W środę, 2 lipca 2025, podczas wizyty ministra obrony Argentyny Luisa Alfonso Petri w Waszyngtonie, została zawarta umowa międzyrządowa z Departamentem Obrony USA na dostawę partii kołowych transporterów opancerzonych M1126 Stryker ICV.
Zdjęcie: Air Force Staff Sgt. Madelyn Keech, Departament Obrony USA
Podczas spotkania sekretarz obrony Pete Hegseth wyraził wdzięczność za zakup używanych 25 samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM MLU Block 10/15 (choć w rzeczywistości są to samoloty eks-duńskie, USA musiały jednak wyrazić zgodę na re-eksport – przyp. red.) oraz kołowych transporterów opancerzonych M1126 Stryker ICV (planowany jest też zakup wielozadaniowych śmigłowców transportowych Lockheed Martin/Sikorsky UH-60 Black Hawk – przyp. red.).
Jak poinformował południowoamerykański portal branżowy Pucara Defense, powołując się na źródła w Ministerstwie Obrony Argentyny, przedmiotem zamówienia jest 8 egzemplarzy KTO Stryker ICV w wersji bazowej M1126 i jest to pierwszy z trzech etapów programu zakupowego – zwłaszcza, że 6 lipca 2020 Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż do Argentyny maksymalnie 27 pojazdów tego typu w pakiecie wraz z powiązanym wyposażeniem wycenionym na maksymalnie 100 mln USD (wówczas 395,3 mln zł).
Zgodnie z zapisami wczorajszej umowy, pierwsze dwa fabrycznie pojazdy trafią do nowego użytkownika pod koniec 2025 lub na początku 2026, a dostawy będą następnie kontynuowane (choć w informacji z 2020 była mowa o wozach używanych – przyp. red.).
Zdjęcie: General Dynamics Land Systems
Wojska Lądowe Argentyny (Ejército Argentino, EA) dysponują kilkoma typami amerykańskiego wyposażenia takimi jak 134 pojazdy z rodziny HMMWV (w wersjach M988, M1025A2 i M1097A2) czy 499 gąsienicowych transporterów piechoty M113A1/A2 (oraz 28 pojazdów M548A1 do transportu ładunków). Wdrożenie nowoczesnych Strykerów pozwoli na zapoczątkowanie programu modernizacji technicznej sił zmechanizowanych.
Jak dotąd Strykery nie odniosły dużego sukcesu eksportowego, trafiając do Tajlandii (130 egzemplarzy, z których wszystkie już dostarczono), a jeśli już to są obecnie produkowane przez zakłady General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C) w Ontario w Kanadzie, należące do amerykańskiej spółki General Dynamics Land Systems (GDLS), dla Macedonii Północnej (początkowo 54 egz., potem w 2024 zredukowano do 42 egz.) i Bułgarii (183 egz.) – dostaw jeszcze nie rozpoczęto. Trafiły za to do walczącej Ukrainy jako pomoc wojskowa rządu USA (ponad 400 egz. dostarczonych, z których 66 zostało zniszczonych, uszkodzonych, porzuconych lub zdobytych). Pojazdy tego typu są też rozważane w Chile na następców Mowag Piranha I oraz do uruchomienia produkcji licencyjnej w Indiach, jeśli rząd w New Delhi je zakupi. Strykery były bezskutecznie oferowane Kanadzie, Izraelowi i Litwie (Zaprezentowano pierwszy moduł nowego opancerzenia ICV Stryker).