W poniedziałek, 13 października 2025, urząd zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) Ministerstwa Obrony Królestwa Szwecji zawarł aneks do umowy o wartości 9,6 mld SEK (3,71 mld zł) z rodzimą spółką Saab Defence and Security na ostatnią fazę produkcji, a także na dodatkowy zakres dostaw materiałów i usług dla dwóch okrętów podwodnych typu A26 Blekinge.
Grafika: Saab Defence and Security
Większość dostaw w ramach aneksu planowana jest na lata 2026–2032. Aneks zwiększa wartość całkowitą programu do około 25 mld SEK (9,67 mld zł). Oba okręty podwodne mają zostać dostarczone do Królewskiej Marynarki Wojennej (Svenska marinen) w 2031 i 2033 (pierwotnie planowano na lata 2027 i 2028). Umowa obejmuje również mniejsze środki mające na celu wzmocnienie bezpieczeństwa dostaw na obszarze okrętów podwodnych.
Saab buduje najnowocześniejsze na świecie konwencjonalne okręty podwodne dla Szwecji. Dzięki doskonałej współpracy pomiędzy Saab a FMV zapewniliśmy Szwecji najnowocześniejsze zdolności w zakresie działań podwodnych, które przyczynią się do utrzymania bezpieczeństwa naszych wód przez kolejne dekady – powiedział Micael Johansson, prezes i dyrektor generalny Saab Defence and Security.
Opracowanie i zbudowanie zupełnie nowego typu okrętów podwodnych to bardzo złożony projekt, który wiąże się z ryzykiem finansowym i technicznym. Produkcja okrętów podwodnych zaszła obecnie tak daleko, że ryzyko to jest na znacznie niższym poziomie. Oznacza to, że FMV i Saab uzgadniają teraz nowe terminy dostaw i stałą cenę maksymalną, mówi Fredrik Lindén, szef działu wyposażenia morskiego w FMV.
Dwa nowe okręty podwodne typu A26 Blekinge zostały zamówione w 2015, ale ich program jest opóźniony. 27 sierpnia 2021 Saab informował o zawarciu dodatkowej umowy o wartości 5,2 mld SEK z FMV z powodu wzrostu kosztów programu A26. Koszty wzrosły z pierwotnych ok. 8 mld SEK do wówczas 13,2 mld SEK. Teraz Szwedzi notują kolejnych wzrost kosztów.
30 czerwca 2022 położono stępkę pierwszego z nich, przyszłego HSwMS Blekinge. Drugim będzie bliźniaczy HSwMS Skåne. W celu wsparcia budowy, 11 grudnia 2024, w Varvsudden w Landskronie w regionie Skania, została otwarta nowa hala produkcyjna, a 18 sierpnia br. Saab nabył w 100% także szwedzką spółkę Deform AB z Degerfors, której zasoby i zdolności wesprą spółkę-córkę stoczniową Saab Kockums.
Produkcja nowych okrętów podwodnych odbywa się równolegle z bardzo szeroko zakrojonymi pracami modernizacyjnymi czterech użytkowanych okrętów podwodnych. Dzięki temu Siły Zbrojne z czasem będą mogły obsługiwać okręty podwodne.
Odzyskanie szwedzkich kompetencji w dziedzinie podwodnej było trudnym procesem. Dzięki pracom modyfikacyjnym jednostek typu Gotland zapewniamy Siłom Zbrojnym niezbędny potencjał okrętów podwodnych do czasu, aż nowe okręty podwodne będą gotowe – mówi Fredrik Lindén.
Okręty podwodne nowej generacji HSwMS Blekinge i Skåne zastąpią w służbie trzy jednostki typu A19 Gotland: HSwMS Gotland (Gtd), Upland (Upd) i Halland (Hnd), których modernizacja MLU (Mid-Life Upgrade) zlecona w 2015 w ramach programu HTMGtd (Halvtidsmodifiering Gotland) zakończyła się dekadę później. Jak również pojedynczy HSwMS Södermanland zmodyfikowanego typu A17 Södermanland, który wrócił do służby w czerwcu 2024. Wszystkie służą w 1. Flotylli Okrętów Podwodnych.
Jednostki typu A26 Blekinge mają liczyć po 65 m długości, 6,4 m szerokości, 6 m zanurzenia i 1930 t wyporności. Konstrukcja będzie modułowa (okręt może składać się z maksymalnie 9 głównych modułów). Dzięki napędowi diesel-elektrycznemu wraz z silnikami Stirlinga (niezależny od powietrza układ napędowy) i technologii GHOST (Genuine HOlistic STealth) zapewni prędkość podwodną 12 w., autonomiczność od 18 do 45 dni i zanurzenie ponad 200 m. Załoga ma liczyć od 18 do 26 oficerów i marynarzy (z możliwością zaokrętowania dodatkowych 11 osób). Uzbrojenie mają stanowić ciężkie torpedy 533 mm i lekkie 400 mm TS47 oraz miny morskie. Szacowany okres eksploatacji to 30 lat.
Saab ma w swojej ofercie powiększony wariant oznaczony jako A26 Oceanic Extended Range (3000 t wyporności i załoga 50-osobowa) oraz pomniejszony A26 Pelagic (50 m długości i 1000 t wyporności). Wcześniej, Australii w programie SEA 1000 Future Submarine proponowano rozwinięcie A26 o nazwie Type 612, który miał wypierać około 4000 t. Bazowy model eksportowy, A26 Oceanic, oparty na wariancie szwedzkim, jest proponowany Polsce w ramach programu Orka, którego rozstrzygnięcie jest oczekiwane w tym roku. Wersje eksportowe są oferowane z 18-tubowymi wyrzutniami pocisków manewrujących UGM-109 Tomahawk. Okręty bezskutecznie oferowano w Kanadzie i Królestwie Niderlandów (Szwedzkie A26 a polska Orka, Saab i Damen z ofertą na okręty podwodne do dwóch państw NATO).
Czytaj także:
