Przejdź do serwisu tematycznego

Trzeci AW149 w Wojsku Polskim

15 grudnia br. do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej dotarł kolejny wielozadaniowy śmigłowiec wsparcia AW149. Wspomniana dostawa została zrealizowana na kilka miesięcy przed zakładanym terminem.

W piątek, 15 grudnia br., do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej m. Księcia Józefa Poniatowskiego (25. BKPow.) dotarł kolejny wielozadaniowy śmigłowiec wsparcia Leonardo AW149. Wspomniana dostawa została zrealizowana na kilka miesięcy przed zakładanym terminem (Trzeci AW149 dla Kawalerii Powietrznej).

Zdjęcie: 25. BKPow.

Śmigłowiec jest już trzecim tego typu egzemplarzem jaki został dostarczony do 7. dywizjonu lotniczego w Nowym Glinniku. Pierwsze dwa AW149 zostały przekazane użytkownikowi 30 października br., po zrealizowanych uprzednio testach potwierdzających spełnienie wymagań określonych przez Siły Zbrojne RP oraz przeprowadzeniu szkoleń pierwszej grupy personelu latającego i personelu technicznego (Dostawa pierwszych śmigłowców AW149 do Wojska Polskiego).

Po zakończeniu procedur związanych z przyjęciem śmigłowca rozpocznie się proces jego wdrożenia do eksploatacji zgodnie z przyjętymi w lotnictwie SZ RP procedurami.

1 lipca 2022, na terenie zakładów lotniczych w Świdniku, z udziałem ówczesnego wiceprezesa Rady Ministrów, ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, została podpisana umowa pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik (część Leonardo Helicopters) na dostawę wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych (Umowa na dostawę 32 śmigłowców AW149).

Przedmiotem umowy jest dostawa 32 śmigłowców AW149 wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowo-symulatorowym. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Pakiet szkoleniowo-symulatorowy obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego. Wartość kontraktu wynosi 8,25 mld zł brutto, a dostawy zostaną zrealizowane w latach 2023-2029.

Nowe śmigłowce realizować będą misje zarówno transportu żołnierzy jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. Wyposażenie śmigłowców umożliwi również zastosowanie ich do prowadzenia operacji ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu towarów i zaopatrzenia.

Śmigłowiec AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Fligth Rules) w dzień i w nocy oraz w warunkach NVC (Night Vision Conditions). Maksymalna masa startowa wynosi 8300 kg z możliwością zwiększenia do 8600 kg. Prędkość maksymalna śmigłowca wynosi 313 km/h a przelotowa 287 km/h. Załogę stanowią 2 osoby, niemniej podstawowe zadania mogą zostać zrealizowane przez jednego pilota. Maksymalny zasięg to 958 km, a maksymalna długotrwałość lotu wynosi 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład do 19 pasażerów.

Zamówione śmigłowce, w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP, są wyposażone m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowania w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca. Z kolei 30 maja br., w Agencji Uzbrojenia została podpisana umowa o wartości ok. 150 mln USD (633 mln zł) na dostawy 800 przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) AGM-114R2 Hellfire II klasy powietrze-ziemia na potrzeby rzeczonych śmigłowców (Umowa na przeciwpancerne pociski kierowane Hellfire dla Polski).

Wiropłaty są napędzane silnikami turbowałowymi General Electric CT7-2E1 o mocy wyjściowej 2000 KM, na mocy umowy z amerykańską spółką GE Aviation z 17 października 2022. Śmigłowce zastąpią W-3 Sokół w 7. dywizjonie lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Montaż końcowy pierwszych dwóch śmigłowców rozpoczęto 23 marca br., a pierwszy egzemplarz oblatano 27 lipca br. z lotniska przyzakładowego spółki Leonardo w Varese-Venegono we Włoszech (Pierwszy polski AW149 oblatany, Końcowy montaż pierwszych dwóch polskich AW149, Silniki GE CT7-2E1 dla polskich AW149).

Tymczasem, 8 grudnia, w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego na lotnisku w Darłowie odbyło się uroczyste rozpoczęcie procesu przyjęcia do eksploatacji w Gdyńskiej Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej im. kmdr. por. pil. Karola Trzaski-Durskiego (BLMW) morskich śmigłowców wielozadaniowych AW101. Spółka Leonardo dostarczyła 3 z 4 zamówionych egzemplarzy, a przekazanie ostatniego jest spodziewane na początku 2024 (AW101 weszły do służby w Marynarce Wojennej RP).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X