W piątek, 30 maja 2025, dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command) amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 536 750 202 USD (2,009 mld zł) ze spółką Raytheon Missiles and Defense (część korporacji RTX) na kontynuację produkcji radarów obrony powietrznej AN/SPY-6(V) oraz ich integrację z okrętami nawodnymi.
Umowa, która została wynegocjowana z jednym wykonawcą, zawiera opcje kontraktowe, które jeśli zostaną wykonane, zwiększą łączną wartość zamówienia do kwoty 2 885 607 394 USD (10,805 mld zł). Umowa została podzielona na dwóch klientów: USA (71,4% jej wartości) i Niemiec (28,4%) w ramach programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales), a opcje obejmują możliwość dołączenia do programu innych, niesprecyzowanych państw.
Prace będą wykonywane w Marlborough w Massachusetts (56%), Pascagoula w Missisipi (14%), Moorestown w New Jersey (9%), Newport News w Wirginii (6%), Kauai na Hawajach (5%), Wallops Island w Wirginii (4%), Bath w Maine (2%), Chesapeake w Wirginii (2%), Portsmouth na Rhode Island (1%) i San Diego w Kalifornii (1%) z terminem do maja 2026. Jeśli wszystkie opcje kontraktowe zostaną wykorzystane, prace będą kontynuowane do maja 2030.
Uruchomione fundusze w momencie zawarcia umowy obejmują łącznie 53 993 386 USD (202,168 mln zł) dla US Navy z budżetu obronnego NDAA oraz 3 144 959 USD (11,776 mln zł) dla Deutsche Marine z funduszy programu FMS, z czego 12 594 091 USD (47,156 mln zł) wygaśnie z końcem roku fiskalnego (do końca września 2025).
AN/SPY-6 jest radarem skalowalnym z anteną ścianową z aktywnym skanowaniem elektronicznym 3D (AESA), składającym się z sterowanych komputerowo modułów nadawczo-odbiorczych (T/R) w technologii azotku galu (GaN), pogrupowanych w specjalne bloki radarowe RMA (Radar Modular Assemblies) o wymiarach 61x61x61 cm każdy, pracujące jednocześnie w pasmach S (2-4 GHz) i X (8-12 GHz), które zapewniają okrętowi dookólną obserwację przestrzeni powietrznej.
W przypadku US Navy radary rodziny AN/SPY-6(V) trafiają:
- w ramach programu Air and Missile Defense Radar (AMDR) jako następcy radarów AN/SPY-1 na niszczyciele rakietowe typu Arleigh Burke Flight III w wersji AN/SPY-6(V)1 z 37 RMA na każdą z czterech anten (łącznie 148 RMA);
- w programie Enterprise Air Surveillance Radar (EASR) na okręty desantowe typu San Antonio Flight II i America Flight I oraz lotniskowce typu Nimitz w wersji AN/SPY-6(V)2 z jedną obrotową ścianę antenową z 9 RMA.
- w programie EASR na lotniskowce typu Gerald R. Ford i fregaty rakietowe typu Constellation w wersji AN/SPY-6(V)3 z trzema stałymi antenami, każda z 9 RMA (łącznie 27).
Planowane są też na niszczyciele Arleigh Burke Flight IIA w ramach modernizacji w wersji AN/SPY-6(V)4 z czterema antenami po 24 RMA (łącznie 96), a RTX proponuje wersję z 69 RMA na antenę (dla 4 paneli byłoby to 276 RMA).
W przypadku Niemiec, radary AN/SPY-6(V), w jeszcze nie sprecyzowanej wersji, trafią na przyszłe fregaty rakietowe obrony powietrznej typu F127 (program NGFrig-AD, F127), które trafią także do Norwegii. Niemieckie spółki stoczniowe ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) i Naval Vessels Lürssen (NVL) oferują w programie projekt MEKO A-400 AMD o wyporności 10 000 ton. 18 grudnia 2024 niemiecki Bundestag zatwierdził pierwsze finansowanie związane z zakupem Systemu Walki Aegis na potrzeby tych okrętów, którego elementem są radary AN/SPY-6, mianowicie kwotę 44,5 mln EUR (190,09 mln zł).
AKTUALIZACJA
W piątek, 6 czerwca 2025 został zawarty aneks o wartości 646 519 738 USD (2,432 mld zł) na produkcję wyposażenia do omawianych radarów.