W czwartek, 28 listopada 2024, szwajcarska spółka Pilatus Aircraft poinformowała o podpisaniu umowy z kanadyjską spółką KF Aerospace na dostawę 19 egzemplarzy turbośmigłowych samolotów szkolnych PC-21 dla królewskich kanadyjskich wojsk lotniczych (Royal Canadian Air Force, RCAF).
Plan zakupu samolotów został ogłoszony przez Ministerstwo Obrony Narodowej Kanady, 29-30 maja br. podczas targów CANSEC 2024 w Ottawie, organizowanych przez stowarzyszenie CADSI (Canadian Association of Defence and Security Industries).
KF Aerospace we współpracy ze SkyAlyne Canada Limited Partnership została wybrana przez rząd w Ottawie na dostawcę usług szkoleniowych dla pilotów RCAF w ramach programu Future Aircrew Training (FAcT), wartego 11,2 mld CAD (ponad 32 mld zł) przez 25 lat. Program ten obejmuje szerzej różne platformy szkoleniowe, które będą zastępować obecnie wykorzystywane. Minister obrony Bill Blair ogłosił wówczas zakupy także lekkich samolotów szkolnych Grob G120TP, Beechcraft King Air 260 i De Havilland Dash 8-400 oraz śmigłowców Airbus H135. Te ostatnie w liczbie także 19 egzemplarzy, zostały zamówione 4 listopada br.
Dziewiętnaście samolotów PC-21 będzie stacjonować w bazie lotniczej w CFB Moose Jaw w Saskatchewan, począwszy od 2026. Będą one wykorzystywane głównie do zapewniania zaawansowanego szkolenia dla przyszłych pilotów wojskowych.
SkyAlyne jest podekscytowane współpracą ze spółką Pilatus przy tym ważnym projekcie. PC-21 oferuje liczne korzyści w porównaniu z konwencjonalnymi samolotami szkoleniowymi i jest wyposażony w najnowocześniejszą awionikę, aby zapewnić płynne przejście na samoloty pierwszej linii, wyjaśnił starszy dyrektor SkyAlyne, Kevin Lemke. Ponadto innowacyjna konstrukcja PC-21 zapewnia znaczną redukcję kosztów operacyjnych i większą wydajność operacji szkoleniowych. Te cechy sprawiają, że PC-21 jest idealnym wyborem dla Kanady.
Markus Bucher, dyrektor generalny Pilatus, skomentował ten ważny nowy kontrakt następująco:
Ten kontrakt jest kolejnym dowodem na możliwości naszego systemu szkoleniowego PC-21. Kanada należy do najbardziej znanych i profesjonalnych sił powietrznych na świecie i jesteśmy bardzo dumni, że możemy być częścią tego przełomowego projektu. Bardzo cieszymy się na współpracę z naszymi partnerami i możemy zapewnić wszystkich o naszym zaangażowaniu w dostarczanie Kanadzie najlepszego systemu szkoleniowego i najlepszej możliwej obsługi klienta. Chcielibyśmy podziękować wszystkim za zaufanie do Pilatus i PC-21, naszego samolotu szkoleniowego nowej generacji wyprodukowanego w Szwajcarii!
Ioannis Papachristofilou, wiceprezes ds. lotnictwa rządowego w Pilatus, dodał:
Ten kamień milowy jest znaczącym osiągnięciem dla wszystkich zaangażowanych i jesteśmy bardzo dumni, że PC-21 będzie teraz stanowić trzon kanadyjskiego programu szkolenia pilotów wojskowych przez kolejne dziesięciolecia.
PC-21 jest zaawansowaną platformą szkoleniową specjalnie zaprojektowaną, aby spełniać wymagania nowoczesnego szkolenia pilotów. PC-21 jest znany ze swojej wydajności i wszechstronności i jest uznawany na całym świecie za wiodący samolot szkoleniowy. Oprócz samego samolotu, zintegrowany system szkoleniowy PC-21 obejmuje również systemy planowania misji i odprawy, a także materiały szkoleniowe – wszystkie niezbędne elementy do wsparcia szkolenia naziemnego.
Flota PC-21 na całym świecie obejmuje obecnie nieco poniżej 250 egzemplarzy samolotów. Użytkownikami są wiodące wojska lotnicze w Europie, na Bliskim i Dalekim Wschodzie oraz w Australii. Szwajcarskie wojska lotnicze przyjęły PC-21 do służby w 2008 i od tego czasu z powodzeniem wykorzystują je do szkolenia przyszłych pilotów wojskowych (Kolejne Pilatus PC-21 dla Francji, Hiszpania wybrała PC-21).
Pilatus PC-21 jest napędzany pojedynczym silnikiem turbośmigłowym Pratt & Whitney Canada PT6A-68B o mocy 1600 KM. Pozwala on rozwinąć prędkość maksymalną 685 km/h i zasięg 1333 km. Dwuosobowy samolot z kabiną w układzie tandemowym ma 11,233 m długości, 9,108 m rozpiętości skrzydeł i 3,74 m wysokości. Masa własna wynosi 2270 kg, a maksymalna masa startowa to 4250 kg. Samolot może zostać przystosowany do przenoszenia uzbrojenia powietrze-ziemia o masie 1150 kg na czterech węzłach podskrzydłowych i jednym podkadłubowym.
Pilatus has signed a contract to deliver 19 PC-21 training aircraft. The PC-21 will not only provide Canada with the most technically advanced training system but also a very cost-effective, environmentally friendly training platform for military pilots.https://t.co/yploV18cSI
— Pilatus Aircraft Ltd (@PilatusAircraft) November 28, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.