Przejdź do serwisu tematycznego

USA: Kolejne dwie fregaty Constellation zakontraktowane

Departament Obrony USA złożył zamówienie na piątą i szóstą z 20 planowanych fregat rakietowych typu Constellation, bazujących na zmodyfikowanym włosko-francuskim projekcie FREMM.

W czwartek, 23 maja 2024, amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Sea Systems Command) z Waszyngtonu podpisało, w imieniu Departamentu Obrony USA, umowę o wartości 1 044 529 113 USD (4,097 mld zł) ze spółką Marinette Marine Corp. z Marinette w stanie Wisconsin (spółki zależnej od włoskiej grupy stoczniowej Fincantieri – Cantieri Navali Italiani) na zaprojektowanie i budowę piątej i szóstej (FFG-66 i FFG-67) z 20 planowanych fregat rakietowych typu Constellation, bazujących na zmodyfikowanym włosko-francuskim projekcie FREMM (FRegata Europea Multi-Missione).

Grafika: Fincantieri – Cantieri Navali Italiani

Prace będą realizowane w Marinette w stanie Wisconsin (51%), Camden w New Jersey (17%), Chicago w Illinois (7%), Green Bay w Wisconsin (4%), Pittsburgh w Pensylwanii (3%), Hauppauge w Nowy Jork (3%), Sturgeon Bay w Wisconsin (3%), Cincinnati w Ohio (3%), Kaukauna w Wisconsin (2%), Charlotte w Karolinie Północnej (2%), Bethesda w Maryland (2%), Millersville w Maryland (2%) i Atlancie w Georgii (1%), a termin zakończenia to kwiecień 2030. Całość funduszy pochodzi z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024 i nie wygasną wraz z jego końcem.

Także w miniony czwartek, sekretarz US Navy Carlos Del Toro podczas Fleet Week w Nowego Jorku, kiedy ogłosił zamówienie zarówno na FFG-66, jak i FFG-67, poinformował, że pierwszy otrzyma nazwę USS Hamilton na cześć Alexandra Hamiltona, który był jednym z ojców założycieli USA i sekretarzem skarbu w rządzie prezydenta George’a Washingtona (polityk widnieje także na awersie banknotu 10 USD).

Aneks na obie jednostki jest uwzględniony w umowie projektowej (ramowej) z 30 kwietnia 2020, która uwzględniała budowę prototypu i dziewięciu pierwszych okrętów w ramach programu Future Guided Missile Frigate, znanego pod akronimem FFG(X). Tymczasem, 12 kwietnia br. położono stępkę prototypu, przyszłej USS Constellation (FFG-62).

Co ciekawe, poziom ukończenia projektu nie przekroczył nadal 80%, a zmiany w porównaniu z bazowym projektem są znaczne. Początkowo bowiem zakładano, że Constellation i FREMM będą współdzielić 85% elementów, ale po zmianach wymuszonych przez US Navy, współczynnik ten spadł do jedynie 15%. Będzie to więc faktycznie nowy typ okrętu (Amerykańska fregata Constellation vs. FREMM).

Okręty typu Constellation mają mieć po 151,18 m długości, 19,7 m szerokości, 5,5 m zanurzenia, 6112 t wyporności standardowej i 7408 t wyporności pełnej. Napęd typu CODLAG (COmbined Diesel-eLectric And Gas) będzie kombinacją pojedynczej turbiny gazowej General Electric LM2500+G4, dwóch generatorów prądotwórczych INDAR 2 po 3,4 MW każdy i czterech silników wysokoprężnych Rolls-Royce MTU 20V 4000 M53B o łącznej mocy 12 MW, co zapewni prędkość maksymalną do 26 w. oraz zasięg do 6000 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 16 w.

Załoga będzie liczyć 24 oficerów i 176 marynarzy. Okręty otrzymają System Walki Aegis Baseline 10 z systemem kierowania walką COMBATSS-21, radary dozoru przestrzeni powietrznej AN/SPY-6(V)3 EASR (Enterprise Air Surveillance Radar), radary powierzchniowe AN/SPS-73(V)18, wyrzutnie celów pozornych MK-53 Nulka, aktywny system walki elektronicznej AN/SLQ-32(V)6 wraz ze stacjami hydrolokacyjnymi AN/SLQ-61, sonarami AN/SQS-62 i systemem walki podwodnej AN/SQQ-89(V)16 i holowanymi stacjami hydroakustycznymi CAPTAS-4.

Główne uzbrojenie ma stanowić 32-komorowa uniwersalna kontenerowa wyrzutnia Mark 41 Vertical Launching System (Mk 41 VLS) dla pocisków manewrujących RGM-109 Tomahawk, pocisków przeciwlotniczych RIM-162 ESSM Block 2 oraz przeciwrakietowych/przeciwokrętowych RIM-174 Standard SM-6 ERAM i RIM-66 Standard SM-2 Block 3C. Do tego 16-komorowa wyrzutnia pocisków przeciwokrętowych RGM-184 NSM, 21-komorowe wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych RIM-116 SeaRAM i 57-mm armata morska Mk 110 Mod 0 (Bofors 57 mm SAK L/70 Mk3). Okręty mają przenosić pojedynczo wielozadaniowe śmigłowce morskie MH-60R Seahawk lub bezzałogowe MQ-8C Firescout, a także dwie łodzie hybrydowe klasy RHIB.

Ostatnio zainteresowanie zakupem licencji na budowę siedmiu okrętów wyraziła Grecja.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X