniczego, nadzoru i rozpoznania (Aerial Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).
Jest to część szerszego programu o kryptonimie HADES (High Accuracy Detection and Exploitation System). Zamówienie na dwa samoloty zostało złożone 28 września 2023 i miało wartość 554 mln USD (informacja o zamówieniu w ramach 5-letniej umowy została opublikowana 13 października).
Program ATHENA został uruchomiony w 2022 i został podzielony na dwie części. Omawiany ATHENA-S obejmuje platformy zwiadu rozpoznania elektromagnetycznego (SIGnals INTelligence, SIGINT), natomiast druga część – ATHENA-R (Army’s Theater-Level, High-Altitude Expeditionary Next Airborne ISR-Radar) obejmuje platformy wyposażone w radiolokatory dalekiego zasięgu i zamówienie otrzymały spółki MAG Aerospace i L3Harris Technologies.
Rapcon-X został zaprojektowany przy wykorzystaniu inżynierii systemów opartych na modelach ISOM (ang. Model-Based Systems Engineering, MBSE), co znacznie skraca czas potrzebny na integrację nowych i różnych systemów i zdolności. Samolot otrzymał kabinę dostosowaną do misji, którą można łatwo przekonfigurować pod kątem konkretnych wymagań bez kosztownego przeprojektowywania samolotu. Podejście do rodziny systemów w SNC umożliwia również spółce zastosowanie skalowalnej konstrukcji pakietu Rapcon-X w innych typach samolotów, w tym w samolotach Bombardier Challenger 650 i King Air 350ER.
Zastosowana konfiguracja oznacza, że samolot może zostać szybko dostosowywany do konkretnych misji rozpoznawczych poprzez szybką wymianę wyposażenia pokładowego w celu dopasowania do potrzeb taktycznych – szczególnie w przypadku większych wysokości i dłuższego czasu trwania. W swojej podstawowej konfiguracji Rapcon-X może zbierać i przetwarzać sygnały z zakresu widma elektromagnetycznego, prowadzić rozpoznanie elektrooptyczne i zbierać sygnatury ruchomych celów naziemnych. Obejmuje również kluczowe technologie, takie jak oprogramowanie Trax, które łączy Rapcon-X ze wszystkimi platformami obsługującymi sieć łączności na polu walki.
Oblot samolotu nastąpił się przed przyszłymi testami programu ATHENA-S w ramach kontraktu COCO (contractor-owned-contractor-operated) na świadczenie usług ISR, w tym operacji lotniczych, pilotażowych i eksploatacyjnych oraz wsparcia logistycznego. Zespół Rapcon-X obejmuje następujących podwykonawców: Bombardier, ThinKom Solutions, Inc. i Leonardo USA.
Warto zauważyć, że w ramach programu demonstracyjnego HADES, którego częściami są ATHENA-S i ATHENA-R, wspomniana spółka L3Harris Technologies dostarczyła do US Army dwa samoloty rozpoznawcze i walki radioelektronicznej ARES (Airborne Reconnaissance and Electronic Warfare System), z których co najmniej jeden realizuje zadania na rzecz NATO m.in. nad Polską i państwami bałtyckimi, w rejonie Morza Bałtyckiego i obwodu królewieckiego, w związku z trwającą wojną rosyjsko-ukraińską.
Zarówno ARES, jak i ATHENA-R/S zastąpią docelowo flotę zmodernizowanych, turbośmigłowych Beechcraft RC-12X+ Guardrail (wyspecjalizowana wersja Super King Air, wywodząca się z C-12 Huron). Pierwsze wersje weszły do użytku jeszcze w 1971. Pomimo wielu modernizacji, ich faktyczne zdolności operacyjne spadają, a koszty eksploatacji rosną. US Army jest też zmuszona poszukiwać na rynku coraz trudniej dostępnych części zamiennych.
US Army prowadzi też równolegle program demonstracyjny ARTEMIS (Aerial Reconnaissance and Targeting Exploitation Multi-Mission Intelligence System), w ramach którego na mocy umowy z listopada 2020 spółka Leidos dostarczyła samolot rozpoznawczy zabudowany na płatowcu Bombardier Challenger 650.
We have exciting news! Our RAPCON-X jet successfully completed its first flight this morning. It's a new dawn for A-ISR! #RAPCONX #TeamSNC pic.twitter.com/jE27G1TBd0
— Sierra Nevada Corporation (@SierraNevCorp) November 21, 2024
RAPCON-X completed its first flight yesterday! This milestone is a significant step forward for the A-ISR platform, which has been selected for the U.S. Army’s Theater Level High Altitude Expeditionary Next Airborne ISR (ATHENA) project. #ICYMI #TeamSNC https://t.co/lV6v6kT5Rs pic.twitter.com/OMrHM0AQhh
— Sierra Nevada Corporation (@SierraNevCorp) November 22, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.